معاون صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در حال حاضر ۵۶۰۰ واحد صنعتی کوچک با مشکلات جدی مواجهند که امسال یک هزار واحد با کمک دولت احیا شده و به چرخه تولید بازخواهند گشت.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 06 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر،  صنایع کوچک در همه دنیا به دو دلیل حمایت می‌شوند اول اینکه چون با سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی و سپردن کار به مردم هستند که به توزیع عادلانه ثروت کمک کرده و منابع مالی مردم را بر اساس قابلیت‌های منطقه به کار گرفته‌اند.

غلامرضا سلیمانی عضو هیئت‌مدیره و معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه سفر به قزوین برای بازدید از خوشه‌های صنعتی استان و نیز آغاز اجرای طرح جامع بسته‌ای بیمه‌ای ویژه صنایع کوچک در گفتگو با خبرنگار مهر برنامه‌های حمایتی این سازمان را تشریح کرد.

* چند درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و ایجاد شغل در این واحدها چقدر هزینه دارد؟

در بنگاه‌های بزرگ با ۵۰۰ میلیون تومان اشتغال و ارزش افزوده شکل می‌گیرد و در صنایع کوچک این کار را می‌توان با ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان انجام داد.

در حال حاضر ۹۲ درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و از مجموع ۸۸ هزار بنگاه صنعتی حدود ۸۲ هزار واحد کوچک و متوسط است که با ایجاد یک میلیون و۵۰۰ هزار شغل حدود ۴۵ درصد اشتغال کشور شکل گرفته است.

البته در این زمینه باید کمک کنیم تا تولید واحدهای کوچک صادراتی شود که باید کیفیت محصول و ارزش افزوده را بالا ببرند زیرا گاهی بنگاه‌های کوچک قادر به کار انفرادی و رقابت نیستند لذا باید تعاونی و کنسرسیوم راه‌اندازی کنند و کار مشترک مانند خرید، بازاریابی و طراحی مشترک داشته باشند.



​* حمایت دولت به صورت عملیاتی از این واحدها چگونه است؟

دولت برای حمایت از صنایع کوچک در کنار کنترل تورم دو سیاست را هم اتخاذ کرده از جمله اینکه یارانه بخش تولید در هدفمندی یارانه‌ها به این صنایع پرداخت شود چون بهره بانکی بالاست و به صنایع کوچک آسیب می‌زند لذا قرار شد بخشی از سودهای بانکی از این طریق جبران شود دوم اینکه طرحی را به دولت بردیم که سرمایه در گردش بنگاه‌های فعال کوچک تأمین شود.

* در خصوص خوشه‌های بسته‌بندی چه برنامه‌ای دارید؟

بسته‌بندی از صنایعی پر کاربرد است که کیفیت و ظاهر آن در محصول نهایی اهمیت دارد در ایران چند استان داریم که در حوزه بسته‌بندی کار کرده‌اند و تشکل‌هایی در سراسر کشور و استان قزوین هم راه‌اندازی شده که از سه سال پیش به دلیل آنکه بخشی از کارخانه‌های تولیدی در حوزه پلیمری و سلولزی و شیشه‌ای مشکل داشتند برنامه‌ای را آغاز کردیم و ۱۵۰ واحد که در این زمینه فعالیت داشتند وضعیتشان بررسی و یک آمار توسعه‌ای جمع‌آوری شد و مشکلات صنعت بسته‌بندی را جمع‌آوری و بر اساس آن یک برنامه سه ساله را تدوین کردیم تا به نتیجه برسیم.

در استان قزوین پایش خوشه بسته‌بندی با حضور صنعتگران و تیم‌های نظارتی و مشاور در دستور کار قرار گرفت تا بسته‌های حمایتی تعریف شود و می‌توان گفت امروز برای صنعت وضعیت جدیدی ایجاد شده و با تمرکز بر توسعه بازار و صنعت در بسته‌بندی تصمیماتی گرفته‌ایم که مؤثر خواهد بود.



​*در حال حاضر چند خوشه صنعتی در کشور شکل گرفته است؟

در کل کشور ۴۲۳ خوشه بسته‌بندی شناسایی شده که قابل توسعه هستند و در ۱۰۵ خوشه، برنامه توسعه آغاز شده و در ۵۸ خوشه برنامه توسعه سه ساله و قرارداد به پایان رسیده اما حمایت تشکل‌ها ادامه خواهد یافت.

در برنامه ششم مزیت خوشه‌های صنعتی از جمله بسته‌بندی برخی استان‌ها را شناسایی کردیم و در تلاش هستیم در برنامه ششم کمک کنیم تا کیفیت کار آنها ارتقا پیدا کند.

*حمایت از صنایع کوچک چگونه است و آیا اعتباری برای کمک به تأمین سرمایه در گردش این واحدها اختصاص داده خواهد شد؟

حدود ۱۵ هزار واحد صنایع کوچک شناسایی شده و درخواست آنها مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده ۱۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای مشکل‌دار اما فعال داده شود تا احیا شوند که برای طرح‌های با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم دو هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که دولت دنبال تأمین منابع است که یک هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌ها تأمین شده است.

این تسهیلات با اولویت سرمایه در گردش برای خروج از رکود پرداخت می‌شود تا برخی بنگاه‌ها بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند و سرپا بمانند، دو هزار میلیارد تومان هم با بانک توسعه صنعت توافق شده تا پرداخت شود که ۸۰۰ میلیارد تومان داده شده تا واحدهای فعال حمایت شوند، مکانیزمی هم تعریف شده تا این اعتبار مدیریت شده تزریق شود و بی‌برنامه نباشیم زیرا بنگاه‌های کوچک باید در سال‌های ابتدایی حمایت شوند.



​* در حال حاضر چه تعداد بنگاه اقتصادی کوچک با مشکل تولید و سرمایه در گردش و فروش محصول مواجه هستند؟

بر اساس آمارهایی که هر سه ماه گرفته می‌شود در حال حاضر ۱۷ درصد بنگاه‌های اقتصادی کوچک دارای مشکلات جدی هستند که حدود ۵۶۰۰ واحد با مشکلات تأمین سرمایه در گردش، تولید و بازاریابی فروش محصول مواجه‌اند.

در سال گذشته با دسته‌بندی انجام شده ۸۰۰ واحد احیا شد و در سه ماه اول امسال هم ۱۸۰ واحد و سه ماه دوم ۱۸۰ واحد شناسایی شده و قرار است تا پایان سال یک هزار واحد مشکلاتشان با تزریق تسهیلات برطرف شود.

ضمن توافق با بانک‌ها و مدیریت منطقی در استان‌ها مقرر شده تا اگر واحدی دارای مشکل است بتواند برنامه‌ای قابل اجرا یا طرحی مناسب ارائه کند از تسهیلات برخوردار شود و اگر قادر به ادامه فعالیت نبود زمین و سوله را به دیگران می‌دهیم تا کار اجرایی و واحد فعال شود.

*برای راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی چه برنامه‌ای دارید؟

سیاست ما از دو سال پیش متوقف کردن توسعه کمی شهرک‌های صنعتی و افزایش کیفیت تولید است و در این شهرک‌ها اگر زیرساخت و خدمات نرم‌افزاری کم باشد آن را تأمین می‌کنیم زیرا به اندازه کافی شهرک داریم و امروز دیگر باید زیرساخت‌ها تکمیل شود.

یک موضوع جدی این است برای شهرک‌هایی که مزیتی دارند و بنگاه‌های آنها پراکنده هستند در شهرک‌های تخصصی متمرکز شوند و دیگر هر بنگاه خدمات خود را انفرادی تأمین نکند بلکه شرکت‌های خدماتی نیازهای آن را تأمین کنند مانند این که انبار مشترک، لجستیک، مواد اولیه مشترک را تأمین کنیم البته در محل باید مزیت منطقه ویژه و صادرات هم وجود داشته باشد.



​برای نمونه چند پیشنهاد و طرح مانند راه‌اندازی شهرک تخصصی پوشاک، کیف و کفش، چرم شهرها و تولید البسه در دستور جدی کار است.

در استان قزوین در مطالعه خوشه‌ها باید بر اساس ظرفیت کشمش و انگور کاری کنیم زیرا صنایع فرآوری ندارید یا پراکنده هستند که باید متمرکز شوند در شهرک‌های تخصصی می‌توان برای صادرات برنامه داشت و با ایجاد پایانه صادراتی، گمرک و منطقه ویژه مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی یا فعالان اقتصادی داخلی را به کار گرفت هر چند حمایت ما به صورت دادن زمین اقساطی و ما هم مشارکت می‌کنیم تا صادرات محقق شود.

* قاچاق کالا تا چه حد به تولید داخلی آسیب می‌رساند و برای مقابله با آن چه باید کرد؟

قاچاق کالا به تولید داخلی آسیب جدی می‌رساند و اشتغال را تخت تأثیر قرار می‌دهد لذا ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرد تا مردم کالای ایرانی مصرف کنند و در مرحله بعدی باید تولید داخلی با کیفیت و کار رقابتی شود و اگر محصولات ایرانی تنوع قیمت و مرغوبیت داشته باشد با حمایت دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها می‌توان کاری کرد تا مصرف کالای ایرانی نهادینه شود.



​البته با اصلاح قانون مبارزه با کالای قاچاق برخی مشکلات رفع شده اما در سیاست‌گذاری باید به سمتی برویم که مردم به مصرف کالای ایرانی تشویق شوند زیرا بسیاری از تولیدات داخلی واقعاً با کیفیت است اما آنقدر با سودهای بانکی، نداشتن سرمایه در گردش و کارهای دیگر تولیدکننده داخلی را تحت فشار قرار داده‌ایم که دیگر قدرت رقابت ندارد و تداوم این روند آسیب‌رسان است لذا باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرند و با کمک تولیدکننده و مردم به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید گام برداریم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار