دهم ربیع الثانی روزی که نور دیده امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) به سوی آسمان پرکشید.
کد خبر: ۱۰۷۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱ 05 November 2022

به گزارش تابناک قم، شهر مقدس قم امروز در سالروز وفات جانسوز اخت الرضا حضرت فاطمه معصومه(س)حال و هوای غریبی دارد.

جای جای شهر سوگوار بانویی است که چون نگین بر کویر قم می‌درخشد و حرم امنش میزبان دل‌های خسته زائران است.

همیشه به صحن و سرایش که می‌رسیم، گام‌ها را شمرده‌تر بر می‌داریم، دست ادب بر روی سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

چه می توان گفت در وصف بانویی که حرمش باغی از باغ های بهشت است و زیارت توام با معرفتش فضیلت بهشت دارد و گستره شفاعتش به حدی می رسد که نه تنها برای ورود به بهشت بلکه در بهشت نیز شامل حال مومنین می شود .

زیارت دختر آفتاب فضیلت بهشت را دارد اگر با شناخت معرفت زیارتشان کنیم همان طور که حضرت رضا (علیه‌السلام) برادر بزرگوار ایشان فرمودند:

مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ.

هرکه او را زیارت کند، درحالی‌که عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست.‌

می‌ایستیم و در برابر عصمت و کرامت شما دست ادب بر سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

 قصه بانوی کرامت  قصه بلند مدینه تا مشهد است؛دختر  امام موسی کاظم (ع)  و خواهر امام هشتم در سال ۲۰۱ قمری کوله بار سفر بست تا ارادت عمیقش به ولایت را معنا کند، و خود را به برادرش در طوس برساند، هرچند روزگار اجازه نداد که این هجرت به وصال رقم بخورد.

در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه (س) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.

از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه (س) پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت‌های زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.

 بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. برای همین حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته‌ی اهل بیت (ع) قرار گرفت.

بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار