مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به فرا رسیدن روز های سرد سال عنوان کرد: اکسیدهای نیتروژن ناشی از اگزوز خودروها به ویژه خودروهای فرسوده و غیر استاندارد، بیشترین نقش را در آلودگی هوای زمستان دارند.
کد خبر: ۱۰۷۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 15 November 2022

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به فرا رسیدن روز های سرد سال عنوان کرد: اکسید های نیتروژن ناشی از اگزوز خودرو ها به ویژه خودروهای فرسوده و غیر استاندارد، بیشترین نقش را در آلودگی هوای زمستان دارند.

موسوی مشکینی تصریح کرد: ذرات معلق کمتر از ده میکرون در تابستان و اکسید های نیتروژن در زمستان، مهمترین منابع آلاینده هوای شهر قم و عامل شکل گیری ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تمامی فصول هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: سهم بالای تردد خودرو های شخصی و تاکسی ها در شهر قم و فرسوده بودن خودرو ها از مهمترین عوامل آلودگی هوا به ویژه در روز های سرد سال است و در همین راستا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه تاکسی ها و احیای ناوگان حمل و نقل عمومی باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

موسوی مشکینی تأکید کرد: در هفت ماه ابتدای سال جاری، هوای شهر قم ۱۹۷ روز در وضعیت پاک و قابل قبول و ۱۹ روز در وضعیت ناسالم قرار داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم منابع آلاینده مانند خودروها، نیروگاه ها و کارخانه ها و لوازم گرمایشی منازل را در فصل های پاییز و زمستان با حاکم شدن پدیده وارونگی دما در کلانشهر های بزرگ و صنعتی از عوامل تراکم و افزایش غلظت آلاینده ها عنوان کرد.

موسوی مشکینی در رابطه با راهکار های کاهش آلودگی هوا در فصول سرد سال، اظهار کرد: توجه به معاینه فنی خودرو های سبک و سنگین، کاهش ترافیک، توسعه پیاده راه ها و استفاده از خودروها و موتورهای برقی و دوچرخه از جمله راهکار های کاهش آلودگی در فصل زمستان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این که آلودگی ناشی از وارونگی دما تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه است، یادآور شد: جلوگیری از افزایش آلودگی هوا به کمک همه شهروندان نیاز دارد.  

موسوی مشکینی کنترل و نظارت بر واحد های آلاینده صنعتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: واحد های صنعتی در شرایط وارونگی دما باید میزان فعالیت های خود را کاهش دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پایان تأکید کرد: در شرایط آلودگی هوا شهروندان باید از مایعات زیاد و مواد غذایی مناسب استفاده کرده و به ویژه افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت های طولانی خارج از منزل خودداری کنند ضمن این که استفاده از گلدان های متعدد در خانه نیز می تواند مفید و مؤثر باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار