مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اتمام مرمت عمارت هفت‌تنان شیراز خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷ 25 December 2022

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید مؤید محسن نژاد امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: عملیات مرمت عمارت هفت‌تنان شیراز توسط استادکاران سنتی با اعتباری بالغ‌ بر ۷۷۰۰ میلیون ريال در دست اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: برچیدن باقیمانده اندود کاه‌گل از روی دیوار متصل به کاروانسرا و اجرای عایق رطوبتی، تعمیرات و مرمت آجری و اجرای رخبام در بخشهای باقیمانده کار، اجرای بندکشی بر روی سطوح آجری و سنگی بخش‌های باقیمانده کار انجام شد.

محسن نژاد ادامه داد: باغ و عمارت هفت‌تنان مربوط به دوره زندیه است و در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: علت نام‌گذاری این بنا به هفت‌تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم‌خان زند روی هرکدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب‌کرده‌ است. سنگ‌های موجود در این گنجینه متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق، دیوانی، توقیع، تعلیق، نسخ و... به شیوه‌ زیبایی آراسته‌شده‌اند.

محسن نژاد ادامه داد :این بنا دارای یک ایوان دو ستونی بوده که دیواره‌های آن مزین به تابلوهای نقاشی نفیسی از آثار آقا صادق نقاش مشهور دوره زندیه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار