خیلی‌ها تصور می‌کنند که سه‌وعده مسواک‌زدن در روز به‌تنهایی، همه آن کاری است که می‌توان برای حفظ بهداشت و دهان انجام داد؛ درحالی‌که چه الان و چه در گذشته همواره به استفاده از خلال یا جایگزین امروزی‌اش، نخ‌دندان، در کنار مسواک‌زدن توصیه اکیدشده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 11 October 2015
از امام‌صادق(ع) نقل است که جبرئیل‌ براى نبی‌مکرم‌اسلام(ص)، افزون بر مسواک و حجامت، خلال را هم آورد و فرمود: خلال بُن دندان را اصلاح‌ و روزى را زیاد مى‌کند. همچنین در توصیه اکید‌بودن آن از رسول‌اکرم(ص) نقل است که از‌جمله حق میهمان آن است که براى او خلال تهیه کنی و می‌فرمودند: خلال کنید که ملائکه هیچ‌چیز را به اندازه اینکه در دندان بنده طعامى را ببینند، دشمن نمی‌دارند.

‌خلال‌کردن ضروری خوانده شده است؛ اما این ضرورت به‌معنای این نیست که شما هرچیزی را در دهانتان فرو ببرید و از آن به‌عنوان خلال استفاده کنید.

امام‌موسى‌کاظم(ع) دراین‌باره می‌فرمایند: با چوب گُل و درخت انار خلال نکنید که هردو رگ‌ خوره را در بدن انسان به حرکت مى‌آورند.

امام‌جعفرصادق(ع) هم می‌فرمایند: هر کس با نى خلال کند، تا شش روز حاجتش برآورده نشود که حضرت‌رسول(ص) با هر چیزی خلال مى‌کردند، به‌جز برگ درخت خرما، انار، مورد و نى که عرق خوره را در بدن آدمی به‌حرکت مى‌آورند. امیرمومنان‌علی(ع) هم درباره آداب خلال‌کردن فرموده‌اند: خلال‌کردن با چوب گز باعث فقر و بى‌چیزی می‌شود. در حدیث دیگری هم فرموده‌اند: حضرت محمد(ص) همواره ما را امر مى‌فرمودند؛ چون خلال کردید تا سه نوبت که آب را در دهانتان مضمضه کنید و بیرون بریزید، آب نخورید.

همچنین امام‌جعفرصادق(ع) نیز فرموده‌اند: هر آنچه از غذا در بُن دندانتان مانده باشد، می‌توانید بخورید؛ ولی آنچه در بین دو دندانتان مانده باشد، بهتر است که دور بیندازید؛ چراکه سبب جراحت‌های اندرونی خواهدشد. به‌عبارتی اگر می‌خواهید مریض نشوید، وقتی خلال یا نخ‌دندان می‌کنید، حتی اگر بلافاصله پس از صرف غذا باشد، بهتر است که مانده‌های غذا را نخورید و دور بریزید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار