مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با تأکید ریاست جمهور باید تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 23 April 2023

اتابک جعفری که به دستور وزیر نیرو بلافاصله به خوزستان سفر کرده، در حاشیه بازدید از پروژه فاضلاب اهواز ضمن ابراز تاسف نسبت به بروز سانحه جان باختن یک کودک در اهواز، اظهار کرد: با هدف بررسی دقیق این حادثه، کمیته‌هایی برای ارزیابی عوامل حوادث این چنینی تشکیل شده است که اطلاع‌رسانی دقیق و سریع جهت برخورد با خاطیان و پیشگیری از این حوادث انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ضرورت‌های اجتماعی شهر اهواز نیازمند همیاری مردم این شهر است. از آنجا که موضوع فاضلاب اهواز به معضلی تاریخی تبدیل شده بود، در تلاشیم تا در کوتاه‌ترین مدت، طرح ساماندهی فاضلاب این شهر پایان‌ پذیرد و به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادثی از این قبیل تمهیدات دقیق‌تر و کارآمدتری برای نظارت بیش‌تر بر رعایت موارد و اصول ایمنی پروژه‌ها اجرا خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور گفت: همین امروز به‌دستور وزیر نیرو، بلافاصله دو کمیته با ضرورت فوری تشکیل شد تا با دو رویکرد کوتاه‌مدت و بلند مدت شروع به‌کار کنند. نخست کمیته‌ای برای بررسی عوامل این حادثه دلخراش، که باید خیلی سریع بعد از بررسی‌های دقیق، خاطیان، چه پیمانکار، چه دستگاه نظارتی و یا کارفرما را معرفی کند تا برخورد لازم صورت گیرد. کمیته دوم در سطحی کلان‌تر و با نگاهی وسیع‌تر تشکیل شده است تا به موارد ناایمن در حوزه‌های مختلف کارگاهی و پروژه‌ها نظارت کند تا در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. 

جعفری ادامه داد: ما باید نگاه دقیقی به معضل شهر اهواز داشته باشیم‌ زیرا تا موانع اصلی برداشته نشود، موضوع ریشه‌ای حل نمی‌شود. دیدگاه ما در خصوص شهر اهواز بسیار جامع‌تر است. جداسازی شبکه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز از جمله آمال‌های این کلانشهر است که نیازمند یک کار ترکیبی و پای کار آمدن همه مجموعه‌ها است. این کار نیازمند همکاری مردم است. شرکت آبفای اهواز در نقاط مختلف شهر پروژه‌های متعددی دارد که پس از سیل چند سال گذشته، سرعت و تعداد این پروژه‌ها رو به افزایش بوده است. امروز در هر گوشه شهر اهواز اثری از این پروژه‌ها به چشم می‌آید که البته شاید بعضا نارضایتی مردم خوزستان را نیز درپی داشته و گاهی حوادثی را نیز شاهد بوده‌ایم که باعث تأسف ما است. 

وی ادامه داد: به همین دلیل است که با تأکید ریاست جمهور باید تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.

جعفری در خصوص ملاحظات زیست‌محیطی، به ویژه احتمال ورود همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون گفت: این موضوع باعث شده تا آبفای استان تمهیدات وسیعی جهت عدم ورود این آب‌های آلوده به کارون اتخاذ کند. به‌طوری‌ که برای کنترل مواقع اضطراری، مثلاً وقوع سیل، در فاصله ۲۰۰ متری رودخانه تأسیساتی مجهز به پمپ ایجاد شده که وظیفه جلوگیری ورود فاضلاب به رودخانه را برعهده دارد. تأسیساتی به نام سپتیک‌ با دال‌هایی بتنی و مستحکم و پوشیده، در فواصلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اتخاذ شد که تعداد زیادی از آنها در شهر اهواز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: همچنین برای اینکه دال‌های این تأسیسات بر اثر آب‌های روان‌ شهر دچار گرفتگی و بالازدگی نشود، منهول‌هایی تعبیه شده که حتما باید پوشیده و ایمن باشند تا در مواقع آشغال‌گرفتگی، فاضلاب به بالا و درون خیابان‌ها برنگردد، ضمن آنکه ایمنی شهروندان نیز تأمین شود.

مدیرعامل‌ آبفا کشور عنوان کرد: این حادثه دلخراش در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متأسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است.

جعفری با تأکید بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های فاضلاب در شهر اهواز افزود: نگاه وزارت نیرو و به تبع آن دولت به شهر اهواز بسیار جامع است. همه شاهد بودیم که با یک بارندگی کوچک شهر غرق می‌شد. با آبگرفتگی خیابان‌ها شاهد پس‌زدگی فاضلاب نیز بودیم که تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب اهواز موجب شده بود تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت جدی روبه‌رو شود. 

وی با بیان اینکه در طی این دو سال گذشته اقداماتی انجام شد که بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است، افزود: با اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، در سفر سرزده رئیس جمهور به این استان در سال گذشته، ایشان در نخستین بازدید از شهر اهواز، وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و تأکید فراوان به همه مسئولان استان برای حل این مشکل را کردند. 

مدیرعامل شرکت آبفا کشور خاطرنشان کرد: مسأله فاضلاب خوزستان از اولویت‌های دولت و وزارت نیرو است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است. اما پروژه کلانشهر اهواز یک همت میان‌بخشی بین تمام دستگاه‌ها و همکاری و صبر مردم را می‌طلبد.
امیدواریم طرح جامع فاضلاب شهری اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود، با برنامه زمانبندی سه ساله در دولت سیزدهم تا پایان سال 1403 به پایان برسد. 

جعفری ادامه داد: طبق دستور ریاست جمهور و حمایت و پیگیری‌های وزیر نیرو، با تشکیل 200 جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز پیشرفت فیزیکی طرح جامع از 31‌درصد به 54درصد رسیده است. یعنی معادل 23درصد افزایش پیشرفت فیزیکی طرح را داشته‌ایم. هرچند که تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که با همکاری میان‌بخشی و نیز نظارت بیشتر، ان‌شالله در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم تا در نهایت رضایت مردم اهواز حاصل آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار