رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: آیین ۲ هزار ساله بیل گردانی عصر روز جمعه با حضور جمعی از مسئولان در سکوی بیل‌گردانی شهر تاریخی نیم‌ور از توابع شهرستان محلات برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸ 29 April 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مهدی لعل‌بار افزود: این مراسم سنتی، از ساعت ۱۶ روز جمعه با حضور پهلوانان و علاقمندان این مراسم در محل سکوی بیل‌گردانی نیم‌ور برگزار شد و صبح همان روز، مراسم آماده‌سازی و بستن بیل‌ها در مزرعه توسط پیشکسوتان این رشته انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: آیین بیل‌گردانی، نمادی برای تشکر از الهه آب بوده است که ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌‌ور، این آیین به برکت و فراوانی آب در فصل بهار کمک می‌کند.
لعل‌بار افزود: اقشار مختلف مردم شهرستان محلات در آیین کهن و پهلوانی بیل‌گردانی حضور پرشور دارند و با برگزاری این آیین به استقبال کشت‌های بهاره می‌روند.
او گفت: در گذشته مردم شهر تاریخی نیم‌ور برای حفظ این آیین معنوی هر سال، با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند و پس از لایروبی جوی‌های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته است را در ۲ دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در ۲ جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با اشاره به اینکه گرداندن بیل‌ها در این آیین نشان از پهلوانی و بستن بیل‌ها نشان از اتحاد و وحدت و چرخاندن بیل‌ها دور سر، نشان از چرخیدن دور یک محور بوده است، گفت: در برگزاری این آیین در حال حاضر ورزشکاران یا بیل گردانان ۲ دسته بیل به وزن ۳۲ کیلو گرم را بین پنج تا ۳۰ بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.
لعل‌بار گفت: این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم ور است، انجام می دهند.
او ادامه داد: در پایان این مراسم بازو بند پهلوانی و تندیس این مراسم با انتخاب پهلوانان برتر و همچنین اهدای جایزه و بازوبند به آنان انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی شهرستان محلات گفت: آیین پهلوانی بیل‌گردانی دانش‌آموزان شهر نیم‌ور نیز به منظور تشویق دانش‌آموزان و جوانان و پشتوانه‌سازی بیل‌گردان برای سال‌های آینده، در مدارس شهر نیم‌ور برگزار شد.
رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: این مراسم هر ساله قبل از مراسم بیل‌گردانی می‌شود و نفرات برتر در مراسم اصلی بیل‌گردانی رقابت می کنند.
لعل‌بار به ثبت سنت بیل‌گردانی شهر نیم‌ور در فهرست میراث معنوی کشور اشاره کرد و تصریح کرد: سنت کهن بیل‌گردانی به عنوان یکی از میراث معنوی ایران در سال ۱۳۸۹به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار