حدود ۷۰ نفر از محققان در همایش کشوری صیانت از جمعیت و فرزندآوری سالم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره فرزندآوری و ابعاد مختلف سلامت باروری و موانع و راهکارهای به تبادل نظر پرداختند.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 03 May 2023

دبیر علمی همایش کشوری صیانت از جمعیت و فرزندآوری سالم با بیان اینکه از حدود ۲۰۰ مقاله دریافتی از پژوهشگران،محققان ، استادان و دانشجویان سراسر کشور حدود ۲۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۴۶ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد.
زهرا برومند فر افزود: مقالات ارسالی به این همایش دو روزه همچنین موضوع نشست های ویژه ،در ۱۵ محور از جمله چالش ها، شیوه ها و هزینه های فرزندآوری،تأثیر کاهش جمعیت بر جامعه و عوامل بازدارنده و تسهیل کننده بود.
پژمان عقدک سخنگو و عضو قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: نتایج این تحقیقات علمی تخصصی برای اقناع سازی عموم ،انتقال به سطح جامعه و در نهایت برای تصمیم گیری در بعد کلان سیاست جمعیت تأثیر گذار است.
دیگر عضو هئیت علمی و عضو قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در این همایش با بیان اینکه کاهش میزان باروری یکی از چالش های این روزهای جامعه است گفت: به سمت پیری جمعیت پیش می رویم و برای گذر این چالش، فرصت زمانی هفت ساله داریم.
صفورا روح الامین افزود: یکی از مشوق های اصلی برای افزایش جمعیت،تشویق به ازدواج در سن پایین تر و اینکه زوج ها به از ازدواج در اولین فرصت اقدام به بارداری کنند.
این متخصص زنان و زایمان گفت: خود روند بارداری کمک به سلامت جسمی و روحی بانوان می کند و بسیاری بیماری ها از جمله توده های رحمی با بارداری و شیر دهی کنترل و درمان می شود.
رئیس بیمارستان تخصصی دولتی زنان و زایمان شهید بهشتی اصفهان ،انگیزه دادن، تشویق به ازدواج و باروری زودتر باید به صورت فرهنگی نهادینه شود و از همان سنین ۱۵ سال به بعد این آموزش و فرهنگ سازی ها صورت گیرد.
الهام نقشینه متخصص زنان و زایمان و مسئول بخش ناباروری مرکز دولتی درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان ،تمام روش های درمان ناباروری و درصد موفقیت آن را مطابق با استاندارد جهانی اعلام کرد.
مهناز فدایی مسئول مرکز دولتی درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهیدبهشتی اصفهان هم در حاشیه این همایش ملی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی مراجعه بیماران از استان های همجوار به این مرکز گفت: ۹۰ درصد هزینه های درمان ناباروری در این مرکز را بیمه پرداخت می کند و بقیه هزینه ها هم برای زوج های کم بضاعت به صورت وام یا به کمک خیران رایگان است.
طبق تحقیقات علمی اعلامی در همایش کشوری صیانت از جمعیت و فرزندآوری سالم،بهترین سن باروری ، ۲۵ سالگی و نهایت تا ۳۰ سالگی است.
هم اکنون میزان فرزندآوری در کشور، یک و ۶ دهم درصد یعنی کمتر از دو فرزند برای هر خانواده است در حالی که باید دست کم ۲ و یک دهم تا ۲ و ۲ دهم درصد یعنی بیش از دو بچه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار