آنچه که شرح داده شد خلاصه‌ای از وضعیت منصور زرگر و امثال این خبرنگار است که تا خود هستند با هر زحمتی از تلاش برای وفاداری به جامعه خبر دست بر نمی‌دارند، اما پس از بروز شرایطی مانند فوت یا حادثه، هیچ دستاویز قانونی برای حمایت از خانواده آن‌ها نیست. برای زرگر و زرگر‌ها چه می‌شود کرد؟
کد خبر: ۱۱۰۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 28 May 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، خبر بسیار تلخی بود وقتی اعلام شد که یکی از خبرنگاران باسابقه استان در یک تصادف رانندگی به کما رفته و پس از یک روز بستری در بیمارستان، نهایتا دیار فانی را وداع گفت.
مرگ حق است و همراه همیشگی انسان، اما گاهی برخی موارد در مورد فرد یا افراد فوت شده برجسته می‌شود که آه از نهاد وجدان‌های بیدار بلند می‌کند! زندگی خبری منصور زرگر از جمله مواردی است که تاثر برانگیز است چرا که وی با این همه سابقه در کار خبر، در این حدود یک سال اخیر مورد بی مهری قوانین قرار گرفت و عملا کنار گذاشته شد هر چند وی خود را از جامعه خبر جدا نکرد و تا واپسین لحظات زندگی، به کار تولید خبر ادامه داد.
زرگر که خبرنگار خبرگزاری ایرنا بود در شرایط بسیار سختی کار می‌کرد و حتی گفته می‌شود بیمه خود را هم از جیب خود پرداخت می‌کرد و در این اواخر هم مشمول قانون تعدیل شده و عملا از خبرگزاری ایرنا کنار گذاشته شده بود!
البته که این مشکل مختص منصور زرگر نبوده و نیست و در سطح کشور بسیاری از خبرنگاران فعال، چنین مشکلی را دارند و به نوعی مشمول قوانینی از نوع تعدیل یا همان اخراج می‌شوند و گفته می‌شود که در سطح استان‌ها هم مدیران خبرگزاری‌ها چندان توانایی به لحاظ معذورات قانونی برای حل مشکل آن‌ها ندارند و در سطح ملی هم نیازمند قوانینی است که در واقع بروزآوری قوانین قبلی مطبوعات متناسب با شرایط روز است که این بروزآوری هم در دست نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
آنچه که شرح داده شد خلاصه‌ای از وضعیت منصور زرگر و امثال این خبرنگار است که تا خود هستند با هر زحمتی از تلاش برای وفاداری به جامعه خبر دست بر نمی‌دارند، اما پس از بروز شرایطی مانند فوت یا حادثه، هیچ دستاویز قانونی برای حمایت از خانواده آن‌ها نیست.
برای زرگر و زرگر‌ها چه می‌شود کرد؟
در مورد وضعیت عمده خبرنگاران چنین شرایط سختی حاکم است و متاسفانه علی رغم پیگیری‌های فراوان در همه سطوح، اما نهایتا خروجی ملموسی مشاهده نمی‌شود! برای نمونه اکنون خانواده منصور زرگر نیازمند حمایت ویژه پس از فوت این خبرنگار هستند، اما آیا قانون پیش بینی لازم را دارد؟
مسئول سازمان بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با تابناک ضمن تسلیت به جامعه رسانه، اظهار داشت: در مورد این خبرنگار به دلیل فعال بودن همیشگی وی، تقریبا همه خبرنگاران می‌دانند که از حدود یک سال پیش که وی مشمول قوانین تعدیل نیرو شده است، از استاندار تا مسئولین دیگر استان و حتی نمایندگی خود ایرنا و پیگیری‌های مضاعف بسیج رسانه، تلاش‌های زیادی برای کمک به تغییر وضعیت کاری وی شد.
سرگرد پاسدار عباس رضایی افزود: علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، اما متاسفانه شرایط کاری وی تغییر نکرد که این موضوع در سطح کلی‌تر نیازمند تغییر و بروزآوری قانون مطبوعات برای حمایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه در مجلس شورای اسلامی است که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
رضایی ادامه داد: در مورد تغییر وضعیت مرحوم زرگر از طرف مسئولین کوتاهی برای پیگیری نشد، اما نتیجه بخش بودن این پیگیری‌ها نیازمند تغییر و یا بروزآوری قانون حمایت از مطبوعات است.
وی گفت: هر چند در بحث تغییر وضعیت کاری وی تاکنون اقدامات انجام شده به نتیجه نرسیده است، اما پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد ضمن اینکه در مدتی که وی مشمول قانون تعدیل نیرو شد، سازمان بسیج رسانه لحظه‌ای نسبت به کمک به وی کوتاهی نکرد و از این به بعد هم در خصوص خانواده وی کوتاهی نخواهد کرد، اما انتظار ما این است که برای حمایت از خانواده وی اقداماتی در سطح ملی صورت گیرد که البته این حمایت باید با هدف کلی‌تر یعنی تغییر شرایط دیگر خبرنگارانی همانند مرحوم زرگر باشد.
رضایی در پایان گفت: امیدواریم که مسئولان خصوصا در حوزه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت قاطعانه از جامعه رسانه، اقدامات قانونی را هر چه سریعتر انجام دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد هم در گفتگو با تابناک ضمن تسلیت به جامعه خبری استان ، اظهار داشت : در خصصو مشکلات مرحوم زرگز پیگیری های زیادی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت .

امین درخشان افزود : با توجه به بی نتیجه بودن پیگیری های مکرری که انجام می شد ، نهایتا شخصا با مدیر عامل ایرنا در تهران ملاقات کرده و وضعیت این خبرنگار را برای وی تشریح کردم که از طرف آن ها هم قولی برای بررسی وضعیت وی و کمک به رفع مشکلات مرحوم زرگر داده شد .

درخشان ادامه داد : چند روز پیش نتیجه پیگیری های خود را به اطلاع مرحوم زرگر رساندم و طبق قراری که با مدیر عامل ایرنا داشتم ، شرحی از وضعیت وی و یکی دیگر از خبرنگاران ایرنا در استان که همین وضعیت را داشت برای مدیر عامل ایرنا فرستادم و دیروز صبح هم آخرین تماس را با مرحوم زرگر داشتم و جزئیات پیگیری ها را برای وی توضیح دادم.

وی در پایان گفت : ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به وضعیت تک تک خبرنگاران خود را مسئول می دانیم و از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم اگر جایی کاری از دستمان بر نمی آید به دلیل معذورات قانونی است اما با این وجود باز هم سعی می کنیم مشکلات خبرنگاران را در حد امکان در استان حل و فصل کنیم .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
واقعا جگرمون آتش گرفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار