کد خبر: ۱۱۱۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲ 26 June 2023

 به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دانشگاه مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در راستای سلسله جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی مستمر خود با جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور در سومین روز از هفته قوه قضاییه با جمعی از روسا، اساتید و فرهیختگان دانشکده‌های حقوق سراسر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، رییس قوه قضاییه در این نشست هم‌اندیشانه، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و یاران و همراهان ایشان، اظهار کرد: شهید آیت‌الله بهشتی شخصیتی آینده‌نگر، مدیر، مدبر، کادرساز و کادرپرور بود و علاوه بر این‌که به مقتضیات زمان عنایت داشت، نیازهای آینده جامعه را هم مورد توجه قرار می‌داد و سیاست‌گذاری‌ها و کادرسازی‌ها را بر همین مبنا انجام می‌داد.

وی در ادامه خطاب به مسوولان ذیربط قضایی، ضمن صدور دستور مبنی بر بسط و گسترش تعاملات آموزشی و پژوهشی فی‌مابین عدلیه و مراکز دانشگاهی کشور با لحاظ موضوعات و مقولات کاربردی و جامع‌محور در راستای حل چالش‌ها و خلا‌ها و هم‌چنین آینده‌نگری و پیش‌بینی مسایل آینده و رفع نیازهای ضروری دستگاه قضا، گفت: اکنون تعاملات میان پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشکده‌های حقوقی سراسر کشور مطلوب است، اما باید این تعاملات ارتقا پیدا کند و هم دانشکده‌های حقوقی بتوانند از داده‌های قوه قضاییه بیش از پیش بهره بگیرند و هم دستگاه قضایی بتواند از ظرفیت‌های این دانشکده‌ها بهره‌مند شود؛ لذا در این راستا باید ساز وکار مدون و متقنی ایجاد گردد.

رییس دستگاه قضا در همین راستا به تشکیل مرکز پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه در برخی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ مازندران اشاره کرد و تاسیس و توسعه چنین مراکزی را با هدف اجرایی‌کردن ایده تحول در نظام آموزش رشته حقوق در دانشکده‌ها از طریق بالینی‌شدن آموزش‌ها مورد تاکید قرار داد.

در ادامه این نشست، دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از رییس دستگاه قضا به سبب حضور در دانشگاه‌ها و گفت‌وگوی مستقیم و بدون واسطه با دانشجویان، اظهار کرد: این‌که رییس قوه قضاییه شهامت دارند در جمع دانشجویان حاضر شوند و خالصانه و رو در رو با دانشجویان صحبت کنند، یک فرصت برای جامعه دانشگاهی کشور است.

دکتر زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تسهیل فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشکده‌های حقوق تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر قوه قضاییه به موضوع تخصیص امتیاز امریه و سرباز نخبگی ویژه محققان پسادکتری رشته‌های حقوق شد.

دکتر سیدحسن حسینی مقدم مدیر گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه مازندران نیز در این نشست، طی سخنانی از اقدامات دادگستری مازندران در زمینه ارتباط‌گیری با دانشگاه‌های این استان و استفاده از ظرفیت اساتید و اعضای هیات علمی در راستای رفع چالش‌های قضایی موجود، قدردانی کرد.

دکتر حسینی مقدم با اشاره به دستورالعمل صادره از سوی قوه قضاییه در راستای برگزاری جلسات نقد آرای قضایی، خواستار هدف‌محور شدن این مقوله شد و گفت: یکی از تقاضاهای ما این است که آرای وحدت رویه پیش از آن‌که در جلسات هیات عمومی میان قضات مطرح شود، به رویت اساتید دانشکده‌های حقوق نیز برسد تا اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده‌های حقوق نیز نظر خود را پیرامون آن‌ها ارایه کنند.

یادآور می‌شود: در این دیدار که دکتر مرتضی نجابت‌خواه و دکتر سیدحسن حسینی مقدم به نمایندگی از دانشگاه مازندران نیز حضور داشتند، جمعی از مسولان قوه قضاییه، وزارت علوم و برخی از اساتید و پژوهشگران حقوق از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار