در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۳۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تامین شده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳ 27 June 2023

وزیرراه و شهرسازی در آیین بهره برداری ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان گفت: در نهضت ملی مسکن تاکنون ۳۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تامین شده است در حالی که در کل طرح مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تامین شد و اراضی تامین شده در نهضت ملی مسکن چهار برابر طرح مسکن مهر است.

مهرداد بذرپاش افزود: با همه پیشرفت‌های که پس از انقلاب در  استان اصفهان رخ داده و در برخی شاخص‌ها سرآمد است اما هنوز در گوشه گوشه این استان بوی کاستی‌ها حس می‌شود و در این دولت باید همه تلاش خود را بکار گیریم که در برخی شاخص‌ها عقب ماندگی مرتفع شود.

بذرپاش با بیان اینکه محور دوم در حوزه تولید مسکن اهدای زمین هاست، گفت: تلاش می‌کنیم که خانه‌ها تک طبقه و ویلایی ساخته شود شاید در عمده شهر‌ها جواب نمی‌دهد، اما تا جایی که بتوانیم در مجاورت و داخل شهر‌ها زمین تامین خواهیم کرد و در راستای جوانی جمعیت به زوج‌های جوان اهدا خواهد شد.

وی افزود: خانه‌های روستایی از دیگر محور‌هاست زیرا ۲۵ درصد جمعیت را روستا‌های کشور دارد و از این رو اصلاح طرح‌های هادی روستایی را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محور بعدی تمرکز بر بافت‌های فرسوده است گفت:در بافت فرسوده حمایت‌های مالی و مشوق‌های مالی در قالب تسهیلات بانکی در دستور کار است و یک تسهیلات شهرسازانه است که افراد خود اقدام به نوسازی بافت‌ها کنند.

وی با بیان اینکه اسفندماه گذشته بسته ۱۹ گانه را در حوزه بازآفرینی مصوب کردیم، افزود: تاکنون ۵۰ شهرداری آن را اجرا کردند که رشد قابل توجهی در صدور پروانه بازسازی بافت فرسوده داشتند و می‌خواهیم که این را بیشتر ترویج کنیم، زیرا هر چه در حوزه بافت کار کنیم در تولید مسکن پیش خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی محور دیگر این نهاد را در حوزه تولید مسکن، تغییر کاربری زمین‌هایی دانست که احتکار شده است و گفت: اخیرا ابلاغ شده زمین‌هایی که با کاربری مسکونی اقدام برای صدور پروانه و اقدام به ساخت مسکونی نکردند بلافاصله در شورای عالی مسکن تغییر کاربری دهیم.

بذرباش همچنین به ایجاد ۵۰ شهرک جدید در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نهایی شده که با اقتضای زیست بوم منطقه اجرا خواهد شد.

وزیر راه با بیان اینکه ساخت ۵۰ شهرک اتفاق بزرگی در طول تاریخ شهرسازی است که تاکنون اتفاق نیافتاده است، افزود: ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحلی کشور احداث خواهد شد که هدف آن توسعه اقتصاد دریا محور است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.

وی با بیان اینکه باید از سواحل شمال و جنوب استفاده کرد، گفت: ایجاد شهرک‌های ساحلی که باعنوان هم پیوندی ساحل با استان‌ها ساحل از ان یاد می‌شود استان‌های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان‌هایی مانند بوشهر، سیستان بلوچستان، خوزستان و هرمزگان مرتبط می‌سازد و ۲۷ استان بدون ساحل معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری به مدیریت استان‌ها واگدار خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان اینکه دولت در جبهه های مختلف مشغول فعال کردن چرخه تولید مسکن است، افزود: ساخت مسکن جزو سخترین کارهاست چون مستقیم با کار مردم در ارتباط است .

وی با بیان اینکه بازار مسکن در سال‌های اخیر تقریبا رهاشده ترین بازار در کشور بوده است، گفت: در این سال ها برای همه چیز قیمت گذاری شده اما برای مسکن قیمت گذاری نمی شود؛ مردم را رها کردیم در مشاوران املاک هر کسی هر قیمتی بگذارد اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت شجاعانه به میدان آمد و بخشی از زمین‌های کشور را که در اختیار دارد رایگان در این طرح در اختیار مردم قرار داد.

وی با بیان اینکه اختیار دوم دولت تسهیل صدور مجوزهاست گفت: در حوزه نظام بانکی برخی بانک‌ها همکاری کردند و برخی بانک‌ها باید تسهیلاتی را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی افرود: وام مرمت ۳۲۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار مصوب شد که این وام برای خانه های بافت‌های تاریخی است که اجازه تخریب و بازسازی نمی‌دهند و اصفهان در این زمینه یکی از مبتلا ترین شهرهاست.

بذرپاش گفت: امروز عملیات اجرایی ساخت ۵۲ هزار واحد در ۴۰ شهر اصفهان همزمان آغاز می‌شود که اقدام بزرگی است و پس از این دیکر در اصفهان مشکل تامین زمین نخواهیم داشت باید همت کنیم تا در سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اصفهان به کارگاه تولید مسکن تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار