یک پژوهشگر حوزه کشاورزی با بیان اینکه دانش در عرصه کشاورزی نفوذ چندانی پیدا نکرده، گفت: فقط تعداد کمی از کشاورزان با استفاده از تکنیک‌های روز کشاورزی به تولیدات قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 01 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا حیدر ذوالنوریان، با اشاره به فاصله زیاد تولید کشاورزان پیشرو با کشاورزان معمولی، گفت: این فاصله به قدری زیاد است که کم کردن آن حتی به میزان نه چندان زیاد، می‌تواند جهش چشمگیری در تولیدات کشاورزی به دنبال داشته باشد.

ذوالنوریان با بیان اینکه فاصله تولید کشاورزان پیشرو و معمولی در تمامی محصولات کشاورزی قابل توجه است، افزود: در حالی که کشاورزان پیشرو هم اکنون متوسط عملکرد بین یازده تا ۱۲ تن در هکتار برای محصولی مثل گندم آبی دارند، کشاورزان معمولی در بهترین حالت بین سه تا چهار تن محصول برداشت می کنند.

مشاور کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه ادامه داد: در شرایطی که هم اکنون کشاورزان پیاز کار پیشرو میانگین تولید ۱۶۰ تا ۱۷۰ تن در هکتار دارند، کشاورزان معمولی بین ۳۰ تا ۴۰ تن تولید در واحد سطح دارند. همچنین کشاورزان سیب زمینی کار پیشرو  در کشور میانگین تولید ۸۰ تن در هر هکتار دارند و کشاورزان معمولی بین ۲۰ تا ۲۵ و نهایتا ۳۵ تن در هکتار تولید دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان استفاده از نهاده‌ها هم در بین کشاورزان پیشرو و معمولی با هم تفاوت معناداری دارد، گفت: میزان استفاده از نهاده هایی مثل بذر، سم و کود در بین کشاورزان معمولی بالا بوده و استانداردها در مصرف آنها رعایت نمی شود.

پژوهشگر بین المللی سیب زمینی ادامه داد: در حالی که کشاورزان پیشرو مثلا برای کشت یونجه بین ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم بذر مصرف می کنند، میزان مصرف بذر در بین کشاورزان یونجه کار معمولی گاها به ۱۰۰ کیلوگرم و حتی در برخی موارد و در شهرستانی مثل کنگاور به ۱۲۰ کیلوگرم هم می‌رسد.

ذوالنوریان سپس با بیان اینکه دانش در عرصه کشاورزی استقرار پیدا نکرده، گفت: فقط تعداد کمی از کشاورزان با استفاده از تکنیک‌های روز کشاورزی به تولیدات قابل توجه دست پیدا کرده و غالب کشاورزان به همان شیوه‌های سنتی که بازدهی کمی دارد، کشاورزی می‌کنند.

ذوالنوریان در ادامه اشاره‌ای هم به ورود کارخانه نوآوری کرمانشاه برای اجرای پروژه مشاوره تخصصی به کشاورزان استان داشت و گفت: در این پروژه از ظرفیت متخصصان کشاورزی خبره جهت کم کردن فاصله تولید بین کشاورزان پیشرو و معمولی استفاده خواهد شد.

ذوالنوریان با بیان اینکه متخصصان اجرای این پروژه از بین چهره‌های شاخص کشوری انتخاب خواهند شد، گفت: در این پروژه افزایش تولیدات بخش کشاورزی از طریق لینک کردن کارشناسان معمولی با متخصصان حوزه کشاورزی در برنامه قرار دارد.

وی گفت: برنامه‌ریزی شده تا این پروژه در صورت اجرای موفق در استان کرمانشاه، ابتدا در سطح استان‌های زاگرس نشین و در صورت موفقیت در سطح تمامی استان‌ها اجرایی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار