مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه با اقدامات انجام شده، آب شرب شهر دماوند در حالت پایدار قرار گرفت، گفت: قطعی آب برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت، اما ممکن است حوادث پیش‌بینی نشده باعث افت فشار در شهر دماوند شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ 20 July 2023

به گزارش تابناک تهران، اتابک جعفری‌لور، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت آب و فاضلاب شهرستان دماوند به این شهرستان سفر کرد و از پروژه‌های احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای رودهن، بومهن و مهرآباد و پروژه‌ احداث مخزن دو هزار مترمکعبی مهک منطقه گیلاوند بازدید و مشکلات افت فشار و کمبود منابع آبی دماوند را بررسی کرد.

قطعی آب برنامه‌ریزی شده در دماوند نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه این بازدیدها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: با توجه به حساسیتی که وزیر نیرو برای تأمین آب جای‌جای کشور دارد و حساسیت ویژه‌ای که نسبت به شهرستان دماوند داشته، دستوری جهت بررسی و مشکلات این شهرستان صادر کرد و به همین منظور، امروز در دماوند حضور پیدا کردیم.

جعفری‌لور افزود: در سفر امروز، مسائل و مشکلات شهرستان دماوند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأمین آب، از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده بود؛ همکاران ما با تلاش جهادی که چند وقت اخیر داشتند، پایداری آب را اکنون در شهرستان دماوند شاهد هستیم و طبق برنامه‌ریزی و عملیاتی که همکاران ما به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند، مبنا بر این است که در این شهرستان قطعی آب نداشته باشیم.

وی گفت: قطعاً قطعی آب برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت، اما ممکن است که حوادث غیرقابل پیش‌بینی باعث افت فشار به صورت مقطعی شود.

 

مصرف دماوند ۳.۵ برابر آب شرب مورد نیاز است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه تصریح کرد: با توجه به جمعیت شهر دماوند، کمتر از ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای این شهر مورد نیاز است، اما امروز بالای ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه تزریق می‌شود و این بیش از ۳.۵ برابر آب مورد نیاز منطقه است؛ در این راستا، باید اصلاح الگوی مصرف در شهر دماوند صورت بگیرد و آب شرب برای مصارف کشاورزی و غیرشرب استفاده نشود.

جعفری‌لور بیان کرد: همچنین پروژه‌هایی پیش‌بینی شده که از منابع آبی دیگری مطالعه شود و کمک بگیریم تا در افق بلند مدت آب شرب پایدار را برای شهر دماوند تعریف کنیم.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد تا هفته دولت 

وی با بیان اینکه امروز از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بومهن، رودهن و مهرآباد بازدید کردیم، خاطرنشان کرد: در پروژه تصفیه‌خانه مهرآباد اقدامات جهادی انجام شده که با توجه به اهمیت این تصفیه‌خانه ظرف مدت یک سال با اعتبارات ویژه‌ای که تزریق شده، پروژه به بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و جلسه‌ای که با پیمانکار و همکاران خود داشتیم، مقرر شد که تا هفته دولت این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: یکی از حساسیت‌های ویژه‌ای که وزارت نیرو دارد و شخص وزیر پیگیر آن بوده، پروژه احداث تصفیه‌خانه بومهن و رودهن است که با توجه به اعتباراتی که این پروژه نیاز دارد، مقرر شد که اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده شود تا این پروژه در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

جعفری‌لور تأکید کرد: امیدواریم با کارهای خوبی که در منطقه انجام می‌شود، دورنمای بسیار مناسبی از لحاظ آب و فاضلاب در شهرستان دماوند داشته باشیم و طی یک سال آینده بتوانیم کارهای جدی و مهم خود را به پایان برسانیم.

 

دستور وزیر نیرو برای رفع مشکلات آب و فاضلاب دماوند

سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم شهرستانهای دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز اظهار داشت: ابتدای هفته جاری مذاکراتی با وزیر نیرو داشتیم و دستوری صادر کرد که امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و دیگر مسئولان استان از شهرستان دماوند بازدید کردند‌.

وی افزود: پروژه‌های فاضلاب در حال اجرای منطقه رودهن برای وزیر نیرو بسیار مهم هستند و تاکید داشت که پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای بومهن و رودهن در هفته دولت سال آینده بهره‌برداری شود.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به مهاجرپذیر بودن شهرستان دماوند، نیاز به مخازن جدید جهت تأمین آب شرب پایدار داریم و با دستوراتی که وزیر نیرو صادر کرده، تحولات خوبی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

توازنی بین تولید و مصرف آب وجود ندارد

رسولی‌نژاد تاکید کرد: منابع آبی شهرستان محدود است و با توجه به خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی و سرعت رشد جمعیت طی سال‌های اخیر، توازنی بین تولید و مصرف آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه تلاش می‌کنیم که تخصیص منابع آبی جدید انجام شود، توصیه می‌کنیم که همه در طول یک سال آینده جهت عبور از مشکلات همراهی و همکاری داشته باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس بیان کرد: با توجه به مشکلات افت فشار و قطعی‌های آب شرب دماوند شرکت آب و فاضلاب همه تلاش خود را به کار گرفت تا مشکل برطرف شود و در روزهای اخیر مشکلات به حداقل ممکن رسید و منابع آبی جدید اضافه شد، اما لازم است که همچنان در مصارف مختلف الگوی مصرف صحیح رعایت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار