عضو انجمن میراث زاگرس و فعال محیط زیستبا اشاره به اینکه بزرگترین تخلفات چوب بری در این منطقه انجام می‌شود، ابراز کرد: با ایجاد مسیر آسفالت در این منطقه جدا از قطع درختان، شاهد حمل و قاچاق چوب خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۱۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 22 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: جاده کشی، قاچاق چوب، آتش سوزی و تصرفات غیر قانونی در مناطق جنگلی و حافظت شده بارها موجب نگرانی‌هایی شده است و در این میان فعالان محیط زیست هر بار سعی در مخالفت و مقابله با این قبیل از آسیب‌ها را داشته‌اند.

درحالی سال گذشته محور برگشت شیراز - بوشهر در محدوده دشت ارژن ، تنگ بوالحیات به عنوان محور ترانزیتی به بهره‌ برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت که به گفته فعالان و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه بنا بود تنها ۶۰۰ درخت قطع شود و بر این اساس مجوزهای زیست محیطی صادر شده بود که در نهایت ۶ هزار درخت قطع شد.

هنوز زمان زیادی از این موضوع نگذشته است که ایجاد دوربرگردان جدید در این محور و همچنین آسفالت جاده محلی در باغستان بوالحیات و در دل منطقه حفاظت شده دغدغه مندان این حوزه را از جهت تخریب بیشتر درختان این منطقه نگران کرده است.

با حضور معاون دادستان کوه چنار، معاون محیط زیست استان فارس و فعالان محیط زیست، یک بازدید میدانی از پروژه احداث جاده باغستان-ابوالحیات انجام و ملاحظات مربوط به احداث این جاده و مسائل زیست محیطی آن مورد بررسی قرار گرفت.

 

جاده دوم مسیر رفت و آمد روستاییان را طولانی می‌کند

عضو انجمن میراث زاگرس و فعال محیط زیست با اشاره به دغدغه در حوزه محیط زیستی به دلیل جاده محلی و دوربرگردان در منطقه محافظت شده ارژن تصریح کرد: این منطقه زیست کره استان است و این جاده کشی با هدف تعریض و آسفالت مسیر محلی در منطقه حفاظت شده است.

کیان یزدان پور با بیان اینکه پروژه آسفالت جاده خاکی تنها برای 20 خانوار است که به صورت فصلی و موقت در باغستان‌های تنگ بوالحیات برای برداشت محصول رفت و آمد دارند، خاطرنشان کرد: این درحالی است که جاده قبلی دسترسی به این باغستان‌ها با هزینه‌های زیاد و ایجاد پل تاسیس شده همچنان مورد استفاده است.

به گفته وی ایجاد جاده دوم مسیر رفت و آمد روستاییان را طولانی می‌کند و تردد روستاییان تنگ ابوالحیات از روستای کنده‌ای است که تنها 700 متر آن در منطقه حفاظت شده قرار دارد.

یزدان پور افزود: جاده جدید که مورد عملیات به طول 8 کیلومتر است و برای دسترسی روستاییان به این مسیر از روستای تنگ ابوالحیات 40 کیلومتر طول است چراکه روستاییان باید تا دوربرگردان دشت ارژن برای دسترسی به این مسیر مسافت طی کنند.

بزرگترین تخلفات چوب بری در منطقه

وی با اشاره به اینکه بزرگترین تخلفات چوب بری در این منطقه انجام می‌شود، ابراز کرد: با ایجاد مسیر آسفالت در این منطقه جدا از قطع درختان، شاهد حمل و قاچاق چوب خواهیم بود.

این فعال محیط زیست درباره مجوز محیط زیست گفت: در مجوز قید شده است به شرط عدم تعریض جاده و عدم تخریب درخت، اما با شروع کار خلاف این مجوز را شاهد هستیم.

یزدان پور با اشاره به اینکه در مسیر جاده ارژن-بوالحیات نیز دور برگردانی دیده شده است که در حال حاضر در مراحل اولیه است، در خصوص این دور برگردان گفت: هنوز 10 متر از شروع این پروژه نگذشته است که با ورود ماشین آلات نزدیک به 10 درخت چندین ساله بلوط و بادام کوهی قطع شده است و این نشان می‌دهد که ادامه این پروژه با قطع تعداد بالایی درخت همراه خواهد بود.

 

مجوز محیط زیست مشروط به حداقل تخریب بوده است

فیروزی، جانشین دادستان کوه چنار در بازدید میدانی از منطقه دشت ارژن و دو پروژه ایجاد جاده محلی و دور برگردان جاده اصلی بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص و جغرافیایی، این منطقه یکی از مناطق حساس از نظر محیط زیست و منابع طبیعی است و جاده ترانزیتی بین چند استان است و باید به گونه‌ای عمل شود که همه جوانب در این پروژه در نظر گرفته شود.

وی گفت: در بحث احداث جاده محلی در این منطقه در حالی مجوز محیط زیست صادر شده است که مشروط به حداقل تخریب باشد.

قطع 700 درخت دیگر برای ایجاد دوربرگردان

فیروزی یادآور شد: دوربرگردانی که در جاده تعریف شده است براساس استعلام‌‌ها در نقشه‌های اولیه وجود نداشته است و در محاسبات اولیه در 10 متر پیشروی که داشته، 10 درخت قطع شده است و اگر این دوربرگردان 2 کیلومتری ایجاد شود بیش از 700 درخت قطع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ورود سازمان‌‌های مردم نهاد(ngoها) و فعالان محیط زیست پروژه دوربرگردان متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این جاده احداث شود 20 کیلومتر اختلاف با مسیر روستای کنده‌ای دارد کما اینکه از مسیر روستای کنده‌ای هر دو روستا می‌توانند استفاده کنند.

فیروزی گفت: در حال حاضر این پروژه نیز متوقف شده است تا دوباره کارشناسی شود و بدون قطع درخت و عدم تعریض پروژه پیش برود.

وی یادآور شد: خدمت رسانی به مردم باید با کمترین آسیب به عرصه محیط زیست انجام شود و هرجا این مورد نادیده گرفته شود ورود خواهیم کرد.

 

با آغاز پروژه دوربرگردان در ۱۰ متر ۱۰ درخت بریده شده

نبی‌الله مرادی؛ معاون محیط زیستی فارس نیز گفت: مناقشه بین محیط زیستی‌ها و فعالان این حوزه که نسبت به حفظ درخت، حقوق بین نسلی و... دغدغه دارند وجود دارد. چنانچه با احداث جاده به صورت رفت وبرگشت هم مخالف بودند.

مرادی بیان کرد: در نهایت با ارزیابی زیست محیطی که از سازمان محیط زیست گرفته شد بنا شد جاده اصلی در مسیر برگشت احداث شود و اگر چه قرار بود در این پروژه 600 درخت قطع شود که نزدیک به 6 هزار درخت قطع شده است و این عدول از مجوز بود.

وی گفت: جاده که به بهره برداری رسید در حالی باید جبران اثرات تخریب می‌شد که در ادامه مسایل دیگری در این محور مانند دوربرگردان و... در شیب تند و پوشش متراکم دیده شد.

مرادی با بیان اینکه در ابتدا جلوی کار گرفته شد، گفت: اما در روزهای گذشته این پروژه دوباره آغاز به کار کرد و در همان ابتدا 10 درخت با ورود ماشین آلات قطع شد.

توقف پروژه برای ارزیابی‌های زیست محیطی

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پروژه متوقف شده است تا ارزیابی‌های زیست محیطی آن بار دیگر انجام شود.

معاون محیط زیست فارس همچنین در خصوص ایجاد جاده محلی برای دسترسی به باغستان تنگ بوالحیات گفت: در سنوات گذشته جاده خاکی بازگشایی شده بود و در روز اول با احداث جاده آسفالت در این منطقه مخالفت شد اما بعد از آن فرماندار کوهچنار توماری با امضای 100 نفر از مردم محلی آورد که هیچگونه تخریبی در خصوص احداث جاده نخواهند داشت کما اینکه می‌دانستیم عدم تخریب غیر ممکن است.

مرادی افزود: در عین حال عدم تعریض جاده و عدم قطع درخت و ... از شرایط آسفالت این جاده محلی بود لذا مجوزی مشروط به این مواد که اگر درخت کنی، بوته کنی و آسیب به اکوسیستم صورت نگیرد مجوز داده شد و کارشناسان ناظر در ابتدا جلوی کار بیل مکانیکی که برای تراشیدن دامنه آمده بود را گرفتند.

وی افزود: معتقدیم که احداث این 8 کیلومتر جاده ضرورت ندارد و با توجه به جاده قدیمی نیازی به جاده جدید نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار