آیا متخصص زنان و زایمان هستی و می‌توانی مشکل پزشکی زوج نابارور را برطرف کنی؟ آیا روانشناس خانواده هستی و می‌توانی به این زن و شوهر مشاوره تخصصی بدهی؟ آیا فرد ثروتمندی هستی و می‌خواهی هزینه‌های درمان آنها را بپردازی؟ اگر جواب منفی است، پس این همه کنجکاوی و سرک کشیدن در زندگی یک زوج نابارور چه معنایی می‌تواند، داشته باشد؟
کد خبر: ۱۱۲۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 13 August 2023

به گزارش تابناک کرمان؛ مهسا حقانیت: نمی‌خوای بچه‌دار بشی؟ بارداری نیستی؟ سن‌تون میره بالا، دیر میشه ها؟ این‌ها از جمله سؤوالاتی‌ست که بعضی افراد در مواجهه با یک زوج بدون فرزند می‌پرسند.

حالا از آن‌ها می‌پرسیم، آیا متخصص زنان و زایمان هستی و می‌توانی مشکل پزشکی زوج نابارور را برطرف کنی؟ آیا روانشناس خانواده هستی و می‌توانی به این زن و شوهر مشاوره تخصصی بدهی؟ آیا فرد ثروتمندی هستی و می‌خواهی هزینه‌های درمان آن‌ها را بپردازی؟ اگر جواب منفی است، پس این همه کنجکاوی و سرک کشیدن در زندگی یک زوج نابارور چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

زوج‌های نابارور زیادی هستند که به‌علت دخالت‌های بی‌جا و سرک‌کشیدن‌ها در زندگی‌شان بی‌خیال درمان شده‌اند و در حالی روزگار را در غم نداشتن فرزند سپری می‌کنند که می‌توانند به راحتی درمان شوند و نوزادشان را به آغوش بکشند.

۲۰ هزار زوج نابارور کرمانی بیماری خود را پنهان کرده‌اند

این موضوع را محمد جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان هم بر اساس تحقیقات انجام شده و آمار تایید می‌کند. او به خبرنگار فارس می‌گوید: ۳۵ هزار زوج نابارور در استان کرمان داریم که فقط ۱۵ هزار زوج شناسایی شده‌اند و زوج‌های نابارور پنهانی داریم که به دلایل فرهنگی در جامعه، بیماری خود را کتمان می‌کنند و برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: زوج‌های جوان به‌علت اینکه باید درباره ناباروری خود به این و آن پاسخگو باشند، اصلا نمی‌گویند، نابارور هستند و به سامانه‌های درمان ناباروری هم ارجاع نمی‌شوند.

۱۶۶۶ در خدمت زوج‌های نابارور است

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان می‌گوید: زوج‌های نابارور با شماره ۱۶۶۶ تماس برقرار کنند تا در صورت نداشتن بیمه ابتدا بیمه شوند و بعد از اطلاعات مرتبط با درمان ناباروری، امکانات تشخیصی و درمانی در استان کرمان مطلع شوند.

دکتر محمد جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان از تامین ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری زوج‌ها خبر می‌دهد

جعفری از فعالیت سازمان بیمه سلامت در زمینه آموزش عمومی و فرهنگسازی، ارائه محتوای آموزشی و چاپ کتاب برای ترویج فرزندآوری و درمان ناباروی خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: اصلاح نوع نگاه جوانان به تولد فرزند و فرزندآوری و پوشش درمان زوجین در دستور کار قرار دارد و پوشش بیمه‌ای ۵ سال اول تولد فرزند به‌صورت رایگان و پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان برای زوج‌های نابارور از دیگر اقدامات است.

۴۰ درصد زوج‌های نابارور درمان می‌شوند

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان از درمان ناباروری به‌عنوان درمانی سخت، پرهزینه و زمان‌بر نام می‌برد و از زوج‌های جوان می‌خواهد، مشکلات ناباروری خود را کتمان نکنند، زیرا بنا به گفته او اگر زوج‌های نابارور در وقت مناسب مراجعه نکنند، ممکن است، زمان طلایی باروری را از دست دهند.

جعفری خاطرنشان می‌کند: ۴۰ درصد زوج‌های نابارور می‌توانند، فرزنددار شوند و زوج‌های زیادی را داریم که پس از دوران درمان صاحب فرزند و حتی فرزندان چند قلو می‌شوند.

چند قلوزایی در بین زوج‌های نابارور که درمان می‌شوند، رواج زیادی دارد

وی می‌گوید: زوج‌های جوان به این موضوع توجه کنند که باید با فرزوندآوری از چاله جمعیتی خارج شویم و ظرفیت مراکز درمان ناباروری در استان کرمان برای ارائه خدمت به زوج‌ها وجود دارد و مراجعه به این مراکز باید بیشتر شود.

ویزیت آقایان توسط پزشک مرد

این درست است که فشار روانی بر زن و شوهر نابارور تقریبا به یک اندازه است، اما مسائل فرهنگی موجب شده تا مردان بیشتر از زنان برای پنهان کردن مشکل ناباروری خود تلاش کنند هرچند در سال‌های اخیر با فرهنگسازی‌های صورت گرفته این موضوع کمرنگ‌تر شده است و مردان هم برای درمان مراجعه بیشتری به مراکز درمانی دارند.

در همین حال رئیس بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان می‌گوید: ویزیت و معاینه آقایان در درمانگاه مردان توسط همکار آقا انجام می‌شود و این پزشک همچنین جراحی‌های مردان را انجام می‌دهد.

ربابه حسینی‌سادات ادامه می‌دهد: بخش درمان نازایی بیمارستان افضلی‌پور دارای اتاق عمل‌های آی‌وی‌اف، اتاق عمل مردان، اتاق عمل هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی، آزمایشگاه جنین‌شناسی، قسمت فریز جنین، تخمک و اسپرم است.

وی می‌گوید: هفت اتاق بستری، اتاق نمونه‌گیری مردان، اتاق آی‌یو‌آر و درمانگاه مردان و زنان در بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور وجود دارد.

زمان طلایی برای درمان ناباروری را از دست ندهید

حسینی‌سادات بیان می‌کند: در درمانگاه زنان نیز اقداماتی مانند ویزیت و انواع سونوگرافی و پاپ‌اسمیر قبل از آغاز سیکل آی‌وی‌اف، پی‌آر‌پی و خراش انجام می‌شود.

این فلوشیپ نازایی و آی‌وی‌اف نیز به زوج‌هایی که مطمئن شده‌اند با مشکلات نازایی مواجه هستند پیشنهاد می‌کند هرچه سریع‌تر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند تا زمان طلایی را از دست ندهند.

این ضرب‌المثل را آویزه گوشت تان کنید

زوج‌های نابارور به خودی خود فشار‌های روانی زیادی را برای درمان بیماری‌شان تحمل می‌کنند، از این رو پرسش‌های مکرر و توصیه‌های ما و خدایی‌نکرده سرزنش و زخم‌زبان زدن به آن‌ها نه تنها دردی دوا نمی‌کند بلکه بر درد‌های آن‌ها می‌افزاید.

به قول قدیمی‌ها «در دروازه رو می‌شه بست، اما در دهن مردم رو نه»، بنابراین زوج‌های نابارور باید بدون توجه به حرف‌های باغرض و بی‌غرض آدم‌های دور و برشان با امید به خدای مهربان هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند تا بتوانند طعم شیرین پدر و مادر شدن را به عنوان یکی از بهترین طعم‌های زندگی بچشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار