مدیر عامل منطقه آزاد قشم
تابناک هرمزگان- مدیر عامل منطقه آزاد قشم گفت: در پرداخت سرانه ملی در ادوار مدیریت قشم کم کاری شده است و اجرای زیر ساخت های شهری علی الخصوص تامین آب شرب را در دستور کار خود قرار داده ایم.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 16 August 2023

در پرداخت سرانه ملی در ادوار مدیریت قشم کم کاری شده است

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// عادل پیغامی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در نشست امروز در خصوص رفع موانع توزیع و تامین آب شرب در جزیره قشم، بیان کرد: هرنوع صادرات، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی نیازمند وجود زیر ساخت های بسیاری است از مهم ترین زیر ساخت ها به آب، برق و جاده می‌توان اشاره کرد، اما به دلیل عدم رسیدگی و کم کاری دستگاه های اجرایی به ویژه در دولت های قبلی نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

وی افزود: 170هزار نفر در 63 روستا و 6 شهر بزرگ در جزیره قشم زندگی می کنند که این موضوع مسئله توسعه زیر ساخت ها به ویژه تامین آب را به یک مسئله مهم و جدی تبدیل کرده است.

عادل پیغامی گفت : یک سوم جزیره قشم طبق قانون مساحت شامل منطقه آزاد می‌شود و طبق قانون در این یک سوم اختیارات لازم را برای حل مشکل آب داریم اما حل مشکل دو سوم مابقی جزیره در حوزه اختیارات و وظایف آبفای استان قرار دارد برای حل مشکلات آبی در قشم باید اصلاحات قانونی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم تامین آب قشم به دلایلی همچون کمبود بودجه یا مشکلات حادتر در سایر نقاط استان، سازمان منطقه آزاد قشم  در تأمين آب جزیره در صورت واگذاری وظایف و اختیارات اعلام آمادگی می‌کند.

پیغامی افزود: تا پایان سال  به560 میلیارد  تومن اعتبار برای اینکه آبرسانی به روستاهای قشم به 10روزی یک بار برسد نیازداریم.

او با اشاره به کم کاری در حق مردم قشم افزود: در تامین زیر ساخت های قشم کم کاری های زیادی انجام شده است و سرانه و اعتبارات ملی مردم قشم توسط دولت های قبلی پرداخت نشده و در این دولت سعی می‌کنیم این مشکل را حل کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، یکی از مهم ترین راهکار های برون رفت از تنش آبی راخرید تضمینی آب از نیرو گاه های قشم برشمرد و گفت نیروگاه غدیر در جزیره قشم به اندازه تولید 30 هزار متر مکعب آب ظرفیت دارد که در حال حاضر 8 هزار متر مکعب از آن تولید می‌شود و نیروگاه قشم مولد نیز آمادگی تولید 14 هزار متر مکعب را دارد و به همین جهت انجام خرید تضمینی می توان این آب را به سرعت بیشتری به شبکه آب رسانی جزیره تزریق کرد.

پیغامی ادامه داد: در صورت واگذاری اختیارات به سازمان، خرید تضمینی آب را بر اساس مدل اقتصادی انجام خواهیم داد اما به دلیل فرایند های ارادی پیچیده آبفا تا کنون موفق به خرید تضمینی آب از نیروگاه نشده است.

ایشان خاطر نشان کرد: به اعتبار120 میلیاردی برای انتقال آب از نیروگاه به درگهان، خط لوله 16 کیلو متری نیاز است‌‌؛ هزینه لوله کشی را به صورت مشترک استانداری، سازمان منطقه آزاد قشم و نیروگاه که طبق تفاهم نامه سه جانبه مقرر شده می‌پردازند،؛ هم اکنون سازمان بیشتر از سهم خود هزینه کرده و به همین خاطر یک سوم سهم سازمان رو به اتمام است و تا کنون مسؤلین آبفا و استانداری این مبلغ را تخصیص نداده اند و به دلیل عدم انعقاد قرار داد خرید آب با نیروگاه ها نیروگاه هم سهم خود را پرداخت نکرده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در خصوص زمین های مجموع آب شیرین کن سلخ و تورگان، سال 1400  هر دوی این زمین ها تحویل داده شده و مشکلی از بابت زمین نداریم، سرمایه گذار آب شیرین کن سلخ قرار داد را فسخ کرده و مجدد به دنبال احیای قرار داد است و سرمایه گذار آب شیرین کن تورگان کار را به صورت آهسته پیش می‌برد.

عادل پیغامی تاکید کرد: ما در سازمان منطقه آزاد قشم به نهاد بازرسی در ازای واگذاری زمین پاسخ گو نخواهیم بود و این کار را به سرعت انجام میدهم هرچند بخش هایی وجود دارد که خارج از چارچوب وظایفمان میباشد و ما در حال پرداخت هزینه تامین و توزیع آب هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این جلسه بیان مشکلات با مردم و دریافت راهکار و اندیشه از جانب خرد جمعی مردم است تا  پس از دست یافتن به یک راهکار درست دستگاه های ملی نیز برای حل مشکل قشم اقدام کنند. و امیدواریم آبفای استان در تصمیم سازی در وزارت نیرو به جزیره قشم کمک کند.

 

پایان پیام//

برچسب ها: منطقه آزاد قشم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار