مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: بیش از ۱.۳ میلیون تن با ارزش ۳ میلیارد دلار از ۲ گمرک جلفا و نوردوز ترانزیت خارجی صورت گرفته که این رقم در کل کشور ۱۳ هزار میلیون تن است.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹ 16 August 2023

به گزارش تابناک تبریز، مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: کار خبر از جنس تبیینی است و حضرت آقا نیز به این منظور تاکید کرده‌اند که مسؤولان عملکرد خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه کارهایی که در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است، کمتر به سمع و نظر مردم رسیده است، گفت: سال گذشته که ارس را تحویل گرفتم ابتدا وضعیت موجود ارزیابی شد و مشکلات احصاء شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: راهکار از جنس برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و پیشبرد کارها ارائه شد؛ کارگروه‌های موقتی تشکیل شد تا این مشکلات در آن رفع شود.

طرح جامع ارس

وی با اشاره بر اینکه ارس دارای طرح جامع بود و ما هم وفادار به آن بودیم ولی یک‌سری اصلاحات نیاز داشت، گفت: برنامه میان مدت سه ساله تهیه شد که در این برنامه سیاست‌ها تدوین شد و بر اساس آن راهبرد و سپس برنامه و پروژه‌ها تهیه شد و همه این موضوعات بین معاونان در قالب ۱۱۶ پروژه توزیع شد.

کیانی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ با برنامه جلو رفتیم در حالیکه بودجه آن زمان در زمان ریاست قبلی بسته شده بود.

وی متذکر شد: توجه ویژه به واحد طرح و برنامه در قالب مغز سازمان از دیگر برنامه‌های ارس بود.

تبدیل ارس به منطقه گردشگری

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بیان داشت: یکی از اهداف ما تبدیل شدن به قطب گردشگری بود؛ ارس ظرفیت بسیار بالایی در این خصوص دارد و الحمدالله خیلی سریع نیز جواب گرفتیم! همکاران قبل از بنده برای ژئوپارک زحمات زیادی کشیده بودند ولی در زمان فعلی نیز با تلاش و توجیه کارشناسان یونسکو توانستیم دومین ژئوپارک کشور تصویب شود.

زیبایی‌های ارس را مردم ایران ندیده‌اند

وی با بیان اینکه ساحل ارس یکی از مسائل دیگری است که دنبال آن هستم، یادآور شد: در واقع مردم ایران زیبایی‌های ارس را ندیده‌اند و با تعامل نزدیک به این نتیجه رسیدیم تا فضای گردشگری و تفریحی و شیلات را توسعه دهیم.

کیانی تصریح کرد: کل ساحل ارس در مرز آذربایجان‌شرقی توسط منطقه آزاد مورد مطالعه قرار گرفته است و در عین حال بخشی از آن نیز به اجرا درآمده است که از آن به پارک دورنا می‌توان اشاره کرد.

ارس و گردشگران خارجی

وی اذعان داشت: ۵۶ درصد افزایش ورود گردشگر در عید نوروز به منطقه آزاد ارس داشتیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس به افتتاح هتل و افزایش ۴۰۰ تخت‌ منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: جذب گردشگر بین‌المللی یکی از موضوعات دیگر است که جزو سیاست‌های منطقه آزاد قرار گرفته است و نمایشگاه کتاب ایروان نیز فرصت خوبی برای این منظور است.

وی به بیش از ۲۲۰ هکتار گلخانه در ارس و احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه دیگر اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین پرورش ماهی کشور در خداآفرین احداث شده است ولی هنوز پروژه به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

کیانی در ادامه اجرای باغات مدرن در منطقه آزاد ارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف ما تبدیل ارس به قطب کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای فاز سوم صنعتی ارس، یک ارس دیگر متولد شد، افزود: قبلا به اذعان مسؤولان ارس دیگر ظرفیت برای اجرای واحدهای صنعتی نبود ولی اتفاقی که در ارس افتاد و کمک‌های رئیس کل دادگستری و با خلع ید ۲۵۶ هکتار از اراضی توانستیم ارس ۲ را ایجاد کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس اضافه کرد: تولیدات صنعتی سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۷۲ هزار تن بود ولی در سال گذشته این میزان ۱۹۰ هزار تن شد.

ترانزیت ۳ میلیارد دلاری ارس

کیانی با بیان اینکه ۱۱۰ درصد صادرات محصولات تولیدی ارس در سال گذشته انجام گرفته است، افزود: در سال گذشته کل ترانزیت ارس سه میلیارد دلار بود که با افزایش چشمگیری روبرو بود به‌طوریکه در دو پایانه موجود ۱.۳ میلیون تن بار ترانزیت عبور کرده است که این رقم در کل کشور ۱۳ هزار میلیون تن است.

 دنبال تکرار کاری نیستیم

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تکرار کاری نیستیم بلکه به دنبال موضوعات تکمیلی هستیم، گفت: به ما ایجاد فولاد پیشنهاد شد ولی رد کردیم زیرا حفظ محیط زیست در اولویت اصلی ما قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: نمایشگاه ارس اکسپو به صورت عالی برگزار شد و تمام نمایشگاه توسط خود شرکت ارس برگزار شد.

جذب سرمایه‌گذار در حوزه دارو به مبلغ 41 هزار میلیارد ریال

وی به جذب سرمایه‌گذار در حوزه دارو به مبلغ 41 هزار میلیارد ریال در ارس اشاره کرد و  افزود: زمانی محصولات ما در مغازه‌های ایروان و غیره نبود ولی الآن محصولات صادر شده است و محصولات ما در مغازه‌های خارجی جلوه‌گری می‌کنند.

کیانی یادآور شد: محور مرند - جلفا یکی از پروژه‌های به تعویق افتاده بود و سالیانه تعداد زیادی در این مسیر دچار حادثه می‌شدند ولی در حال حضر بخش اعظم این پروژه تمام شده است.

وی گفت: یکی از بهترین روزهای من در این سمت، افتتاح مدارس به جای مدارس کانکسی توسط خود دانش‌آموزان بود که آن زمان ۵ مدرسه و در حال حاضر ۹ مدرسه دیگر در حال احداث است.

منطقه آزاد ارس فقط جلفا نیست

مدیرعامل منطقه آزاد ارس متذکر شد: منطقه آزاد ارس فقط جلفا نیست بلکه خداآفرین و قلی‌بیگلو هم جزو منطقه آزاد ارس است.

وی به اختلافات سالانه ارس با استان افزود: تعاملات با استانداری به قدری زیاد شده است که به عبارتی می‌توان گفت که این اختلافات کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :