مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با انتقاد از عدم دقت و نظارت کافی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حوزه تخلفات ساختمانی گفت: در برخی ساخت‌وسازها اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴ 18 September 2023

به گزارش تابناک تهران، حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران ظهر دوشنبه در جلسه هماهنگی بازدیدهای نظارتی استان تهران، «قطب‌های نظارتی ده گانه» که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم در اداره کل مدیریت بحران استان تهران برگزار شد با اشاره به تکالیف قید شده در ماده ۲۴ و ۲۵ قانون و بند (ز) ماده ۹ قانون مدیریت بحران کشور اظهار کرد: تیم‌های نظارتی این سازمان در استان‌ها جهت ارزیابی و بازنگری چندین محور حضور خواهند یافت.

وی در تشریح جزئیات ۵ محور مورد ارزیابی تیم‌های نظارتی گفت: بررسی صدور آرا کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰، بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی، بررسی وضعیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی، بررسی آخرین وضعیت انجام لایروبی رودخانه‌ها و بررسی آخرین وضعیت جلوگیری از تخلیه نخاله ساختمانی و زباله در بستر و حرایم رودخانه‌ها از جمله این محورها محسوب می‌شوند.

در برخی ساخت‌وسازها اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با انتقاد از این موضوع که گاهی نظارت لازم از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با دقت انجام نمی‌پذیرد و تخلفات ساخت‌وساز مستند به قانون شهرداری‌ها به موقع متوقف و به کمیسیون‌های مواد ۱۰۰ و ۹۹ ارجاع نمی‌شود، افزود: بررسی برخی از ساخت‌وساز در سطوح شهری و روستایی توسط سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شده و بعضاً در برخی ساخت‌وسازها اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود.

یزدی‌مهر با طرح این سوال که چرا تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها اجرایی نمی‌شود، بیان کرد: ضروری است که مواد ۲۱ و ۲۳ قانون مدیریت بحران کشور در خصوص کارکنان و مهندسان ناظر توسط شهرداران و مدیران شهری اجرایی شود.

مؤثرترین راه پیشگیری از خسارات جانی و مالی چیست؟

وی با اشاره به اینکه ایران تحت تأثیر مخاطراتی مانند سیل، زلزله، فرونشست و لغزش است، تاکید کرد: مؤثرترین اقدام در حوزه پیشگیری از خسارات جانی و مالی، کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز و اعمال قانون در خصوص متخلفان بخش خصوصی و دولتی است و در صورت عدم اقدام به موقع، آینده شاهد افزایش ساخت‌وسازهای ناایمن و جمعیت آسیب‌پذیر خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط، ذیل ماده ۲ قانون مدیریت بحران کشور نسبت به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در بستر و حریم رودخانه‌ها و عدم نظارت و اعمال قانون از سوی شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند و در همین راستا بازدیدهای نظارتی با توجه به شاخص‌های ارزیابی آن می‌تواند پایش خوبی از وضعیت ساخت‌وساز و ایمنی شهرها ایجاد کند.

در این جلسه عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی در ساخت‌وسازها و نظارت ضعیف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مورد بحث و بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار