مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اصفهان گفت: بازار میوه و تره بار اصفهان به عنوان چهار راه مواصلاتی توزیع میوه و تره بار نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت سردخانه‌های بزرگ است .
کد خبر: ۱۱۳۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸ 23 October 2023

امیرحسین ماه آورپور در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی در حال ساخت این مجموعه یکی دیگر از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را احداث سردخانه مناسب در اصفهان عنوان کرد و گفت: از سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت سردخانه‌های بزرگ در بازار میوه و تره بار اصفهان استقبال می کنند.

وی یکی دیگر از اقدامات این سازمان را سورت(جداسازی و بسته‌بندی) انواع میوه با همکاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: چندین سوله در این محل بازار تره بار به این منظور اختصاص پیدا کرده تا از هدر رفت میوه جلوگیری شود.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان روز دوشنبه با برگزاری تور رسانه‌ای یک روزه‌ خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان اصفهان را با وضعیت اجرای پروژه‌های عمرانی و ماموریت های این سازمان آشنا کرد.

بازار روز کوثر در حال احداث ۲ و ۱۱، غرفه های عرضه توزیع ماهی، مجتمع خشکبار سازمان میادین و میوه و تره بار و پروژه‌های در حال احداث بازار گل و گیاه ارغوان از جمله طرح هایی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

بازارهای پانزده‌گانه روز کوثر، به عنوان سامانه های عرضه و توزیع مستقیم کالا و خدمات در مناطق مختلف شهرداری اصفهان اجرایی شده است.

 

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های پروتئینی کشاورزی اصفهان گفت: بازارهای روز کوثر به منظور تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها و به حداقل رساندن قیمت‌ها ایجاد شده است و شهرداری به این نتیجه رسیده که فروشگاه‌های بزرگ منطقه‌ای و محله محور نقش اساسی در کنترل قیمت‌ها دارد بر همین اساس سازمان میادین شهرداری مرجع توزیع مایحتاج مردم در تولید کالا است.

وی با اشاره به اینکه بازارهای روز کوثر نقش پدافندی در مواقع بحران دارد، افزود: در هر منطقه شهرداری یک بازار روز کوثر وجود دارد که توانسته رضایت نسبی بین شهروندان ایجاد کند همچنان که در زمان بحران و تنش سالهای گذشته نیز در توزیع کالا و خدمات و توزیع مواد پروتنی تنها فروشگاه‌های مورد اعتماد بازارهای روز کوثر بود که توزیع مرغ،گوشت، تخم مرغ و سایر کالاهای اساسی مردم را تامین کرد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اصفهان تصریح کرد: البته برخی معتقد هستند که با تشکیل بازارهای روز کوثر مشاغل خرد مشابه دچار آسیب می‌شوند اما در حقیقت بازارهای روز کوثر قیمت‌ها را شکسته و در قالب جشنواره‌های مختلف اجناس را به مخاطب عامه مردم با قیمت متعادل و کمتر از بازار آزاد توزیع کند.

وی با اشاره به اینکه بازار روز کوثر ۱۱ واقع در کنار گذر امام خمینی(ره)،خیابان ملت که چند سالی به صورت فروشگاه کوثر۱۱ در خدمت شهروندان منطقه ۲ بود، بیان داشت: این بازار به دلیل نا ایمن بودن سازه آنها توسط سازمان میادین تخریب و اکنون در حال ساخت است.

ماه‌آور پور گفت: این پروژه با زمینی بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ متر مربع در دو قسمت سازه بتونی و فلزی و یک سالن به طول یک هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل بازار غرفه های عرضه مرغ،گوشت،سبزیجات، بخش اداری، مدیریت، حسابداری و فضای رستورانی پیش‌بینی و ارزش ریالی احداث این مجموعه ۶۰ میلیارد تومان برآورد قیمت شده که تا سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

وی همچنین در پی بازدید از بازار روز کوثر شماره ۲ سپاهان‌شهر گفت: فروشگاه کوثر شماره ۲ واقع در سپاهان‌ شهر سال ۸۹ در مساحتی بالغ بر هزار مترمربع احداث شد، اما با توجه به درخواست مشتریان ظرفیت آن نسبت به جمعیت مخاطب و نیاز شهروندان به تنوع محصولات متناسب نبود، لذا زمینی در مجاورت این فروشگاه به مساحت ۲ هزار و۱۲۰ متر مربع با همکاری شهرداری منطقه پنج تملک شد و در حال حاضر عملیات احداث بازار جدید در حال تکمیل است.

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌‎بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۶۵۰ متر مربع زیربنای این مجموعه است،گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع نیز برای پارکینگ آن تملک شده و برای احداث آن تا مرحله تکمیل ۴۰ میلیارد تومان نیاز به اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: این مجموعه برای عرضه مواد غذایی و غرفه‌های گوشت، مرغ و ماهی، ساختمان اداری و انبار در نظر گرفته شده و تا پایان آذرماه جاری به پایان خواهد رسید.

ماه‌آورپور گفت: بازار روز کوثر فعلی سپاهان شهر پس از انتقال جهت یک مجموعه ورزشی ویژه بانوان در اختیاری شهرداری قرار می‌گیرد.

وی در مورد نظارت بر قیمت‌های بازار روز کوثر یادآور شد: نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان میادین نیست و ماموران تعزیرات حکومتی روزانه از این بازارها بازدید و قیمت‌ها را کنترل می‌کند اما این مجموعه هم نمی‌تواند خارج از چهارچوب تعریف شده نرخ‌گذاری،قیمت کالاها را پایین تر از قیمت تولید به مردم عرضه کند.

 

در پی بازدید از دو مجموعه بازارهای روز کوثر بازدیدی از مجموعه بازار میوه و تره بار شهرداری اصفهان صورت گرفت و خبرنگاران از بازار ماهی این مجموعه دیدن کردند.

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث تالار ماهی در بازار تره بار اصفهان نیاز است

وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان چهار راه مواصلاتی کشور می‌تواند به عنوان بارانداز انواع کالا و تسهیل گری جدی برای دسترسی به انواع محصولات باشد ،گفت: به زودی تالار ماهی استاندارد و به روز در میدان میوه و تره بار این منطقه راه‌اندازی می شود.

ماه‌آور پور افزود: محل فعلی استقرار بازار ماهی‌فروشان غرفه‌های بازار میوه قدیمی است که روزانه بین ۶۰ تا ۸۰ تن ماهی از جنوب کشور به این مجموعه آورده و جداسازی و توزیع و برخی از این محصولات مجدد به جنوب کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: تالار ماهی جدید به صورت پیشرفته و با ۱۵ غرفه یک قسمت برای ورود و یک قسمت بری خروج کالا، محل استقرار مامور مرکز بهداشت، محل استراحت رانندگان و حمام در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اصفهان اضافه کرد: عرصه این پروژه ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع با زیربنای ۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع است که شامل،طبقه همکف شامل سالن سورتینگ و بسته‌بندی و عرضه ماهی‌ها در نظر گرفته شده که برآورد هزینه آن حدود ۵۰ میلیارد تومان و زمان بهره‌برداری آن تا سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان تخم‌مرغ است، افزود: این مجموعه آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش تولید صادرات تخم مرغ نیز هست و بازار میوه و تره بار اصفهان با ظرفیتی بالغ بر ۱۹۶ هکتار وسعت ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری است.

وی در بخشی دیگر از بازدید خبرنگاران از پروژه بازار خشکبار در میدان میوه و تره بار اصفهان گفت: این بازار شامل ۱۱۱ سوله و غرفه طراحی شده است که تعداد ۴۵ غرفه آن تا کنون احداث و به متقاضیان واگذار و ۳۶ غرفه در حال احداث است.

ماه آور پور بیان داشت:۳۰ غرفه دیگر هنوز در مرحله طراحی و ساخت می باشد که سالهای آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی نوع مالکیت این سوله‌ها را به صورت سرقفلی عنوان کرد و افزود: مبلغ حدودی این املاک ۱۰ میلیارد تومان به نرخ امروز محاسبه شده است که ۳۰ درصد این مبلغ نقد و مابقی در ۲۴ قسط ماهیانه به فروش می‌رسد.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه این مجموعه در کشور بی‌نظیر و از سایر استانها بیشتر از اصفهان متقاضی خرید هستند، افزود: با واگذاری این مجموعه به افراد شاغل در حرفه خشکبار قصد ساماندهی خوار و بار فروشی‌های خیابان‌های ولی‌عصر (عج)، صارمیه و مسجد سید و بنکداران این صنف را داریم.

وی در پی بازدید خبرنگاران از مجموعه بازار گل و گیاه ارغوان تصریح کرد: این مجموعه در سه فاز ۲۰ هکتاری است که، فاز نخست آن در زمینی بالغ بر۱۲ هکتار است که فاز بندی داخل مجموعه نیز شامل احداث سوله‌ها، فاز دوم محوطه سازی که انجام شده و به مراحل انتهایی رسیده است.فاز دوم مربوط به بخش پسماند و فاز سوم شامل احداث مجموعه گل و گیاه آپارتمانی و پرندگان زینتی و فاز چهارم مربوط به ساختمان ماهیان زینتی و در نهایت محوطه رفاهی تفریحی برای شهروندان است.

ماه آورپور گفت: بازار بزرگ پرندگان زینتی در اصفهان در یک ساختمان هفت طبقه با زیربنای هر طبقه یک هزار و ۸۶ متر مربع و زیربنای کل ۷ هزار و ۶۰۰ مترمربع طراحی شده است که کاربری‌های تعریف شده در ساختمان بازار پرندگان زینتی شامل غرفه‌های فروش پرندگان، غرفه‌های فروش تجهیزات، بخش‌های اداری، اطلاعات و پذیرش، اتاق معاینه، اتاق دامپزشک، نگهداری پرندگان بیمار، اتاق قرنطینه، آزمایشگاه، رختکن، سرویس بهداشتی، حراست و نگهبانی است.

وی با اشاره به اینکه طراحی این مجموعه شبیه برج کبوتر است، افزود: این مجموعه علاوه بر ماهی‌های زینتی برای پرندگان زینتی نیز در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان قطب تولید ماهی‌های زینتی و آکواریومی است، گفت: اصفهان در این زمینه می‌تواند سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای تولید ماهی های زینتی داشته باشد.

وی به مشاغل خانگی در مجموعه بازار گل و گیاه ارغوان اشاره کرد و افزود: مشاغل خانگی تعریف خاص خود را دارد و شامل تولید محصولات در خانه و توزیع کوتاه مدت دارد که در این زمینه نیز ایجاد بازار در این مجموعه پیش بینی شده است.

ماه آور پور همچنین راه‌اندازی سامانه هوشمند رصد فعالیت های بازارهای روز کوثر توسط شهروندان را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: این سامانه امکان رصد،شکایات، انتقادات و پیشنهادها از بازارهای روز کوثر را فراهم کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار