یکی از حوزه‌هایی که به نظر می‌رسد تحلیل شرایط آن می‌تواند روز به روز تغییر کند، حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون است که چند نکته کلیدی می‌تواند شاخص‌هایی برای تجزیه و تحلیل پیرامون آن باشد.
کد خبر: ۱۱۳۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹ 30 October 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یادداشت ارسالی ، با پایان زمان ثبت نام نهایی داوطلبی نمایندگی انتخابات مجلس، فضای رقابت کم کم شفاف‌تر و جدی‌تر می‌شود و از این به بعد می‌توان فارغ از برخی فضاسازی‌های قبل از ثبت نام، به تجزیه و تحلیل واقعی تر شرایط پرداخت.
یکی از حوزه‌هایی که به نظر می‌رسد تحلیل شرایط آن می‌تواند روز به روز تغییر کند، حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون است که چند نکته کلیدی می‌تواند شاخص‌هایی برای تجزیه و تحلیل باشد. البته قبل از بیان این چند نکته باید گفت که در این دوره با شدت بیشتر نسبت به چند دوره قبل تقریبا امیدی به برگزاری انتخابات با رویکرد سیاسی وجود ندارد و عملا انتخابات به شاخص‌های دیگر از جمله مهمترین آن‌ها یعنی قومیت بستگی پیدا می‌کند! مگر اینکه فردی موجه و دارای جایگاه سیاسی پیدا شود که این شرایط را تغییر و یا حداقل تعدیل کند.
از نکات مهم و موثر ، به موضوع ندای وحدت بر می‌گردد. جریانی که یک فراز بسیار پررنگ در دور قبل داشت و این دوره هم امیدوار است که بتواند این وضعیت را مدیریت و به نتیجه مطلوب در انتخابات برساند. اما یک وضعیت غیر منتظره در این جریان به وجود آمده که می‌تواند عملکرد آن در انتخابات را تا جایی تحت تاثیر قرار دهد که حتی به یک از هم پاشیدگی منجر شود! و آن هم اعلام حضور برخی افراد با نفوذ و دارای جایگاه سیاسی و اجتماعی از خاستگاه اصلی ندای وحدت است. افرادی مانند، دکتر خرامین، دکتر مقدم، سبحانی و برخی دیگر ، با توجه به حمایت بخشی از سبد رای جریان ندای وحدت از این افراد و تاثیر این انشقاق بر سبد رای خارج از بخش قومیتی، می‌تواند چالش بزرگ این جریان و به تبع آن ایجاد شرایط مناسب برای دیگر رقبا شود.
در کنار جریان ندای وحدت دو داوطلب دیگر وجود دارند که می‌توان گفت از همان روز پایان انتخابات در دور گذشته، فعالیت انتخاباتی خود برای این دوره را آغاز کرده اند و هر دو امیدوار هستند که بتوانند در این دوره پیروز انتخابات شوند. در مورد منتظریان و بهرامی باید گفت که علی رغم شایستگی‌هایی که هر دو نفر دارند، اما فضای انتخاباتی بویراحمد ، دنا و مارگون اینگونه نشان می‌دهد که رای ان‌ها همچنان متاثر از همان بحث قومیت همانند شرایط برای دیگر افراد است و نمی‌توان چندان امیدی به جریان سازی سیاسی داشته باشند به گونه‌ای که در حال حاضر می‌توان به عینه دید که برخی از افراد اصلاح طلب به دلایل قومیتی با نماینده اصلاح طلبان یعنی بهرامی نیستند و در سبد رای نادر منتظریان که ظاهرا نماینده جریان اصولگراست قرار دارند و همین موضوع به نفع بهرامی هم وجود دارد! پس خوشبینانه‌ترین حالت برای این دو نفر اگر با کاهش رای تحت تاثیر شرایطی که در آینده ایجاد می‌شود، مواجه نشوند همان رای دور گذشته را خواهند داشت.
اما یک نکته بسیار مهم دیگر این روز‌ها در حال رخ نمایی است و آن هم مربوط به حضور پررنگ و فعالیت غلام محمد زارع نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از همین حوزه انتخابیه است.
زارع که در دوره نمایندگی خود علی رغم ضعف شدید رسانه‌ای در انعکاس ، عملکرد بسیار خوبی داشت ، در این دوره به نظر می‌رسد با حضور خود می‌تواند نتایج نهایی بسیاری از برنامه ریزی‌های قومیتی و حتی سیاسی را جابه جا کند.
غلام محمد زارع از جمله نمایندگانی بود که در دوره نمایندگی خود تلاش‌های زیادی برای رواج عدالت در کل حوزه انتخابیه انجام داد و طرفداران خوبی در میان همه حوزه‌های قومیتی دارد و اگر بتواند یک برنامه ریزی خوب در انعکاس مقایسه‌ای برنامه‌های دوره نمایندگی خود با دیگر دوره‌ها داشته باشد بی شک، تغییر دهنده همه پیش بینی‌هایی که تا قبل از پایان مرحله نهایی ثبت نام داوطلبان انتخابات وجود داشت ، خواهد بود .
در پایان باید گفت آنچه که در این تحلیل آمده است ناشی از تجزیه و تحلیل داده‌های فعلی و حال حاضر است و شرایط آینده می‌تواند در تغییر برخی شاخص‌ها و نتیجه گیری‌ها تغییر جزیی و یا کلی ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
فقط مقدم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار