معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: اطلاع رسانی و فراخوان میدانی در سطح شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ از طریق بیلبورد‌هایی اطلاع رسانی به مالکان باغ ویلاها برای دریافت مجوز قانونی انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 16 November 2023

حدود ۱۸۰۰ باغ ویلا فاقد مجوز در سطح استان فراخوانده شدند/ امنیت اولویت اول گردشگران است

به گزارش «تابناک البرز» شهرام علی محمدی اظهار کرد: استان البرز استانی برخوردار در زمینه گردشگری است و در روزهای تعطیل گردشگران زیادی به این استان می آیند، این در حالی است که نیاز است زیرساخت‌های اقامتی استان تقویت شوند. 

معاون گردشگری البرز افزود: اکنون تعداد زیادی از گردشگران از باغ ویلاها و خانه‌های استیجاری فاقد مجوز گردشگری که امنیت گردشگران را تأمین نمی‌کنند، استفاده می‌کنند.

به گفته علی‌محمدی از آنجایی که در سراسر دنیا امنیت اولویت اول گردشگران است، بنابراین دستگاه اجرایی بر اساس آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی، نرخ گذاری و نظارت بر تأسیسات گردشگری ملکلف است نسبت به ساماندهی واحدهایی که به ارائه خدمات اقامتی می پردازند، اقدام کند. 

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته با بررسی‌های صورت گرفته، زیرساخت‌های اقامتی مناسبی در مناطق ییلاقی استان شامل روستاهای شهرستان ساوجبلاغ مانند کردان، کوهسار، سهیلیه و شهرستان چهارباغ شناسایی شده اما از آنجایی که فاقد مجوز هستند در زمره تأسیسات گردشگری اقامتی محسوب نمی‌شوند که باعث مشکلاتی از لحاظ امنیتی می‌شود. 

معاون گردشگری البرز ادامه داد: از طرفی اگر این ساماندهی صورت بگیرد یکی از استان های برخوردار در حوزه زیر ساخت‌های اقامتی به خصوص در زمینه خانه مسافرها خواهیم بود. 

علی محمدی با اشاره به اینکه مکاتبات لازم برای ساماندهی واحدهای اقامتی ساوجبلاغ و چهارباغ صورت گرفته، گفت: در گذشته اطلاع‌رسانی رسانه‌ای در خصوص ساماندهی باغ‌ویلاهای فاقد مجوز صورت گرفته و اکنون فراخوان میدانی در سطح شهرستان از طریق بیلبورد‌هایی اطلاع رسانی به مالکان باغ ویلاها برای دریافت مجوز قانونی انجام و برای تسهیل در اقدام بهره‌برداران، سایت مربوطه برای دریافت مجوز اولیه توسط مالکان معرفی شده است. 

این مقام مسؤول افزود: بهره‌برداران می‌توانند برای دریافت مجوز به سامانه ملی مجوز‌های کسب و کار(g4b) یا سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری(جانا) مراجعه کنند. 

به گفته این مسؤول بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی، نرخ‌گذاری و نظارت بر تأسیسات گردشگری می‌توان نسبت به جلوگیری از فعالیت تأسیسات گردشگری فاقد پروانه بهره‌برداری اقدام کرد.

علی‌محمدی با بیان اینکه این اداره کل به هیچ وجه به دنبال تعطیلی تأسیسات اقامتی گردشگری نیست بلکه به دنبال ساماندهی است، افزود: با مجوز دار شدن باغ ویلاها، مسافران در سامانه جانا رصد و ثبت می شوند که اقدامی مناسب برای بهره برداران، تأمین امنیت گردشگران و همچنین به منظور ارتقا سطح گردشگری استان است. 

معاون گردشگری البرز در پایان با اشاره به فرابخشی بودن صنعت گردشگری، اظهار کرد: از آنجایی که گردشگری صنعتی فرابخشی است انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، نیروی انتظامی، استانداری و... همکاری لازم را برای ساماندهی واحدهای اقامتی فاقد پروانه استان داشته باشند.

گفتنی است حدود ۱۸۰۰ باغ ویلا فاقد مجوز در سطح استان شناسایی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار