بی‌تردید مسیری که استاندار قم با نقد و پردازش‌های فراوان در حوزه رسانه و خواص استان آغاز کرده است را به این زودی‌ها ر‌ها نخواهد کرد و از مدیران استان نیز به صورت جدی خواسته تا این مهم را در دستور کار مجموعه‌های خود قرار دهند و تصریح کرده: مدیرانی که به مردم بی‌اعتنا هستند «با یک خداحافظی مردم را خوشحال کنند».
کد خبر: ۱۱۳۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ 23 November 2023

به گزارش تابناک قم، «به سراغ مردم می‌رویم» این جمله کوتاه اما پرمعنا نقطه اوج سخنان سید محمدآقامیری است در نخستین نطقش پس از اینکه به عنوان استاندار قم منصوب شد، جمله‌ای شعارگونه که بارها به طرق مختلف از سوی مسئولان بر زبان آورده شده ولی در عمل محقق نشده است اما با گذشت زمان استاندار قم نشان داد وعده‌هایش تنها در گفتارش نیست و به نوعی به مدیران استان و مردم ثابت کرد، حرفش برابر است با عمل.

«مردمی‌ بودن» آن اصل مهمی است که بنیان‌گذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در بیاناتشان بر آن تأکید و حتی این مهم را ارزشمندتر از انتخاب شدن به وسیله مردم می‌دانند.

استاندار قم در مسیر کاهش فاصله ها

در واقع توجه به مردم و بودن با مردم از ارکان اصلی نظام است، بودنی که امروز علاوه بر حل مشکلات مردم، فاصله مردم را با دولت و به دنبال آن فاصله جامعه را با نظام کم می‌کند و به مرور زمان ارتباط مردم و مسئولان موجب ایجاد فضای آزاد گفتمانی می‌شود که دستاورد‌های بزرگی برای نظام به دنبال خواهد داشت.

در نگاه نخست و سطحی، پایبندی به این رکن کارآمد، باعث رفع مشکلات می‌شود اما در نگاه دیگر، مسئولان با نزدیکی به مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آن‌ها در غالب میز خدمت یا دیدار‌های مردمی، می‌توانند به اطلاعات دقیق از عملکرد زیرمجموعه خود برسند و ارزیابی بی‌واسطه و بدون خطایی را داشته باشند. این همان حلقه مفقوده در مدیریت است که استاندار قم پس از آنکه سکان استان را به دست گرفت سعی کرد آن را به صورت عملی پیاده‌سازی کند.

استاندار قم در مسیر کاهش فاصله ها

آقامیری با وجود انتقادهایی که به نحوه مدیریت برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در استان بود «بی‌گدار به آب نزد» و تغییرات در سطح مدیران را منوط به رصد و ارزیابی خود از طریق دیدارهای مردمی کرد چراکه عالی‌ترین مقام دولتی در سطح استان در برنامه‌ای مداوم و دنباله‌دار بی‌واسطه پای سخنان مردم می‌نشیند و با دریافت مطالبات مردم به راحتی ادارات پر مراجعه، همراه و غیرهمراه با مردم را شناسایی می‌کند و برای تصمیم در تغییرات خود می‌تواند به اطلاعاتی که بدون واسطه دریافت کرده است اتکا کند.

استاندار قم با ایجاد فضای گفتمانیِ بدون واسطه با مردم، الگو و مدلی را به مدیران زیردستش چه در مجموعه استانداری و چه سایر ادارات استان معرفی می‌کند، که با تبعیت از آن می‌توانند هم زیرمجموعه پاسخگوی خود را بسنجند، هم گزارش‌های زیرمجموعه خود را ارزیابی کنند و علاوه بر رفع مشکلات مردم، تکیه محکم‌تری بر صندلی مدیریت خود بزنند.

 استمرار، بالابردن زمان گفت‌وگو، ارتقای عوامل محیطی همچون فضای مناسب و القای اعتماد جهت گفت‌وگوی بی‌پرده از عواملی است که کیفیت دیدار‌های مردمی را بهبود می‌بخشد اما مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود تا اعتماد مردم جامعه به مسئولان برای حل مشکلات افزایش پیدا کند، پیگیری است.

همان‌که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این‌گونه بدان تأکید دارد: «یکی از مشکلات عمده‌ی ما در کشور پیگیری نکردن است؛ کار را خوب شروع می‌کنیم [امّا] پیگیری لازم همیشه وجود ندارد؛ در بعضی از موارد چرا؛ هر جا خوب پیگیری کردیم، به نتایج خیلی خوب رسیدیم، در بسیاری از جاها هم کار، وسط کار متوقّف می‌شود، پیگیری نمی‌شود؛ این یکی از مشکلات اساسی است. هرکدام از شماها در بخش‌های مختلف، مدیریّتی دارید؛ مدیران کشور باید به این مسئله توجّه کنند که پیگیری بسیار مهم است.»

استاندار قم در مسیر کاهش فاصله ها

مقوله‌ای که شاید استاندار بتواند به واسطه یکی از معاونین یا تشکیل کمیته‌ای بر انجام توصیه‌ها و یا دستوراتش، نظارت کند و از مسیری قانونی و با پیگیری مطمئن به نتیجه دیدار‌هایش با مردم، نظارت داشته باشد.

 دیدار‌های مردمی که شاخص‌ترین اقدام این روز‌های استاندار قم است دستاورد‌های گوناگونی دارد که باید به توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، توجه به هدف و ماهیت انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ مدیر جهادی، مقبولیت بین مردم، کاهش فاصله مردم و مدیران، هویت بخشی به شعار دولت مردمی، ایجاد حس همدلی و هم‌زبانی، شناسایی مطالبات مردم و اولویت‌بخشی به حل آنان، ایجاد تغییر در تصمیمات، توسعه ظرفیت سازمانی دولت در جهت خدمت‌رسانی به مردم، ایجاد تحول در نحوه ارتباط مدیران با مردم در چشم‌انداز مناسبات دولت اسلامی، آشنایی با ظرفیت‌های موجود در استان، تقویت نظارت بر ساختار‌های اجرایی و اداری استان، تسریع در انجام امور مردم و آسیب‌شناسی می‌دانی، عمیق و عینی از تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اشاره کرد و تأثیر آنان را در مدیریت خُرد و کلان استان تأثیر‌گذار و حائز اهمیت دانست.

گرچه برخی از منتقدین معتقدند، استاندار قم در دیدار‌های مردمی به دنبال معرفی خود، ایجاد ارتباط با مردم استان و یا منفعت‌های دیگری است اما حقیقت آن است که مدیر ارشد استان ابزار‌های بهتری از نشستن پشت یک میز و گفت‌وگو با مردم را برای معرفی در اختیار دارد و در این بین بدنه استانداری با پیگیری این دیدار‌ها و ارائه گزارش‌هایی مدون و مستند چه در عرصه رسانه و چه در بین خواص و نخبگان جامعه می‌تواند پرده شایعات را کنار زده و حقیقت را نمایان کند تا ترک فعل مدیران اسبق و فعلی استان در ارتباط با مردم، آشکار شود.

استاندار قم در مسیر کاهش فاصله ها

همچنین نباید فراموش کرد که ظرفیت ملاقات مردمی با مردم از جمله اقداماتی است که می‌توان طی آن ریشه‌ها و یا ابزار ایجاد فساد و یا فشل بودن را تشخیص داد و برای رفع آن معضلات چاره‌اندیشی کرد.

بی‌تردید مسیری که آقامیری با نقد و پردازش‌های فراوان در حوزه رسانه و خواص استان آغاز کرده است را به این زودی‌ها ر‌ها نخواهد کرد و از مدیران استان نیز به صورت جدی خواسته تا این مهم را در دستور کار مجموعه‌های خود قرار دهند و تصریح کرده: مدیرانی که به مردم بی‌اعتنا هستند «با یک خداحافظی مردم را خوشحال کنند».

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار