رئیس مرکز بهداشت استان گفت: بیش از ۴۲۲ هزار نفر در طرح غربالگری دیابت و فشارخون مورد ارزیابی قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 08 January 2024

به گزارش تابناک قم، رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به تمدید طرح غربالگری دیابت و فشارخون تا پایان دی ماه گفت: از زمان آغاز اجرای این طرح بیش از ۴۲۲ هزار نفر در مراکز و پایگاه‌های سلامت و نیز خانه‌های بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفتند که تعداد ۳۵۵ فشارخون خیلی بالا و اورژانسی شناسایی شدند.

دکتر مجید اصغری افزود: تعداد ۸۴ بیمار دارای فشار خون بحرانی و ۳۵ بیمار اورژانسی دیابت شناسایی شد که در خصوص موارد بحرانی، ضمن انجام اقدامات لازم، جهت انتقال بیمار به مراکز درمانی، برای دریافت خدمات تخصصی، با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس حاصل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اهمیت شناسایی و کنترل زودهنگام بیماری‌های دیابت و فشارخون گفت: در این پویش ملی، مراقبین سلامت و بهورزان مرکز بهداشت موفق به شناسایی تعداد ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار مشکوک به فشارخون بالا و ۳ هزار و ۸۰۰ مشکوک به دیابت شدند که این افراد توسط مرکز بهداشت، تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفته و در صورت محرز شدن بیماری، اقدام لازم از جمله ویزیت پزشک، انجام آزمایشات لازم و نیز ارائه مشاور‌های تغذیه و سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت برای آن‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: در طرح غربالگری همچنین تعداد ۳۱ هزار نفر پیش دیابت و ۹۸ هزار نفر پیش فشارخون بالا شناسایی شدند که لازم است ضمن پیگیری و ارزیابی مجدد سلامت خود با رعایت سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، تحرک بدنی، کنترل استرس و پرهیز از دخانیات از ابتلاء به این دو بیماری پیشگیری کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: بیش از ۲۵ هزار بیمار دارای فشارخون بالا و ۲۳ هزار بیمار دیابتی نیز در این طرح مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و توصیه‌های لازم را دریافت نموده اند. 

دکتر اصغری در پایان از تمامی همشهریان بالای ۱۸ سال ایرانی خواست تا در صورتی که هنوز جهت غربالگری به مراکز و پایگاه‌های سلامت مراجعه نکرده اند تا پایان دی ماه، درخصوص ارزیابی سلامت خود اقدام کنند و با شناسایی و کنترل بهنگام این دو بیماری خاموش از بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دیگر پیشگیری نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار