کد خبر: ۱۱۴۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴ 08 January 2024

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر بحث تجارت و ترانزیت کالا، باید از خود آب دریا گرفته تا موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند، ثروتی عظیم برای کشور تولید شود بنابراین تلاش کنیم از همه ظرفیت‌های بی نظیر سواحل مَکُران به خوبی استفاده شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، محمد کرمی در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد مَکُران اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در زمینه‌های مختلف، استانی برخوردار است و ظرفیت‌های زیادی در آن وجود دارد که وجود معادن زیاد یکی از آنهاست، بخش‌های زیادی صنایع فرآوری آنها شروع شده و بقیه هم به زودی شروع به کار خواهند کرد، امیدواریم از ثروتی که خداوند به این استان عطا کرده مردم به خوبی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: همسایگی با کشورهای مختلف یک ظرفیت برای سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که تجارت با این کشورها یک بحث مهم است از این رو باید ارتباطات مشترک انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری این منطقه باید تقویت شود، عنوان کرد: در واقع این منطقه مشکل آبی ندارد، در حال حاضر آب به سمت دریا رها و سپس می‌خواهیم آب دریا را شیرین برگردانیم که این امر هزینه زیاد در بر دارد، در حال حاضر روش‌های زیادی برای نگهداشت آب و استفاده از این ظرفیت طراحی شده است.

وی ادامه داد: اوایل بارندگی ۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع شد که این یک ظرفیت عالی برای این منطقه به شمار می‌رود، اما قبل از احداث سد به دلیل اینکه آب به سمت دریا می‌رفت کسی متوجه این نعمت و ظرفیت خدادادی نبود بنابراین موضوع آب قابل تامین است اما باید روی آن کار شود.

کرمی تصریح کرد: در حوزه برق با توجه به اینکه مصرف برق در این منطقه بالا و صنایع نیازمند برق است، کمک می‌شود یک نیروگاه ۱۰۰ یا ۷۰ مگاواتی در این مکان احداث شود، هم اکنون فولاد مبارکه درخواست کرده در میل نادر نیروگاه بادی ایجاد کند و برق به شبکه بدهد و آنجا تحویل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه ۵۰ مگاواتی که در میل نادر راه‌اندازی شده با کمترین هزینه بالاترین تولید را دارد، اظهارکرد: بر اساس گزارش نیروگاه‌های بادی کشور در این منطقه بالاترین راندمان را داشته که این امر برای سیستان و بلوچستان بسیار کمک کننده به شمار می‌رود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار پنل خورشیدی در این استان وجود دارد که بخشی از آن روی خانه‌ها و بخشی روی مزرعه‌هایی که ایجاد شده احداث شده و این امر یک ظرفیت به شمار می‌رود چرا که بالاترین میزان پنل خورشیدی در این استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به بحث حمل و نقل جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بدهکاری‌هایی که در بخش راه و حمل و نقل وجود دارد اما به سرعت کار پیش می‌رود و امیدواریم تا سال آینده راه آهن چابهار راه اندازی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار