مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آرادان از اجرای سامانه‌های آبیاری در 24 هکتار از اراضی کشاورزی روستای عدل‌آباد آرادان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹ 08 January 2024

به گزارش تابناک سمنان، سیدمهدی حسینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آرادان عصر امروز در حاشیه پنجمین کاروان خدمت جهاد کشاورزی در روستای عدل‌آباد این شهرستان اظهار کرد: روستای عدل‌آباد از توابع شهرستان آرادان و در فاصله ۱۲ کیلومتری از مرکز شهرستان و در دهستان حسین‌آباد کرد‌ها در بخش مرکزی واقع شده است.

مهم‌ترین فعالیت روستا در حوزه تولید محصولات کشاورزی است و آبادی مذکور به انضمام گروه‌های مشاعی هم‌جوار دارای ۷۲۴ هکتار اراضی قابل کشت و زرع است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۸ نفر بهره‌بردار به‌صورت مستقیم در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آرادان با بیان اینکه مهم‌ترین محصولات زراعی روستای عدل‌آباد جو، یونجه، گندم و ذرت علوفه‌ای است، تصریح کرد: تولید سالانه محصولات در حوزه زراعی بالغ بر هشت هزار و ۴۳۶ تن در سال است.

حسینی تصریح کرد: در زیر بخش باغبانی نیز افزایش سطح باغات در سال‌های اخیر با توسعه باغات پسته، شدت گرفته و ۵۹ هکتار از اراضی منطقه به تولید محصولات باغی نظیر پسته، انار و زیتون اختصاص یافته است.

وی میزان تولیدات باغی این روستا را ۴۵۶ تن در سال عنوان کرد و با اشاره به تولیدات حوزه دامی این روستا گفت: روستای عدل‌آباد از ظرفیت خوبی در زیر بخش‌های دام سنگین، سبک، طیور صنعتی، زنبورعسل و آبزیان است.

حسینی با بیان اینکه تعداد ۴۱ نفر بهره‌بردار در این روستا مشغول به فعالیت هستند، گفت: این بهره‌برداران دارای ۵۸۰ رأس دام سنگین، ۹ هزار و ۳۷۰ رأس دام سبک و ۱۵ نفر شتر هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه طیور صنعتی چهار واحد به ظرفیت ۴۷ هزار قطعه مرغ گوشتی و ۳۴ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ مادر گوشتی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آرادان اضافه کرد: همچنین ۲ واحد پرورش ماهیان گرمابی در استخر‌های دومنظوره ذخیره آب کشاورزی این شهرستان در حال فعالیت است.

حسینی به مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه آب و خاک در روستای عدل‌آباد اشاره کرد و گفت: احداث کانال انتقال آب (بتنی) به طول سه هزار و ۴۳۰ متر و انتقال آب از طریق لوله به مقدار ۱۲ هزار و ۱۳۴ متر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اجرای سامانه‌های آبیاری در سطح ۲۴ هکتار و احداث استخر‌های ذخیره آب به ظرفیت ۲۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب از دیگر فعالیت‌های حوزه زیر بنایی در روستای عدل‌آباد آرادان است.

ضرورت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم در این برنامه از باغ انار ابولی در روستای عدل‌آباد شهرستان آرادان بازدید کرد.

وی گفت: این باغ در مساحت ۱.۵ هکتار و در محل روستای عدل‌آباد احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در این باغ، یک هزار و ۲۰۰ مترمربع رقم «گلو باریک» با سن ۱۳ سال و ۳ هزار مترمربع رقم «واندرفول» با سن پنج سال کشت شده است.

قاسمی افزود: در حاشیه این باغ، ۱۳ رقم انار با هدف تجاری‌سازی و استفاده از ارقام نرم هسته اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: منبع آب این پروژه چاه عمیق است و با سیستم آبیاری تحت‌فشار آبیاری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ضرورت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری گفت: هدف از اجرای سامانه‌های آبیاری کم‌فشار ارتقای راندمان آبیاری، افزایش کیفیت و کمیت محصولات و در نتیجه افزایش میزان تولید به ازای مقدار آب مصرفی در واحد سطح است.

قاسمی از کاهش هزینه‌های کارگری، جلوگیری از فرسایش خاک، مدیریت بهره‌برداری از منابع زیرزمینی و تسهیل در مدیریت بهره‌وری آب به‌عنوان دیگر مزایای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین نام برد.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار