سازمان ثبت احوال کشور در واکنش به مباحث مطروحه در برخی رسانه ها در خصوص افراد بدون مدارک هویتی مدعی تابعیت ایرانی در استان سیستان و بلوچستان جوابیه صادر کرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 23 January 2024

در جوابیه سازمان ثبت احوال کشور آمده است: موضوع افراد فاقد مدارک هویتی مدعی تابعیت ایرانی، از موضوعاتی است که در چند دهه گذشته همواره در کشور مطرح بوده است.

سازمان ثبت احوال کشور در جوابیه خود افزود: در ابتدای شروع به کار دولت انقلابی و مردمی سیزدهم با توجه به سیاست های دولت مبنی بر حل مشکلات مردم، در نخستین سفر استانی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، با توجه به دغدغه‌های ایشان و در پی آن وزیر کشور، درخصوص حل مشکلات این منطقه، اقدامات ویژه ای درخصوص رسیدگی به وضعیت افراد فاقد مدارک هویتی مدعی تابعیت ایرانی این استان در دستور کار قرار گرفته و به تصویب رسید.

در ادامه این جوابیه تاکید شده است: این موضوع بلافاصله در شورای امنیت کشور بررسی و تکالیف ویژه ای برای دستگاههای متولی تعیین شدو بر اساس مصوبه این شورا و به منظور تسریع در انجام امور مربوط کارگروهی تشکیل شده است تا بتوان با ایجاد هماهنگی در بین دستگاه های ذیربط اقدامات موثرتری به عمل آورد.

سازمان ثبت احوال تصریح کرده است: بر همین اساس وزیر کشور نیز برای نخستین بار و در اقدامی بی سابقه طی بخشنامه ای جامع و کامل به تمامی استانداران، فرمانداران و شورای تامین استان ها و شهرستان ها، آن ها را مکلف به شناسایی و تعیین تکیلف این افراد کرد. در همین راستا به منظور تسریع در اقدامات با عنایت به مصوبه شورای امنیت، سازمان ثبت احوال کشور نیز در همین راستا، بنا به تکالیف خود طی اقدامات ویژه ای تعیین تکلیف پرونده های موجود را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده و طی بخشنامه ای به مدیران کل ثبت احوال استان ها بر رسیدگی به پرونده های موجود به عنوان یکی از مهمترین اولویت های کاری تاکید کرد.

در جوابیه ثبت احوال توضیح داده شده که ضمن آن که با توجه به در دستورالعمل رفع فقر مطلق، و ضرورت اختصاص شناسه(مشابه شماره ملی) به افراد بدون هویت جهت ارائه خدمات عمومی، به صاحبان بیش از ۱۰ هزار پرونده در دست بررسی، شناسه تخصیص داده شد.

در ادامه این جوابیه تاکید شده است: راه اندازی سامانه الکترونیکی شناسایی و ثبت نام افراد فاقد مدارک هویتی مدعی تابعیت ایرانی، به نشانی faghedin.sabteahval.ir را می توان یکی از مهمترین اقدامات سازمان ثبت احوال کشور در جهت ساماندهی و رسیدگی به وضعیت این افراد دانست، که هم اکنون به سرعت رسیدگی به این درخواست ها در سازمان ثبت احوال برابر مقررات و ضوابط در جریان است.

سازمان ثبت احوال یادآوری کرده است که از دیگر اقدامات این سازمان در این خصوص می توان به گسترش دفاتر پیشخوان ارایه دهنده خدمات ثبت احوال برای دسترسی آسان تر این افراد، افزایش اختیارات اداره کل ثبت احوال استان برای هماهنگی با سایر مراجع استانی به منظور تسریع در تصمیم گیری و رسیدگی به این پرونده ها اشاره کرد.

در این جوابیه آمده است: بدیهی است موضوع تعیین و تکلیف افراد فاقد شناسنامه با توجه به گذشت سال های طولانی از این امر نیاز به بررسی ها و اقدامات گوناگون توسط مراجع ذیربط داردکه هم اکنون با تصمیمات متخذه توسط وزارت کشور و شورای امنیت کشور این همدلی و هماهنگی ایجاد شده و به زودی شاهد نتایج خوبی در این زمینه خواهیم بود./همشهری‌آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار