معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تنها محل مجاز به عرضه مکمل و دارو، داروخانه‌ها هستند گفت : داروخانه‌ها باید این دارو‌ها و مکمل‌ها را در مقابل دریافت نسخه معتبر عرضه کنند.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹ 10 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مجرب معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مصرف درو‌های نیروزا و مکمل‌ها به شکل غیرمجاز و بدون دستور پزشک مردود و غیرقابل پذیرش است گفت : در برخی موارد فراورده‌ شامل مولتی ویتامین یا مکمل با مشورت پزشک داروساز و به تعداد معلوم به مراجعه کننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکمل‌ها و مواد نیروزا به طور معمول به دو صورت استروئید‌های آنابولیک یا هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود: گزارشاتی وجود دارد مبنی بر اینکه فراورده‌های مورد استفاده در دامپزشکی و پرورش اسب توسط برخی از سودجویان به شکل قاچاق وارد استان می‌شود و در برخی از موارد با هدف پرورش اندام در باشگاه‌ها استفاده می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: اداره کل ورزش و جوانان، دامپزشکی و معاونت غذا و دارو به سهم خود بازرسی و پیگیری‌هایی دارند که تا حد ممکن از تخلف در این زمینه جلوگیری شود.

مجرب با بیان اینکه امسال ماهانه بیش از ۷۰ مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی انجام و موارد مشاهده شده به اداره کل ورزش و جوانان استان گزارش شده است افزود: از ۴۶۰ بازرسی انجام شده در حوزه مکمل‌ها در ۹ ماهه اول امسال ۱۰ مورد با ورزش و جوانان مکاتبه شده و یک مورد نیز به مرجع قضایی ارجاع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: هورمون‌ها ستعلام اصالت نیاز دارند و خروج آن‌ها از زنجیره رسمی توزیع غیرممکن است، اما در زمینه استرروئید آنابولیک و هورمون‌های حیوانی بیشتر از طریق قاچاق وارد استان می‌شود.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی و آگاه سازی جوانان و خانواده‌ها نسبت به عوارض مصرف خودسرانه این مکمل‌ها گفت: والدین باید مراقبت بیشتری داشته باشند و جوانان و نوجوانان نیز با توجه به عوارض جدی درازمدت بر سلامتی آن‌ها، از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک مکمل‌ها خودداری کنند.

مجرب عنوان کرد: عوارض شاخص قلبی عروقی همچون احتباس آب و نمک، ازدیاد فشار خون، بی‌نظمی ریتم قلب، خطر سکته‌های قلبی و مغزی، عوارض کبدی و آنزیم‌های کبد، عوارض عصبی و روانی، پرخاشگری و بی‌خوابی و اضطراب از جمله عوارض مصرف خودسرانه مکمل‌ها است.

وی افزود: مصرف این مکمل‌ها در ورزشکاران و نوجوانانی که سن رشد ان‌ها به پایان نرسیده نیز ممکن است سبب توقف رشد قد شود و عوارض خاص زنانه و مردانه نیز وجود دارد که در دراز مدت برای فرد مصرف کننده اشکال ایجاد می‌کند.

مجرب بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده عرضه مکمل‌ها و دارو‌های نیروزا در باشگاه‌ها با شماره تلفن ۰۸۳۳۷۱۰۶۲۷۲ تماس بگیرند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار