به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در دورهای که همگان یکی از ضعفهای دولت را بخش اطلاع رسانی اقدامات و دستاوردهای آن عنوان میکنند "جام رسانهای امید"روزنهای امیدبخش برای اطلاع رسانی خدمات دستگاههای مختلف اجرایی و روابط عمومیها است.
جام رسانهای امید به مثابه بازی برد برد به مسئولان اجرایی و مدیران این فرصت را میدهد که دستاوردهای خود را در یک بازه زمانی مشخص برای اصحاب رسانه و تیمهای شرکت کننده رسانهای ارایه دهند و هر تیم رسانهای در این راستا تولید محتوا نموده و دستاوردها و اقدامات و پیشرفتهای هر نهادی را نیز در قالبهای مختلف خبری شامل (خبر، گزارش، تیزر، یادداشت، موشن گراف، اینفوگراف، عکس، فیلم و یا پادکست و..) تدوین و در ظرفیتها و سکوهای مختلف رسانهای منتشر کند.
این رویداد مهم البته معیار سنجش رسانهها هم هست؛ شاخصها و ملاکهای ارزیابی در این جام به گونهای است که میزان سواد رسانهای افراد و تیمهای شرکت کننده رسانهای به خوبی نمایان میشود و با حضور داوران و ناظرانی از کارشناسان و متخصصان امر و اهل فن کارکردهای رسانهای استان عیار سنجی میشود.
در نشستی به همین مناسبت و با هدف تبیین بهتر و موشکافی این جام با حضور برخی اصحاب رسانه و دست اندرکاران و با محوریت بسیج رسانه استان و مدیرکل روابط عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.
جزئیات و فرآیند برگزاری این جام، شمار تیمهای شرکت کننده، میزان و چگونگی اهدای جوایز و بیان برخی شاخصها و معیارهای ضروری برای این جام از جمله محورهای این نشست هم اندیشی و شورای سیاست گذاری جام رسانهای در کهگیلویه وبویراحمد بود.
سرگرد عباس رضایی، مسئول سازمان بسیج رسانه استان درخصوص جزییات برگزاری این جام در کهگیلویه و بویراحمد گفت: جام و رویداد «رسانه امید» برای نخستین بار در استان و با همکاری و مشارکت دستگاهها و ادارات مختلف برگزار خواهد شد.
وی بر ضرورت همراهی و همکاری همه مدیران دستگاههای مختلف اجرایی، روابط عمومیها و رسانههای استان برای برگزاری پربار این جام در راستای ایجاد نشاط و امیدبخشی بیشتر در سطح جامعه تاکید کرد.
نحوه اجرای جام رسانه امید
مسئول سازمان بسیج رسانه کهگیلویه وبویراحمد گفت:در این جام، ابتدا تیمهای دو تا پنچ نفرهی رسانهای در دبیرخانه جام رسانه امید ثبت نام کرده و در روزِ برگزاری رویداد، استاندار و تعداد دیگری از مدیران استانی در حضور این تیمهای رسانهای به بیان عملکردها و دستاوردهای خود و سازمانشان پرداخته و یا از مطالبات، مشکلات و ابهامات موجود در جامعه سخن میگویند.
رضایی افزود: سپس بر اساس تشریح موضوعات مطرح شدهی مسئولین، تیمهای رسانهای در یک بازهی ۴۸ ساعته در بستر تولید و انتشار محتوا با یکدیگر به رقابت میپردازند و بعد از آن، بر اساس رصد پایشگرهای قوی و هوشمند و هم چنین بررسی و تحلیل تیم داوری جام، تیمها و تولیدات برتر در مراسمی با جوایز ارزنده مورد تشویق قرار میگیرند.
وی درباره نتایج این رویداد رسانهای گفت: شناسایی استعدادهای برتر تولید و انتشار در استان، تجلیل از استعدادهای نقشآفرین در تولیدات امید آفرین، ایجاد رقابت اثربخش، ارتقای توان حرفهای، افزایش انگیزه، خلاقیت و خودباوری جریان رسانهای انقلاب و هم چنین ترغیب برای تولید و انتشار پیشرفتهای کشور از نتایج این جام خواهد بود.
جام رسانهای امید بازی بُرد- بُرد برای رسانه و روابط عمومیها
مدیرکل روابط عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد هم برگزاری جام رسانهای در استان را یک فرصت مغتنم و به نوعی بازی برد برد برای مجموعه مدیران و روابط عمومیهای دستگاههای مختلف اجرایی و رسانهها دانست و گفت: در این جام هم فرصتی برای حمایت از رسانهها فراهم میشود و هم با ارائه عملکرد دستگاهها میتوان روزنههای بیشتری از امید و نشاط را در سطح جامعه و میان مردم تزریق کرد.
محمدصادق درفشی اظهار کرد: مدیران و روابط عمومیها این فرصت را باید غنیمت بشمارند و از این رهگذر به بیان اقدامها و دستاوردهای خود در طول حدود ۲ سال و نیم از فعالیت دولت سیزدهم بپردازند.
وی بیان کرد: باید بپذیریم که دولت سیزدهم به شدت با ضعف اطلاع رسانی مواجه است و به هیچ وجه میزان دستاوردها و پیشرفتهایی که داشته با میزان بیان و اطلاع رسانی آنها سنخیت و همخوانی ندارد.
پیوست رسانهای پروژهها
درفشی یادآور شد: یکی از ضعفهای محسوس در این راستا نداشتن پیوستهای رسانهای در طرحها و پروژههای عمرانی و اقتصادی در حوزههای مختلف است که به عنوان نمونه یک پروژه هرگونه پیوستی اعم از زیست محیطی، اجتماعی، امنیتی برایش تعریف میشود به جز پیوست رسانهای که این خلاء باید با تدبیر و تلاش روابط عمومیها و تعامل بیش از پیش با رسانهها مرتفع شود.
وی بیان کرد: از اسفند ماه جاری و با دستور استاندار کهگیلویه وبویراحمد و همانگی با سازمان برنامه و بودجه استان قرار است برای هر طرح عمرانی و اقتصادی در سطح استان پیوستهای رسانهای نیز تعریف و عملیاتی شود.
وی بیان کرد: البته این پیوست رسانهای هم نباید موضوعی تشریفاتی در بین مدیران قلمداد شود و باید همه دستگاههای اجرایی و با توجه به تاکید مجموعه رسانهای و اطلاع رسانی دولت و مدیریت اجرایی استان به معنای واقعی نسبت به آن اهتمام ورزند.
درفشی بیان کرد: با توجه به هماهنگیهای انجام شده استانداری با تمام توان و با همکاری همه دستگاههای اجرایی استان برای برگزاری باشکوه و در خور شان این جام پشتیبانیهای مالی و معنوی را انجام خواهد داد.
عملکرد دستگاههای جامع، محور رویداد باشد
سید، ولی موسوی اصل، مسئول هییت اندیشه ورز سازمان بسیج رسانه استان نیز برگزاری این برنامه را موجب افزایش توانمندی خبرنگاران و در راستای جهاد تبیین و امید آفرینی عنوان کرد و گفت: ادارات و سازمانهایی باید در این جام ارائه عملکرد داشته باشند که جامعیت داشته و خدمات گسترده تری در سطح جامعه داشته باشند.
وی هم چنین پاسخ به شبهات، اطلاع رسانی گستردهی خدمات انجام شده و هم چنین آماده کردن فضای استان برای برگزاری دومین کنگره ملی شهدای استان را از نتایج این جام خواند.
معرفی دبیر جام رسانه امید و جشنواره ابوذر کهگیلویه و بویراحمد
در ادامه این جلسه سید حمداله اکوانی به عنوان دبیر اولین جام رسانه امید و هفتمین جشنواره رسانهای ابوذر در استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی و حکم مسئولیت خود را از دستان متولیان این جام دریافت کرد.
اکوانی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج است.
وی دارای کتاب، مقالات و پژوهشهای متعددی در حوزه رسانه بوده و در سازمان صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای نیز مسئولیتهای متعددی برعهده داشته است. اکوانی دبیری و داوری جشنوارههای مختلف رسانهای را نیز به عهده داشته است.
اکوانی در این نشست بیان کرد: دشمن با تمام توان، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته است و این موضوع نقش فعالان رسانه را در راستای مقابله با جریان تحریف، یاس و ناامیدی که دشمن ایجاد کرده پررنگ میکند و تولید محتوا در این بخش، جبهه رسانهای معاند را به عقب میراند.
وی با تاکید بر اهمیت چنین رویدادهایی افزود: شاخصهای ارزیابی در جام رسانه امید استان، شامل حجم و تعداد انتشار، کیفیت و محتوا، تعداد بازدید، تعداد اشتراک گذاری محتوا، میزان بازخورد و عکسالعمل مخاطب خواهد بود.
دبیر جام رسانه امید استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایده پردازی، گزارش مکتوبِ خبری، تحلیلی و تحقیقی، یادداشت و سرمقاله، پادکست، تیتر، عکس، پوستر، اینفوگرافی و کلیپ موبایلی، قالبهای مسابقه در این رویداد رسانهای بوده و محل انتشار آثار تولید شده در رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی خواهد بود.
گفتنی است روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، پوستر اولین جام و رویداد رسانهای امید استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، فرمانده سپاه فتح و جمعی از مسئولان استانی در یاسوج رونمایی شد
انتهای پیام/