دانشمندان کشف کردند که سرعت صحبت کردن فرد می‌تواند نشانگر سلامت مغز باشد.
کد خبر: ۱۱۵۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 01 March 2024

به گزارش تابناک رضوی به نقل از هلث، نتایج تحقیق جدید نشان داد که نحوه صحبت کردن می‌تواند نشان دهد که آیا احتمال ابتلا به زوال عقل در فرد بیشتر است یا خیر.

این بیماری ویرانگر زمانی رخ می‌دهد که مغز شروع به زوال می‌کند و می‌تواند باعث مشکلاتی در حافظه، رفتار و حتی حرکت شود که معمولا در افراد مسن به خصوص افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد.

گاهی اوقات تشخیص اینکه فردی مبتلا به زوال عقل است دشوار است زیرا علائم ممکن است شبیه چیزهای عادی به نظر برسند که در زمان پیری ما رخ می‌دهند، اما اکنون، دانشمندان موردی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به ما کمک کند فقط با گوش دادن به صحبت‌های فرد متوجه شویم که آیا وی به زوال عقل مبتلا شده است یا خیر.

محققان دانشگاه تورنتو و مرکز مراقبت سالمندان بایکرست در کانادا دریافتند که سرعت صحبت کردن ممکن است سرنخ بهتری در مورد سلامت مغز نسبت به مشکل در یافتن کلمات مناسب باشد که با بالا رفتن سن افراد رایج است.

دکتر جید ملتزر گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که تغییرات در سرعت کلی صحبت کردن ممکن است منعکس‌کننده تغییرات در مغز باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این مورد نشان می‌دهد که سرعت صحبت کردن باید به‌عنوان بخشی از ارزیابی‌های شناختی استاندارد مورد آزمایش قرار گیرد تا به پزشکان کمک کند زوال شناختی را سریع‌تر تشخیص دهند و به افراد مسن کمک کند تا با افزایش سن از سلامت مغز خود حمایت کنند.

این تحقیق با ۱۲۵ فرد سالم بین ۱۸ تا ۹۰ سال صورت گرفت که سه کار مختلف را انجام دادند.

یکی از این مراحل این مورد بود که هر فرد باید بازی نامگذاری تصویر انجام می‌داد و در آن به سوالات مربوط به تصاویر پاسخ داده می‌شد و در عین حال به کلماتی که برای حواس‌پرتی از طریق هدفون پخش می‌شد توجه نمی‌کردند. در امتحان دیگری، افراد باید دو تصویر پیچیده را به مدت ۶۰ ثانیه توصیف می‌کردند که سپس توسط نرم‌افزار هوشمند هوش مصنوعی آنالیز می‌شد.

آخرین کار شامل آزمایش‌های معمولی برای اندازه‌گیری مهارت‌های ذهنی بود که معمولا با افزایش سن بدتر می‌شوند و می‌توانند با خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط باشند.

دانشمندان دریافتند که اگرچه مکث در حین صحبت کردن و تلاش برای یافتن کلمات با سلامت مغز مرتبط است، اما پیوند قوی‌تر به سرعت صحبت آنان در حوالی مکث‌ها بستگی دارد.

علامت هشدار زودهنگام ابتلا به زوال عقل

تلاش برای یافتن کلمات یکی از نشانه‌های رایج پیری است که بسیاری از افراد با افزایش سن آن را تجربه خواهند کرد. با این حال، کاهش سرعت گفتار می‌تواند نشانگر مشکل شناختی جدی‌تری البته با صرف نظر از مکث‌ها باشد.

این نتایج به نوبه خود می‌توانند از توسعه ابزارهایی برای تشخیص زوال شناختی در اسرع وقت حمایت کنند و به پزشکان اجازه می‌دهند تا مداخلاتی را برای کمک به بیماران برای حفظ یا حتی بهبود سلامت مغز خود با افزایش سن تجویز کنند.

سرویس سلامت ملی بریتانیا، علائم مختلفی از زوال عقل را موارد ذیل اعلام کرده است:

•از دست دادن حافظه؛

• سرعت تفکر؛

• تیزبینی و سرعت ذهنی؛

• زبان، مانند استفاده نادرست از کلمات، یا مشکل در صحبت کردن؛

•درک؛

•تصمیم‌گیری؛

•حالت؛

•تحرک و

• مشکلات در انجام فعالیت های روزانه.

با گذشت زمان، علائم زوال عقل بدتر می‌شود. افرادی که تحت تاثیر مراحل بعدی این بیماری قرار می‌گیرند ممکن است توانایی خود را برای مراقبت از خود یا مدیریت ارتباطات از دست بدهند.

اگر مشکوک هستید که خود یا یکی از نزدیکان شما علائم زوال عقل را نشان می‌دهد، مهم است که با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

نتایج این تحقیق در نشریه Ageing, Neuropsychology and Cognition منتشر شده است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار