عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت: خرید اجناس داخلی مستلزم جهش تولید بوده که امسال شعار سال با این محوریت نامگذاری شده است، در حقیقت جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که تولید افزایش و مردم کالای موردنظر را از تولید داخل خرید کنند.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰ 21 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، احمدرضا بسیج با اشاره به نامگذاری و انتخاب شعار امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: شعار امسال ادامه شعار سال گذشته است.

این استاد دانشگاه افزود: ارزش پول هر کشوری می‌تواند موجب تورم یا بهبود اقتصاد شود، از طرفی افزایش نقدینگی می‌تواند تورم‌زا باشد که خود محصول سه موضوع است، ابتدا ناترازی بودجه دولت، سپس ناترازی بانک‌ها و همچنین تامین نشدن منابع غیر ریالی بانک مرکزی به ارز خارجی است که راه‌حل‌هایی در این راستا وجود دارد.

بسیج به کاهش وابستگی به دلار یا مبادله با ارز‌های دیگر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دولت این اقدام را از چند سال پیش آغاز کرده و به تدریج پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد سرعت این کار باید افزایش یابد، از طرفی نقدینگی کاهش و ناترازی بودجه اصلاح شود که البته در دولت سیزدهم اصلاح این کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به اصلاح ناترازی بانک‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه با دستورالعمل‌هایی که در بانک مرکزی ایجاد شده به تدریج بحث اصلاح اتفاق می‌افتد، از طرفی خرید اجناس داخلی خود به خود مشکل عرضه را برطرف و منجر به ایجاد شغل در جامعه می‌شود.

مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: خرید اجناس داخلی مستلزم جهش تولید بوده که امسال شعار سال با این محوریت نامگذاری شده است، در حقیقت جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که تولید افزایش و مردم کالای موردنظر را از تولید داخل خرید کنند.

بسیج با اشاره به بحث مشارکت مردم در شعار سال، گفت: مشارکت در دو سو و دو جهت می‌تواند اتفاق بیفتد، یعنی نظر و دیدگاه مقام معظم رهبری از دو جنبه مورد توجه است، اینکه مردم باید در زمینه تولید ورود کنند، از طرفی فرهنگ غلطی که همه به دنبال کار دولتی هستند باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: باید تولید در حوزه کشاورزی، دامداری، صنعت، تولیدات صنعتی، فناورانه و مسائل دانش بنیان و استفاده از منابع فراوانی که در دریا وجود دارد اتفاق بیفتد، یعنی رشد در همه حوزه‌ها اتفاق بیفتد، لازمه این کار فرهنگ‌سازی است، در حقیقت باید فرهنگ پشت میز نشینی توسط دولتمردان، دانشگاه‌ها و مدارس به درستی اصلاح شود تا مردم به بازار تولید ورود کنند.

بسیج بر خریداری اجناس داخلی تاکید کرد و گفت: لازم است به جای خرید اجناس خارجی کالای داخلی خریداری شود در حقیقت لازم است محصول تولیدی به گونه‌ای باشد که مردم راغب به خرید باشند و این امر نیازمند تقویت سازمان‌های استاندارد و نظارتی است، کما اینکه باید محصول تولیدی مولفه‌های مورد اطمینان مردم را داشته باشد که مردم با اعتماد و اطمینان خرید کنند، از طرفی باید نهاد‌های متولی همچون گمرک، سازمان‌های حفاظتی، امنیتی، وزارت جهاد کشاورزی و صمت جلوی واردات بی رویه و قاچاق کالا را بگیرند تا کالا به داخل کشور قاچاق نشود و تولید داخلی با شکست مواجه نشود.

وی بیان کرد: برای تحقق شعار سال باید مردم برای تولید و مصرف وارد میدان شوند، نظارت دولت برای جلوگیری از واردات بی رویه در راستای افزایش کیفیت تولید، فرهنگ‌سازی در راستای گرایش مردم به امر تولید و افزایش ارزش افزوده باشد که لازمه آن سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذاران از سوی دولتمردان و اصلاح قوانین برای وام‌های کم بهره به متقاضیان عرصه تولید است، از طرفی قانونی کردن و عادلانه کردن مالیات‌ها، افزایش درآمد‌های مالیاتی با فروش اموال مازاد دولت‌و بانک‌ها از دیگر راه‌حل‌ها برای تحقق شعار سال خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار، تصریح کرد: با این کار اتفاق بسیار خوبی در حوزه تولید خواهد افتاد و مدیریت هزینه‌های جاری توسط دولت و اختصاص آن به بحث جهش تولید را به دنبال خواهد داشت، این راه‌حل‌ها می‌تواند در همه استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری در حوزه دامداری، کشاورزی و محصولات باغی خود را نشان دهد و می‌تواند رشد خوبی را برای استان رقم بزند.

وی افزود: ارتباط جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند همت دولتمردان است یعنی باید برنامه‌ریزی ابتدایی، فرهنگ‌سازی، تخصیص بودجه لازم، استاندارد کردن تولیدات، احصای پتانسل‌ها و نیازمندی‌های هر منطقه صورت گیرد، گرچه این اقداماتی است که باید از قبل انجام می‌شد، در غیر این صورت شرط لازم این است که آمایش سرزمینی در همه استان‌ها اتفاق بیفتد تا این مساله ضابطه‌مند باشد.

بسیج بر جلوگیری از واردات بی رویه، اعطای تسهیلات درازمدت با سود بسیار کم به علاقمندان حوزه تولید و نظارت بر مصرف وام‌ها تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات تسهیلاتی داده می‌شود، اما در موارد تعیین شده مصرف نمی‌شوند که لازم است نظارت بر وام‌ها صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار