معاون استاندار کرمانشاه:
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه از تلاش برای حل پنج معضل اصلی استان خبر داد و گفت: آمار معتادان متجاهر در کرمانشاه کاهشی شده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹ 13 May 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، نخستین نشست خبری معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد.

علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در این جلسه، اظهار کرد: مشکلات و معضلات متعدد فرهنگی و اجتماعی در استان وجود دارد، در این بین پنج معضل اصلی شامل اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی مطرح است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ که کار را تحویل گرفتیم با آمار اعجاب‌آوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله نفوذ اعتیاد، خودکشی و معتادان متجاهر مواجه شدیم و این وضعیت نشات گرفته از علل و عوامل مختلفی بود که شاید مهمترین آن بی‌توجهی نسبت به موضوعات اجتماعی بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در سال‌های گذشته به جای کار درست و دقیق در موضوعات اجتماعی و فرهنگی، رنگ و بوی سیاسی به این موضوعات داده شده و همین امر موجب بوجود آمدن شرایط فعلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی شده است.

شعبانی افزود: در همین راستا در همان اوایل کار با حجم انبوهی از معضلات مواجه شدیم و در تلاش بودیم که طبق اولویت‌ها در این مسیر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کار یک روزه نبوده و از طرفی زمان‌بندی مشخصی ندارند، چرا که با ورود به هر حوزه با مجموعی از عوامل و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی شده مواجه می‌شویم و برای همین حرکت در این حوزه بسیار سخت و حساس است.

جمع آوری ۲۵۰۰ معتاد متجاهر در کرمانشاه از سال ۱۴۰۱

شعبانی یکی از اولویت‌های استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی را ساماندهی معتادان متجاهر عنوان و تشریح کرد: از سال ۱۳۹۵ جمعیت این افراد در استان از حدود ۹۰۰ نفر به حدود پنج هزار نفر رسیده و قطعا ساماندهی این تعداد کار بسیار سنگینی است.

وی افزود: این سیر افزایش چشمگیر در حالی است که طی این سالها تلاش چندانی برای افزایش کمپ‌های ماده ۱۶ صورت نگرفته و با محدودیت مکان مواجه بودیم.

شعبانی از افزایش ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ طی سال‌های گذشته خبر داد و افزود: علاوه بر این یک کمپ هم به شهرداری کرمانشاه با ظرفیت ۶۰۰ نفر واگذار شد تا هرچه سریع‌تر کار راه‌اندازی آن را انجام دهد.

وی از راه‌اندازی اردوگاه صیانت معتادان بهبودیافته در شهرستان کنگاور نیز خبر داد و اضافه کرد: این اردوگاه در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار واقع شده و قرار است به محلی برای اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد تبدیل شود.

شعبانی از آغاز فعالیت این اردوگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: ما برای شروع کار منتظر افتتاح رسمی نمانده‌ایم و هر بخش از اردوگاه که آماده شده از ظرفیت آن استفاده کرده‌ایم.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر حدود صد معتاد بهبود یافته در این اردوگاه مستقر شده و خود این افراد در حال آماده‌سازی بخش‌های مختلف آن هستند.

وی با اشاره به موفقیت‌های خوب استان در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر گفت: با توجه به افزایش ظرفیت کمپ‌ها و طرح‌های جمع‌آوری و ... سال گذشته ۲۵۰۰ معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شده که اثرگذاری بالایی در کاهش آمار سرقت‌های خرد و خرده فروشی موادمخدر داشته است.

شعبانی انجام این کار را نیازمند تامین اعتبارات دانست و افزود: در گذشته سهمیه استان برای اعتبارات سالانه به اندازه ۳۲۰ معتاد متجاهر بود و با این اعتبارات اگر تعداد معتادان ثابت بماند، چندین سال زمان نیاز بود که بتوان همه معتادان متجاهر را ساماندهی کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا پیگیری‌های بسیاری برای افزایش اعتبارات استان در این زمینه صورت گرفت و حتی یک جلسه شورای اجتماعی کشور به وضعیت کرمانشاه در این حوزه اختصاص پیدا کرد و موجب اختصاص اعتبارات خوبی برای استان شد.

۳۶ محله در کرمانشاه حاشیه نشین محسوب می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه از حاشیه‌نشینی به عنوان دیگر معضل اولویت دار استان یاد کرد و افزود: در حال حاضر ۷۰ محله حاشیه‌نشین در استان شناسایی شده که ۳۶ محله آن در شهر کرمانشاه است.

وی تشریح کرد: این محلات جمعیت قابل توجهی از جمعیت استان را در دل خود جای داده‌اند و باید ساماندهی آنها با شتاب و جدیت بیشتری در دستور کار قرار می‌گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اولویت‌دار بودن ساماندهی برخی از این محلات حاشیه‌نشین گفت: برخی محلات وضعیت نابسمان‌تری داشته و نیاز بود که کار با اولویت این محلات انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از این محلات از جمله «آقاجان» نیاز داشتیم که در گام اول بار آسیب‌ها را کم کنیم که این کار صورت گرفت، بطور مثال در محله آقاجان بیش از ۱۵۰ پاتوق معتادان تخریب شد تا زیست شبانه معتادان را از شبی هشت تا ۱۰ هزار نفر در این محله به هزار نفر کاهش دهیم و بتوانیم از بار آسیب این محله کم کنیم.

معاون استاندار کرمانشاه گفت: با تداوم جمع‌آوری معتادان متجاهر قطعا بار معتادان در این محله هم کمتر شده و در گام بعدی نیاز است که راه و شهرسازی برای تغییر کالبدی این محله وارد کار شود که مقدمات آن در حال انجام است.

شعبانی گفت: آقاجان رها نشده و کارها در حال انجام است، اما قطعا این روند زمان بر خواهد بود، چرا که باید متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی این محله حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پیگیر راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی بزرگ در این محله هستیم تا بتوانیم کم کم فضای فرهنگی محله را ارتقاء دهیم و از بار آسیب‌های آن کم کنیم.

تکدی‌گری سازمان یافته در کرمانشاه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه از تکدی گری به عنوان یکی از آسیب‌های دیگر کرمانشاه یاد کرد و افزود: تکدی‌گری در کرمانشاه کاملا سازمان‌یافته است و با افراد حرفه‌ای در این زمینه مواجه هستیم که از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از این باندهای سازمان یافته از کودکان و نوجوانان برای این کار استفاده می‌کنند که در این زمینه ورود کرده و سلب عضویت ولایت والدین این کودکان و نوجوانان را گرفته‌ایم و دادسرا هم پذیرفته و قرار است بهزیستی پیگیر کارها باشد.

شعبانی گفت: در زمینه کودکان کار و تکدگری دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری هم وظایفی دارند که شهرداری در بحث کودکان کار و خیابانی تاکنون عملکردی نداشته است.

وی با بیان اینکه حل معضلات اجتماعی نیازمند مشارکت مردمی است، گفت: حل مشکلات اجتماع باید به دست اجتماع باشد و در این زمینه تمام تلاش ما این بوده که مردمی حرکت کنیم و از سمن ها در این مسیر یاری بگیریم.

شعبانی در پایان با بیان اینکه سمن ها چندان فعالیتی در استان ندارند، گفت: از ۱۷۵ سمنی که در زیرمجموعه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ثبت شده حدود ۵۰ مورد آنها فعال هستند و این در حالی است که شرایط استان می‌طلبد سمن های بیشتری پای کار آمده و با فعالیت بیشتر به حل موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار