"نارین‌ قلعه" یا "نارنج ‌قلعه" مهمترین و دیدنی‌ترین بناى تاریخى شهرستان میبد مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام است
کد خبر: ۱۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵ 11 March 2015

به گزارش تابناک یزد،این قلعه كه اطراف آن نيز خندقي ساخته شده و نقب‌های زیر آن گاهی تا یک فرسنگ امتداد دارد، در دوران مظفریان تعمیراتى در آن صورت گرفته است.

بعضی‌ها، نارین قلعه را همان دژ سفید شاهنامه می‌دانند. یک روایت افسانه‌ای هم حکایت از آن دارد که قلعه در زمان کیومرث ساخته شده و اولین آدم‌ها از راه آب و دریا به آن پا گذاشته‌اند.

بعضی‌ها هم آن را ساخته سپهبد ساسانی(مهبد) كه از سرداران قباد و انوشیروان بوده است، می‌دانند.

از این قلعه که کاملا از خشت و گل ساخته شده است، در دوره‌های مختلف تاریخی به عنوان ارگ حکومتی یا دژ نظامی استفاده می‌شده است.

اوج اقتدار این قلعه در پیش از اسلام، مربوط به دوره ساسانیان و پس از آن مربوط به دوره آل مظفر است به طوري كه در محرم سال 744 جنگ سرنوشت‏‏سازی که باعث پیروزی آل مظفر بر چوپانیان شد، در این محل اتفاق افتاد.

در نزدیکی‌های نارین قلعه میبد، سفال‌های رنگی و نقش‌دار از دوران عیلامی به ‌دست آمده که بیش از چهار هزار  سال قدمت دارند و به خاطر همین قدمت زیاد، ساختمان قلعه به زیگورات یا معابد عیلامی شبیه است.

 این قلعه، یک قلعه نظامی بوده ولی بعضی با توجه به شکل چند طبقه آن احتمال می‌دهند که زیگورات بوده و از آن به عنوان معبد استفاده می‌کرده‌اند.

مساحت این قلعه كه بالاى تپه‌اى مسلط بر شهر میبد قرار دارد، 3 هکتار و بنا در 7 طبقه و داراى برج و بارو و دربندهاى متعددي بوده است.

نارين قلعه چهار برج گرد بلند دارد و آنچه امروزه از آن باقی مانده، قسمت مرکزی آن است كه نشانه‌های از برج‌ها و باروها در روستای کوشک كه نزدیک‎‎ترین روستا به دژ بوده است، مي‎‎توان ديد.

به نقل از ایسنا،نارين قلعه داراى اتاق‌هاى متعددى بوده است که در حال حاضر قسمت‌هایى از این اتاقک‌هاى کوچک تودرتو، موجود است و بسیارى از آنها نیز به علت قرار گرفتن در طبقات پایین و ریختن راهروها هنوز کشف نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار