احداث خانه شهروند، طرح کوچک با اهداف بلند؛
بررسی روند تحولات اجتماعی در شهر اردبیل خصوصا طی دو ده‍ه اخیر نشان دهنده روند رو به تزاید بحران های اجتماعی است که ضرورت توجه ارگان مختلف مرتبط در این حوزه را ضروری می سازد.
کد خبر: ۱۲۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 11 November 2015
راه اندازی خانه شهروند، اولین گام شهرداری در جهت توسعه اجتماعی

 توسعة اجتماعی امروزه در ذهن صاحب نظران مسائل اجتماعی، مفهومی پیچیده، مبهم و در عین حال متفاوت است.

به گزارش تابناک اردبیل، بررسی روند تحولات اجتماعی در شهر اردبیل خصوصا طی دو ده‍ه اخیر نشان دهنده روند رو به تزاید بحران های اجتماعی است که ضرورت توجه ارگان مختلف مرتبط در این حوزه را ضروری می سازد.

کارشناسان معتقدند امروزه توسعه اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید بر پایه دو راهبرد اساسی و محوری یعنی شهروندمداری و پایداری محقق شود.

اولویتی به نام توسعه اجتماعی

شهردار اردبیل با توجه به معضل های اجتماعی که مانع پیشرفت اردبیل در سالهای گذشته شده اند توسعه اجتماعی را سرلوحه و اولویت اول برنامه های خود قرار داده است.

دکتر حمید لطف اللهیان اظهار کرد: امروزه خدمات صرفاً شهری و عمرانی دیگر پاسخ گوی نیازهای ساکنان شهرها نیست و شهرداری در واقع نهادی اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود که بیشتر مشکل ها را می توان با توجه بیشتر به این حوزه رفع کرد.

وی افزود: تاریخ درخشان و پرافتخار شهر اردبیل نشان می دهد که شهروندان این شهر شایسته بهترین خدمات هستند و شهرداری با تمام تلاش برای ارائه خدمات هر چه بیشتر و بهتر تلاش می کند.

شهردار اردبیل از شهروندان یک شهر به عنوان سرمایه های اجتماعی آن شهر یاد کرد و افزود: هر یک از ما شهروندان در هر ابعادی نیازمند آموزش هستیم چرا که یک فرد و شهروند آموزش دیده، زندگی با کیفیت مطلوب تری را در شهر تجربه خواهد کرد.

لطف اللهیان بر این واقعیت تاکید کرد که دیگر اداره امور شهرها بدون مشارکت خود شهروندان امکان پذیر نیست.

خانه شهروند و تعامل با شهروندان

در همین راستا بهره برداری از اولین «خانه شهروند» اردبیل را می توان گامی عملی در جهت تحقق شعار و برنامه شهردار اردبیل ذکر کرد که این خانه آموزش های لازم در زمینه مسائل شهری را به شهروندان ارائه خواهد داد.

این مرکز در مجتمع مسکونی فرهنگیان شهرک کوثر با حضور اهالی شهرک و مسئولان شهری بهره برداری شد.

شهردار اردبیل راه اندازی خانه شهروند را گامی در جهت گسترش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر خواند و با بیان اینکه مشابه این اقدام در سایر شهرک های شهر نیز انجام خواهد گرفت، تأکید کرد: واگذاری امور مردم به خود مردم بهترین شیوه مدیریت شهر است.

راه اندازی خانه شهروند، اولین گام شهرداری در جهت توسعه اجتماعی

آموزش راه حل رفع مشکلات شهری

وی به برخی مشکلات شهری موجود در اردبیل اشاره کرد و افزود: مشکلاتی نظیر ترافیک در سطح خیابان های شهر نیازمند همکاری و تعامل شهروندان است که این نیاز ضرورت ارائه آموزش های لازم فرهنگ ترافیک به شهروندان را نشان می دهد.

لطف اللهیان از تولید زباله به عنوان یکی دیگر از مشکل های شهر اردبیل نام برد و افزود: باید در زمینه تولید زباله یک سری آموزش هایی لازم به روش های مختلف به شهروندان ارائه شود

وی افزود: از آنجایی که هزینه مورد نیاز برای جمع آوری و دفن زباله ها از محل منابع دریافتی از خود شهروندان تأمین می شود، لذا طبیعی است اگر خود شهروندان در نحوه و میزان تولید و تفکیک زباله مشارکت نداشته باشند، در انتظام بخشی به این بخش با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

شهردار اردبیل ابراز امیدواری کرد که آموزش های ارائه شده در خانه شهروند به عموم افراد تسری یافته و فرصتی برای افزودن بر میزان آگاهی و علم شهروندان عزیز در ارتباط با حق و حقوق متقابل شهر و شهروندان باشد.


خانه شهروند مقیاسی کوچک از سازمان فرهنگی ورزشی

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل در خصوص هدف از راه اندازی این خانه اظهار کرد: این خانه به دلیل تاکید شهردار بر برنامه های فرهنگی اجتماعی در سطح شهر در این شهرک راه اندازی شده است.

«بابک پورپناهی» تصریح کرد: این خانه ها در واقع زیرمجموعه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل است و از طریق خانه شهروند در مقیاس کوچک تر برنامه های سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری در سطح محلات و شهرک ها اجرا می شود.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی هایی در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل انجام داده ایم تا راه اندازی خانه شهروند را در نقاط مختلف شهر از جمله پارک های محلات و سایر مجتمع های مسکونی بزرگ شهر نیز اجرا کنیم.


آموزش؛ محوریت فعالیت خانه شهروند

پورپناهی در خصوص نمونه فعالیت های خانه شهروند گفت: مواردی همچون آموزش مهارت های زندگی، آموزش کاریابی و کارآفرینی، آموزش کنترل خشم و اضطراب و استرس، آموزش خودآگاهی و تربیت کودکان، آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی و برقراری ارتباط با دیگران، اجرای جشن های متنوع به مناسبت اعیاد ملی و مذهبی، اجرای اردوهای یک روزه و مسابقات ورزشی، اجرای بازی های بومی و محلی و برگزاری کلاس های آموزشی ویژه سالمندان از جمله برنامه های خانه شهروند است.

وی محوریت آموزش در قالب خانه‌های شهروندی را سبک زندگی، رفتار سازمانی، نحوه زندگی شهرنشینی، رفع آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و ترویج ازدواج آسان اعلام کرد و گفت: قطعاً خانه‌های شهروندی که در راستای توسعه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و نشاط‌آفرینی شهروندان انجام می‌شود، نتایج خوبی را به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل از ایجاد خانه‌های کودک در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و افزود: همراه با برنامه‌های ورزشی، تفریحی، آموزشی و نشاط‌آور سعی و تلاشمان بر این است تا به صورت پایلوت در فرهنگسرای فجر این طرح را اجرایی کنیم.

پورپناهی از توسعه و افزایش خانه های شهروندی و خانه های کودک در سال های آتی در دستور کار و مد نظر شهرداری اردبیل خبر داد.

توسعه فرهنگی اجتماعی که در پی آموزش های ارائه شده در خانه شهروند به شهروندان اردبیلی ارائه می شود نویدبخش توسعه در ابعاد بیشتر در سطح شهر اردبیل است که انتظار می رود با گسترش این خانه در ارتقا فرهنگ شهرنشینی در شهر موثر واقع شود.

خبرنگار: پوپک قاسمی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار