روزنامه های پنج شنبه؛
به گزارش تابناک گیلان،با مرور روزنامه های صبح کشور نگاهمان متوجه نزخ جدید سود بانکی خواهد شد که واکنش های مختلفی را در پی داشت،از هشدارها در این زمینه گرفته تا موافقت عده ای از مسئولان کشوری.همچنین با گذشت چند روز از نامه 47 سناتور آمریکایی ..
کد خبر: ۱۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴ 12 March 2015

به گزارش تابناک گیلان،با مرور روزنامه های صبح کشور نگاهمان متوجه نزخ جدید سود بانکی خواهد شد که واکنش های مختلفی را در پی داشت،از هشدارها در این زمینه گرفته تا موافقت عده ای از این طرح.همچنین با گذشت چند روز از نامه 47 سناتور آمریکایی و انتخبات خبرگان رهبری،واکنش ها به این دو موضوع همچنان ادامه دارد.

دو روز پس از انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان با وجود فروکش کردن اخبار مربوط به خبرگان رهبری، محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر بر این تاکید کرده است که نقش‌آفرینی آیت‌الله در کار خبرگان به ریاست بر این مجلس گره نخورده است. تحلیل وضعیت مذاکرات هسته‌ای، وضعیت تکریت و پیگیری ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز دیگر مطالب روزنامه‌های آخر هفته است.

نقش‌آفرینی هاشمی رفسنجانی در خبرگان به رئیس بودن وی وابسته نیست

دو روز پس از انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان، محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر بر این تاکید کرده است که نقش‌آفرینی آیت‌الله در کار خبرگان به ریاست بر این مجلس گره نخورده است.

اگر چه برداشت‌ها و تحلیل‌های سیاسی در باره تغییر اخیر در مجلس خبرگان در بیشتر روزنامه‌های امروز جایی ندارد ولی دو روزنامه با رویکردی متفاوت به این موضوع پرداخته‌اند.

وطن امروز در مطلبی با عنوان «پیامهای یک انتخاب!» و به قلم سیده‌آزاده امامی نوشته: «إنّ الله یأمُرکم أن تؤدّوا الأماناتِ إلی أهلها»

بیتردید «مسؤولیت» امری از امور مسلمین، از مهم‌ترین این «امانات» است که به تصریح آیه شریفه باید به «اهلش» سپرده شود؛ اصلی کلی که در همه گزینشهایی که به نحوی از انحا در آن مسؤولیتی در حوزه خاصی تعریف میشود مجرا پیدا میکند، به عبارتی برای هر «انتخاب»ی، و به عبارت بهتر برای هر «انتخابات»ی؛ لیکن هر قدر این مسؤولیت رفیعتر و حیاتیتر، دقت در گزینش «اهل» آن نیز حساستر و مهم‌تر.

مسند «ریاست مجلس خبرگان رهبری» به جهت جایگاهی که این مجلس در نظام جمهوری اسلامی دارد، بدون شک یکی از مهم‌ترین مصادیق این انتخاب است که باید به «اهل» آن سپرده شود که بحمدالله روز سهشنبه و در سایه گزینش شایسته و هوشمندانه خبرگان ملت چنین شد و در واقع فضلایی که خود نیز ردای «امانت» مردم به دوش دارند و «امین» مردم شدهاند برای یک رسالت اساسی، با این انتخاب ثابت کردند که خود نیز «اهلیت» جایگاهی را که بر آن تکیه زدهاند دارا هستند.

مجلس خبرگان رهبری در نسبت با «اصل مترقی ولایت فقیه»- که برآمده از نظام موثق فقهی- معرفتی تشیع است که با درایت و تیزبینی امام راحل «رضوان‌الله تعالی علیه» از لابه‌لای کتب فقهی بیرون کشیده شد و به عنوان مدل بیبدیل حکومتی نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح شد- است که تعریف میشود و شأن و موضوعیت مییابد، و اساساً جز در این نسبت شاید نتوان برای آن وجهی قائل شد. هم صیانت از «اصل ولایت فقیه» اساسیترین رسالت این نهاد است، هم به برقراری جایگاه ولایت، این نهاد هم برقرار.

دقیقاً ناظر به همین وظیفه ذاتی بود که خبرگان ملت با گزینش شایسته خویش این پیام معنادار را مخابره کردند که نشاید کسی که در برابر شعار ساختارشکنانه «مرگ بر اصل ولایت فقیه» خاموش بود و برنیاشفت، بر جایگاهی جلوس کند که اساساً شأنی جز صیانت از «اصل ولایت فقیه» ندارد!

این طنز تلخ به این میماند که کسی به فرماندهی سپاه برگزیده شود که در هنگامه هجوم همهجانبه دشمن در گوشهای خاموش به نظاره ایستاده است! چنین گزینشی نهتنها بهغایت نامعقول و بیاعتبار، که اساساً خندهآور نیز هست؛ چه‌بسا حتی «اصل حضور» چنین فردی در چنان سپاهی! و این تازه صرفنظر از آن است که نقش کمکهای پنهانی این فرد و «اهل و عیالش» را به جبهه دشمن در هنگامه کارزار نیز در این محاسبه بیاوریم!

در مقابل مجموعه‌ای از فعالان سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی از جمله سیدحسین مرعشی و صادق زیباکلام در روزنامه آرمان مطالبی را در حمایت از تصمیم ایشان در نامزدی برای ریاست خبرگان رهبری نوشته‌اند.

علاوه بر اینها، محمد هاشمی رئیس دفتر آیت‌الله در انتهای مطلبی با عنوان «تكلیف آیت‌ا... » در همین روزنامه نوشته: لازم است دو موضوع درباره انتخابات اخیر هیات‌رئیسه مجلس خبرگان به نگارش درآید. نخست اینکه تركیب مجلس خبرگان نسبت به چند سال قبل تغییری نداشته است و اعضای این مجلس همان اعضای قدیمی هستند. مورد دیگر هم اینکه آرای خبرگان بزرگوار در این انتخابات متفاوت از آرای گذشته‌ای بود كه به افراد یا كاندیدای مطرح داده بودند، از جمله رایی كه همین مجلس در ابتدای آغاز فعالیت خود به آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی داد و ایشان مدتی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان جلوس کردند که بنا به مصالحی، مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌كنی به ریاست رسیدند. بنابر این تغییر آرا در انتخابات اخیر قابل ملاحظه بود که باید بدان توجه شود. در چنین شرایطی آیت‌ا... هاشمی فارغ از رای خبرگان در اسفندماه با حضور در انتخابات نشان دادند که به تکلیف خود عمل می‌کنند و حمایت یا عدم حمایت اعضای این مجلس برای ایشان در اولویت نخست نبود. البته می‌توان اینچنین استدلال کرد كه اعضای محترم مجلس خبرگان نیز به تكلیف خود عمل نمودند و نكته مهم این است كه تركیب خبرگان همان تركیب قبلی بود اما تغییر قابل‌توجهی در آرایی كه این‌بار به صندوق‌ها ریخته شد، پدید آمد. موضوع دیگر این است كه باید دانست تغییر یا عدم‌تغییر جایگاه حقوقی آیت‌ا... هاشمی در مجلس خبرگان قاعدتا تاثیری در میزان اثرگذاری ایشان در این مجلس نخواهد داشت. آیت‌ا... هاشمی در شرایط گوناگون كه مسئولیت‌هایی از این قبیل نیز نداشتند، فرد موثری بودند. اخیرا نیز آیت‌ا... هاشمی طی مصاحبه‌ای با یكی از جراید كشور عنوان کرده‌اند كه «من در شرایط حساس حتما لزومی ندارد كه رئیس باشم و به هر حال با هر جایگاهی می‌توانم اثرگذاری خود را داشته باشم.» آنچه آیت‌ا... هاشمی گفتند دارای سند تاریخی است که اثرگذاری ایشان را در هر جایگاهی نمایان می‌کند و ان‌شاءا... مشی ایشان در آینده نیز به همین شكل باشد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار