مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس از برگزاری آزمون سراسری حفظ، مفاهیم، تدبردر قرآن و مفاهیم نهج البلاغه در یازدهم اردیبهشت ماه سال آینده خبرداد و گفت: نحوه تبدیل آموزه های قرآنی به فرهنگ از چالش های بزرگ حوزه فعالیت های قرآنی در استان و کشور است.
کد خبر: ۱۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲ 12 March 2015

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس از برگزاری آزمون سراسری حفظ، مفاهیم، تدبردر قرآن و مفاهیم نهج البلاغه در یازدهم اردیبهشت ماه سال آینده خبرداد و گفت: نحوه تبدیل آموزه های قرآنی به فرهنگ از چالش های بزرگ حوزه فعالیت های قرآنی در استان و کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، بهزادمریدی، با بیان اینکه فرهنگ انس با قرآن باید شکل بگیرید افزود: تلاش و رویکرد این اداره کل و کارکنان فرهنگی آن در برگزاری آزمون سراسری حفظ، مفاهیم، تدبردر قرآن و مفاهیم نهج البلاغه در یازدهم اردیبهشت ماه سال آینده، تحقق منویات مقام معظم رهبری "مدظله العالی"در زمینه انس یا قرآن و تربیت نسل قرآنی در جامعه است که البته دست یابی به این امر ابزار و لوازم خاص خود را می طلبد.

آغاز ثبت نام آزمون در سراسر استان همزمان با کل کشور

مدبرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس با تاکید بر اینکه ثبت نام آزمون یادشده از طریق سامانه qia.ir در سراسر استان و همزمان با کل کشور آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد ابراز داشت: از ابزار شعر،تئاتر،سینما، هنرهای تجسمی و اسلامی برای وارد کردن قرآن و مفاهیم قرآنی در متن زندگی مردم به نحو شایسته میتوان بهره برد، همینطور که در سریال های فاخر و ارزشی دین محور، تجربه های خوبی در زمینه ارائه مفاهیم قرآنی با زبان هنر و سینما به جامعه ارائه شده است.

مریدی ثبت‌نام در این آزمون را از طریق درگاه آزمون‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.qia.ir امکان پذیر دانست و گفت: همزمان نیز امکان ویرایش اطلاعات داوطلبان وجود دارد و آزمون سراسری قرآن و عترت قرار است در روز جمعه 11 اردیبهشت ماه 1394 برگزار شود.

او توجه ویژه به استفاده از آموزه های قرآنی برای نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه را ضروری دانست و گفت: بهتر است از ابزار فرهنگ و هنر برای آوردن داستانها و مفاهیم قرآنی به متن زندگی مردم تلاش شود و وقتی تولیدات هنرمندان با این رویکرد وارد متن زندگی مردم شود، ارتباط بیشتری با مفاهیم قرآن برقرار می شود و در سایر آموزه های دیگر نیز می توان اینگونه عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه تا رسیدن به نفطه مطلوب در زمینه توجه به فعالیت های قرآنی کار های زیادی برای عملیاتی شدن داریم و موسسات و نهادهای قرآنی تعامل و همکاری برای تحقق اهداف و برنامه های حوزه قرآنی را در دستور کار خود بصورت دراز مدت و مستمر قرار دهند، اظهارداشت: با به کار گیری خلاقیت و تزریق اعتبارات و بودجه، روند فعالیت های فرهنگ قرآنی به شکل مطلوب به پیش خواهد رفت و در مقابل فرهنگ مخرب که علیه دین و نظام اسلامی صورت می گیرد حرکت ما موثر واقع می شود.

پرهیز از حرکت های موازی و جزیره ای در زمینه فعالیت های قرآنی

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، لزوم پرهیز از حرکت های موازی و جزیره ای در زمینه فعالیت های قرآنی نهادهای مرتبط را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت حرکت کردن و عمل کردن به منشور توسعه فرهنگی قرآنی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده حرکت های موازی حذف خواهد شد.

مریدی، ادامه لزوم برگزاری جشنواره قرآنی را در سطح استان و کشور مورد توجه قرار داد و گفت: هر چند برگزاری مسابقات و آزمون برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه موثر است ولی نباید فکر کنیم همه چیز در برگزاری مسابقات قرآنی خلاصه می شود و راهکارهای دیگر نیز همانند برگزاری جشنواره های متنوع قرآنی می توانند در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه موثر واقع شود.

این مقام فرهنگی استان گفت: بی شک برای تحقق فرهنگ اصیل قرآنی و به عبارتی تجسم عینی جامعه قرآنی، اولین گام آشنایی عموم جامعه با ظاهر قرآن کریم و مؤانست با این کلام عزیز الهی است که در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس در حوزه معاونت قرآنی با طراحی دوره های مختلف آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف تلاش کرده است این مهم محقق شود.

مریدی افزود: گرد هم آوردن اساتید، نخبگان و خادمان و دست اندر کاران قرآنی و ایجاد فضای بحث و گفتگو پیرامون مسائل آموزشی قرآنی به منظور تقویت و توسعه نهضت قرآن آموزی برای همین منظور ارزشمند می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدبرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس از دیگر اهداف معاونت قرآنی را طراحی دوره های مختلف آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف جهت بستر سازی و ایجاد زمینه های مناسب برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیازو آموزش‌های پیوسته قرآنی، شناسایی و کشف استعدادها و نخبگان و ایجاد فضای مناسب جهت پرورش و رشد آنان دانست و ازتشکیل دبیرخانه هفته قرآن خبردادو بیان داشت: پس از تصویب اجرای هفته‌های قرآن در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس این دبیرخانه در محل معاونت قرآنی راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی دبیرخانه پژوهش‌های قرآنی و نهج‌البلاغه/ تشریح اهداف برپایی هفته قرآنی

وی با بیان اینکه دبیرخانه دبیرخانه پژوهش‌های قرآنی و نهج‌البلاغه قریب 25 نفر عضو دارد، افزود: حاکمیت قرآن و آموزه‌های قرآنی در جامعه، آرزوی دیرینه مسلمانان است که با انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد و تداوم حرکت در مسیر قرآن و عترت از اصول اساسی و ارزشمندی است که نیاز به حمایت و نظارت جدی دارد.

مریدی با یادآوری اینکه از مهم‌ترین وظایف وزارت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها توجه به قرآن و آموزه‌های آن و تلاش برای بسط و گسترش فعالیت‌های مربوط به این کلام الهی در تمام سطوح جامعه است، گفت:‌ معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در راستای تحقق منویات بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی"ره" و رهبر معظم انقلاب اسلامی"مدظله العالی" و نماینده ایشان در استان فارس اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تحقق عزم ملی برای توسعه، تمسک و اعتصام به قرآن کریم با کمک گرفتن از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی، برگزاری هفته قرآنی را در دستور کار خود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: هفته قرآنی با هدف ارائه دستاوردهای قرآن و عترت و جلب مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی و دولتی و مراکز و مؤسسات غیردولتی در سطح استان با محوریت این اداره‌کل در طی یک هفته برگزار خواهد شد که در تدارک آن هستیم.

وی با اشاره به اهداف برپایی هفته قرآنی عنوان کرد: ترویج و تبلیغ قرآن و عترت در حوزه‌های مختلف، معرفی دستاوردها و توانمندی‌های علوم قرآنی، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآن و عترت، ایجاد ارتباط با سایر حوزه‌های استانی فعال در موضوع قرآن و عترت، تقویت و توسعه و تعاملات و هم‌اندیشی بین ادارات، مراکز، نهادها و مؤسسات قرآنی استان از جمله اهداف برگزاری این هفته است.

او با اشاره به شورای سیاستگذاری هفته‌های قرآنی ابراز داشت: نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس، و اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس به عنوان دبیر و نمایندگانی از حوزه‌های علمیه، بسیج، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، صدا و سیما و غیره در این شورا عضویت دارند.

این مقام فرهنگی استان به فعالیت‌های پیشنهادی جهت اجرا در این هفته‌ها اشاره کرد و گفت: بخش مکتوب شامل کتاب و پایان‌نامه، بخش نمایش تجسمی، نگارگری، پوستر، کاریکاتور، نقاشی، کارهای حجمی و کارگاه، بخش مطبوعات و رسانه‌های مجازی، نمایش فیلم‌های کوتاه و بلند، اجرای نمایش تئاتر خیابانی و صحنه‌ای و نشست‌ها و مسابقات از جمله برنامه‌های پیشنهادی برای هفته‌های قرآن است.

وی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های معاونت قرآنی عنوان کرد: دو دبیرخانه پژوهش‌های قرآنی و نهج‌البلاغه نیز به یاری خدا در آینده‌ای نزدیک در استان فارس راه‌اندازی خواهیم کرد.

مریدی همچنین بر لزوم تشکیل شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان‌های فارس تأکید کرد و گفت: شهرستان‌هایی که دارای این شورا هستند باید گزارش عملکرد خود را ارسال کنند و شهرستان‌هایی که فاقد این شورا هستند لازم است که هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اقدام کنند.

مدبرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس در پایان با ابراز اینکه از طریق وزارتخانه بحث اعتبارات این شوراها را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم این شوراها نیز حتماً در تمام شهرستان‌های فارس تشکیل شود، اظهار کرد: قطعاً جلسه‌ای با حضور فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان‌های فارس برای برگزاری شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار خواهیم کرد و عدم تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در یک شهرستان، نقص است و باید هرچه سریعتر این نقص برطرف شود.

یادآور میشود: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از رشته‌ها و منابع سیزدهمین آزمون قرآن و عترت که در سراسر استان همزمان با کل کشور برگزارمی شود، می توانند به نشانی اینترنتی www.qia.ir مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار