کد خبر: ۱۳۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 25 November 2015

به گزارش تابناک یزد،اتوبوس های شهری یا همان خط واحد به عنصری هویت ساز برای زندگی شهری تبدیل شده است و با وجود گسترش ماشین های شخصی و تاکسی تلفنی ها، همچنان از ضرورت های حمل و نقل شهری به حساب می آیند به طوریکه در شهرهای بزرگ و پرترافیک، تمامی اقشار جامعه فارغ از طبقه اجتماعی خود از آن استفاده می کنند و هرگونه اشکال یا افزایش کیفیت در خدمات اتوبوسرانی با واکنش سریع مردم مواجه می شود. برای بسیاری اتوبوس سواری، تنها مولفه عمومی شهری است که بصورت روزانه از آن بهره می برند و اغلب از آن برای رفتن به محل کار، محل تحصیل، مراجعه به درمانگاه و یا برگشت به خانه پس از خستگی روزانه استفاده می کنند که در نتیجه حس اغلب مسافران نشسته در خط واحد، اضطراب به موقع رسیدن، خستگی کار روزانه و یا دغدغه مشغله شخصی است و مجموع این شرایط باعث می شود اشکالات موجود در این ناوگان حمل و نقل شهری، واکنشی شدیدتر را از طرف شهروندان به دنبال داشته باشد که این حساسیت عمومی، نیاز به توجه مستمر و مدیریتی هوشمندانه را در این حوزه از خدمات شهری طلب می کند.

به جرات می توان گفت ناوگان اتوبوسرانی در طول سالهای اخیر در شهر یزد پیشرفت ملموسی داشته و قابل مقایسه با یک دهه پیش نیست. ایجاد ایستگاه های مرکزی در نقاط گلوگاهی شهر، توسعه کمی و کیفی اتوبوس ها، الکترونیکی کردن بلیط، نصب سرپناه ايستگاه در بسیاری از ایستگاه های طول مسیر و توسعه مسیرهای اتوبوس شهری به اغلب محلات یزد از جمله مصادیق بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در یزد است آن هم در شهری که گسترش جغرافیایی آن تناسبی با جمعیت اش ندارد و رساندن خدمات عمومی به محلات حاشیه ای جدید و کم جمعیت، امری دشوار و پرهزینه است.

در کنار همه پیشرفت ها، مشکلاتی هم در ناوگان اتوبوسرانی شهر وجود دارد که برخی از این مشکلات با برنامه ریزی و در قالب پروژه قابل حل است و بسیاری دیگر از معضلات نیز با اندکی توجه و یا آموزش قابل برطرف شدن است. جایگزینی ناوگان فرسوده، کیفیت پایین فضای داخلی برخی از اتوبوس ها و صندلی آنها، نبود برخورد یکسان از طرف رانندگان، نبود شادابی و رنگ آمیزی در طراحی داخلی اتوبوس و فضای ایستگاه ها و نظافت پایانه های مرکزی از جمله انتقاداتی است که توسط شهروندان مطرح می شود. البته اگر نخواهیم که یک طرفه به قاضی برویم، اشکالات عدیده ای در نحوه استفاده شهروندان از خدمات عمومی، خصوصا اتوبوس های خط واحد نیز وجود دارد و بخش بسیاری از تخریب های فضای اتوبوس ها، برهم زدن نظم داخلی اتوبوس، عدم رعایت انصاف در پرداخت هزینه بلیط و ...از جمله این رفتارهای مغایر با اخلاق شهروندی است.

سازمان اتوبوسرانی یزد و حومه از سال 1355 و با10 دستگاه اتوبوس بنز در 5 مسير کار خود را آغاز کرده است و نزدیک به چهل سال است که در خط مقدم خدمات شهرداری به مردم یزد قرار دارد. محمد جواد کریمی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی وضعیت کمی و کیفی خدمات سازمان متبوعش را مناسب ارزیابی می کند و ضمن ارائه طرح های انجام شده در توسعه ناوگان حمل و نقل شهری، وجود مشکلات را دو طرفه   می داند و معتقد است هرچند باید بهبود خدمات و تجهیزات  اتوبوسرانی سرعت بیشتری بگیرد اما رفتارهای شهروندی مسافران هم نیاز به اصلاح دارد.

بشارت نو در یک صبح آفتابی پاییزی مهمان دفتر مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بود. محمد جواد کریمی درد دل بسیاری را از سیستم حمل و نقل و حواشی آن بیان کرد. نزدیک به سی سال حضور وی در سازمان اتوبوسرانی و ثبات مدیریتی، کریمی را به اشرافی کامل بر مشکلات حوزه حمل و نقل شهری رسانده است. ابتدا از او در مورد انتقادات مطرح شده از خدمات اتوبوسرانی پرسیدیم و از کیفیت فضای داخلی برخی اتوبوس ها و مینی بوس ها نالیدیم. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی با بیان اینکه در حال حاضر 253 دستگاه اتوبوس و 764 دستگاه مینی بوس در سطح شهر وجود دارد اظهار داشت: در کنار اضافه کردن ناوگان نو به سیستم حمل و نقل که به فراخور بودجه و برنامه های زمانبندی شده انجام می شود، بصورت مستمر برای بازسازی صندلی ها و رنگ آمیزی داخلی ناوگان برنامه داریم. اما با توجه به تعداد زیاد اتوبوس و مینی بوس و هزینه بر بودن عملیات بازسازی و همچنین نیاز به استفاده روزانه از خدمات آنها، ناچاریم در طول سال برنامه ریزی کنیم و به مرور به سرویس ناوگان بپردازیم.

عضور شورای ترافیک در خصوص وضعیت ظاهری پایانه ها و نظافت آنها اظهار داشت: وظیفه نظافت و زیباسازی پایانه ها و ایستگاه ها بر  عهده معاونت خدمات شهری شهرداری است و سازمان ما بعنوان بهره بردار همواره نسبت به انجام این امور متذکر شده است. تلاش اتوبوسرانی بر این است تا ایستگاه ها و پایانه ها همواره تمییز و از لحاظ رنگ آمیزی و زیبایی درخور باشد. متاسفانه گاهی عدم رعایت اصول دفع زباله توسط شهروندان در ایستگاه ها و اتوبوس ها باعث می شود علی رغم نظافت مداوم، بازهم شاهد وجود زباله در سطح ایستگاه باشیم. همچنین نصب آگهی های تبلیغاتی یکی دیگر از معضلات ما در بحث زیباسازی است که به محض رنگ آمیزی و طراحی بدنه ایستگاه ها با حجم زیاد چسباندن آگهی مواجهیم که برطرف کردن آن هزینه و وقت بسیاری را از شهرداری می گیرد و جلوه نازیبایی به ایستگاه ها می دهد.

کریمی در خصوص نبود رفتار یکسان از طرف رانندگان با مسافرین و بروز برخوردهای متناقض از طرف رانندگان اظهار داشت: طبق قانون، راننده حق مکالمه با مسافر را ندارد و حتی در اتوبوس های جدید برای محل استقرار راننده، کابین تعبیه شده تا هرگونه تماس بین راننده و مسافر حذف شود. اگر مسافرین در هر ایستگاه سوار شده، از کارت الکترونیکی استفاده کرده و در ایستگاه مقصد پیاده شوند مطمئنا نیازی به صحبت با راننده و بروز برخی بداخلاقی ها نیست. متاسفانه در مواردی شاهدیم مسافر در محلی غیر از ایستگاه می خواهد پیاده شود، در پرداخت هزینه بلیط رعایت انصاف را نمی کند و یا موارد مشابه که با برخورد راننده مواجه می شود.

وی با اشاره به نظارت مستمر سازمان اتوبوسرانی بر رفتار و اخلاق رانندگان افزود: واحد حراست بصورت مستمر بر رفتار رانندگان نظارت دارد و بصورت دوره ای آنها را در رعایت قوانین و نحوه صحیح برخورد با مسافران توجیه کرده و آموزش می دهد. همچنین روزانه پاسخگوی تماس های مردم و انتقادات آنها نسبت به رفتار رانندگان هستیم و اگر در مواردی راننده بر خلاف مقررات عمل کند قطعا برخورد خواهیم کرد. انتظار ما از همه رعایت قانون و انصاف است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در خصوص نحوه شارژ کارت های الکترونیکی بلیط و لزوم پرداخت وجه نقد از طرف مسافرین برای شارژ کارت ها اظهار داشت: با توجه به ازدحام مردم در مقابل باجه شارژ کارت امکان استفاده از دستگاه کارت خوان برای شارژ کارت بلیط در پایانه ها نیست زیرا استفاده از کارتخوان زمانبر است و باعث اتلاف وقت مسافر می شود. در تمامی پایانه ها و نزدیک باجه های شارژ، دستگاه های عابر بانک تعبیه شده تا مسافرین بتوانند وجه نقد خود را برای شارژ کارت بلیط تامین کنند.

وی در خصوص شارژ کارت بلیط از طریق اینترنت افزود : یک دستگاه CASHLESS متعلق به بانک انصار در میدان آزادی (باغ ملی) نصب شده است که مسافرین می توانند با مراجعه با این دستگاه و از طریق سیستم شتاب، کارت خود را شارژ کنند. این دستگاه علاوه بر شارژ کارت بلیط می تواند خدمات انتقال وجه و پرداخت قبوض را هم ارائه کند. همچنین کسانی که از طریق اینترنت متمایل هستند که کارت بلیط را شارژ کنند در حال حاضر باید پس از شارژ اینترنتی، کارت خود را به محل این دستگاه آورده و در قسمت مخصوص دستگاه بگذارند تا شارژ اینترنتی تکمیل شود. در حال حاضر با همکاری سازمان فاوا شهرداری یزد به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که نه تنها مردم بتوانند از طریق اینترنت، کارت بلیط را شارژ کنند بلکه از این کارت بعنوان کیف پول خرد استفاده کرده و برای خریدهای کم هزینه و روزمره زندگی از آن بهره بگیرند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی ضمن آشنا کردن ما با سیستم مونیتورینگ اتوبوسرانی و مشاهده تمامی پایانه ها از طریق دوربین، با اشاره به کنترل مستمر ناوگان حمل و نقل از طریق دوربین ها و برطرف نمودن مشکلات در اسرع وقت اظهار داشت: برای کنترل بهتر و نظارت در طول مسیر بر حرکت ناوگان حمل و نقل، به دنبال نصب GPS بر روی اتوبوسها هستیم تا بتوانیم بصورت لحظه ای حرکت اتوبوس ها را کنترل کنیم و به زمانبندی عبور و مرور آنها نظم بیشتری ببخشیم.

کریمی با اشاره به اینکه متوسط آمار حمل مسافر در کشور 80 نفر در یک ساعت حرکت اتوبوس است این آمار را برای یزد 40 نفر آن هم در ساعات شلوغی و ازدحام عنوان کرد و افزود: متاسفانه نیمی از ناوگان حمل و نقل شهری یزد خالی است و استقبال مردم از خطوط اتوبوسرانی کمتر از ظرفیت این ناوگان است. در مسیرهای متعددی اتوبوسهای ما با صندلی های عمدتا خالی جابجا می شوند و این با توجه به هزینه های زیادی که جهت سرویس دهی خطوط واحد انجام می دهیم فشار زیادی را به سازمان اتوبوسرانی وارد می کند.

عضو شورای ترافیک با اعلام اینکه مشاورینی را برای بررسی معضلات سازمان اتوبوسرانی خصوصا مسئله جذب مسافر و ترغیب شهروندان به استفاده از اتوبوس به خدمت گرفته ایم، اظهار داشت: تلاش می کنیم با برنامه ریزی و ارائه راهکارهای موثر ضمن ارتقاء خدمات اتوبوسرانی و حمل و نقل، مردم را به استفاده از ناوگان عمومی تشویق کنیم. با وجود گسترش ترافیک در یزد در آینده استفاده از وسائل نقلیه عمومی یک ضرورت برای شهر یزد است.

با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در مورد ابتکار یک دانشجو در تزیین اتوبوسی با بادکنک های سفید صحبت کردیم. کریمی نقش ناوگان حمل و نقل شهری را در افزایش نشاط و شادابی مردم موثر دانست و افزود: در مقاطع مختلف طرح هایی را برای مفرح کردن فضای اتوبوس ها انجام داده ایم و در آینده هم در برنامه های خود ادامه این طرح ها را گنجانده ایم.

کریمی از آماده بودن سازمان اتوبوسرانی برای اجرای طرح های دانشجویی و هنری در جهت بانشاط کردن فضای ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و افزود: در گذشته همکاری خوبی را با دانشگاه های شهر یزد داشته ایم تا از ایده های دانشجویان استفاده کنیم و در آینده هم چنین خواهد بود.

بشارت نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار