معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه:
معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، بهترین و تنها راهکار بهبود وضعیت و اصلاح مشکلات کنونی کمپ های ترک اعتیاد را 'نظارت بیشتر' دانست و از مردم خواست که به کمپ ها و مراکز مجاز و دارای شناسنامه مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۳۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 30 November 2015
معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، بهترین و تنها راهکار بهبود وضعیت و اصلاح مشکلات کنونی کمپ های ترک اعتیاد را 'نظارت بیشتر' دانست و از مردم خواست که به کمپ ها و مراکز مجاز و دارای شناسنامه مراجعه کنند.

سرهنگ محمدرضا آمویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید یک نظارت کاملی بر فعالیت کمپ های ترک اعتیاد استان صورت گیرد.

او گفت: کمپ ها می توانند نقش خوبی را در فرآیند مبارزه با مواد مخدر، ایفا کنند و اساسا سازمان های مردم نهاد(سمن) یکی از واحدهای موثر در روند ترک اعتیاد هستند.

این کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی اظهار داشت: سمن ها حتی می توانند موفق تر از سازمان های دولتی عمل کنند اما در هر صورت ممکن است در مواردی دچار انحراف هم بشوند که با نظارت درست و به موقع می توان جلوی آن را گرفت.

به گفته وی در جریان دوره ترک اعتیاد، کوچکترین نکات از نوع اسکان بیمار و بهداشت آن گرفته تا خوراک، دارو و مشاوره بسیار مهم و تعیین کننده است و باید مطابق استانداردهای تعریف شده باشد.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه تاکید کرد که اگر مواردی از نقض قانون در کمپ ها به ناجا گزارش شود، به طور قطع 'رسیدگی و برخورد' می کنیم.

آمویی وضعیت کنونی کمپ های مجاز استان را در مجموع 'خوب' توصیف اما تاکید کرد که این وضعیت باید بهتر از این شود و با تلاش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به سمت وضعیت ایده آل حرکت کند.

 آمار کمپ های مجاز و غیرمجاز

به اعتقاد او اگر چرخ همه 17 دستگاه عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با هم نچرخد، مبارزه با اعتیاد و پیامدهای آن راه به جایی نمی برد.

کرمانشاه فقط یک مرکز ترک اعتیاد اجباری (ماده 16) دارد که ظرفیت آن 150 نفر است.

سازمان بهزیستی استان هم تاکنون به 22 کمپ ترک اعتیاد خصوصی (ماده 15) مجوز داده که از بین آنها 18 کمپ فعال است و هر کمپ نیز 30 نفر ظرفیت دارد.

البته دست کم 16 کمپ غیرمجاز هم در مرکز استان فعال است که طبق گفته فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه به ایرنا تاکنون 9 مورد از آنها تعطیل شده است.

عبدالرضا میرزاییان، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه هم به ایرنا گفت: شکنجه، اخاذی و سایر اقدامات خلاف قانون فقط در کمپ های غیرمجاز روی می دهد و مراکز دارای مجوز، از این نظر مشکلی ندارند.

هر دوره یک ماهه ترک اعتیاد در مراکز خصوصی مجاز، حدود 400 هزار تومان هزینه دارد که البته به گفته علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آمار بازدهی این دوره ها 20 تا 25 درصد است؛ یعنی 75 درصد بهبود یافته ها دوباره معتاد می شوند.

مسئولیت نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد بر عهده بهزیستی، فرمانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است.

 چرا بازدهی کمپ ها پایین است؟

به نظر می رسد علت بازدهی پایین کمپ ها، 'چرخه ناقص ترک اعتیاد' باشد؛ چنانکه سرهنگ آمویی هم اعتقاد دارد معتادان تنها از نظر جسمی سم زدایی می شوند و پس از بهبودی، حمایت روحی لازم را دریافت نمی کنند و حرفه آموزی به آنها هم اغلب منجر به شغل نمی شود.

طبق جدیدترین گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد، در سال 2013 میلادی 246 میلیون نفر در جهان مواد مخدر مصرف کرده اند.

براساس اعلام وزارت کشور هم آمار رسمی معتادان ایران یک میلیون و300 هزار نفر اعلام شده است که بین 50 تا 55 هزار نفر آنان کرمانشاهی هستند.

البته رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هشتم آذر در گفت و گو با خانه ملت مدعی شد که آمارهای اعلامی بیانگر وجود '20 درصد' معتاد در کشور است که البته برای نزدیک شدن آمارها به واقعیت باید آن را پنج برابر کرد.

ماجرا آنجا اهمیت می یابد که به گفته محمدباقر الفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، هر معتاد حداقل شش نفر را درگیر خود می کند.

آمارها حاکیست که بیش از 65 درصد از همسر آزاری ها، 30 درصد از کودک آزاری ها، 25 درصد از قتل های عمد، 40 درصد از سرقت ها و سه درصد از نزاع و خشونت ها با اعتیاد و مواد مخدر مرتبط است.

هزینه هایی که هر معتاد سالانه روی دست کشور می گذارد، بیش از 200 میلیون ریال برآورد شده است؛ البته خضری معتقد است که درمان یک معتاد صنعتی چندین برابر درمان یک بیمار سرطانی هزینه دارد و به همین دلیل تامین اجتماعی و بیمه سلامت باید بیمه ای را برای درمان معتادان اختصاص دهند.

گزارش از عبدالله الماسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار