در پیچ و خم جاده ، عطری جادویی درهایی از بهشت برین را یادآوری می کند گویی آفریدگار نمادی از قطعه ی بهشتی را برای آدمیان به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۱۴۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷ 21 December 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دشت بیقرار و سرمست از بویی سحرانگیز ، سرزمین عطرهای جادویی بهشتی ، انگار در رویا قدم بر می داری ، گلهای نرگس با سرخوشی در موسیقی آرام باد به وجد آمده اند.
نرگس زارهای با سخاوت در پهنه دشت ، در گوشه دنجی از سرزمین فارس در زمستان جادویی دشتها جلوه گری می کنند.
نرگس از سرمای زمستان جان می گیرد و تن پوش زیبایش را به دشت های سرمازده پیشکش می کند تا این سرزمین بهار را در دل سرد زمستان تجربه کند.
نرگس شیراز ، هویت مانای این دیار است ، شیراز شهر جادویی گلها و اقاقیا به نرگس هایش می بالد چون در اوج سرمای زمستای عطر و یاد بهار را جاودانه می سازد و شیراز شهر همواره بهار در یادها و خاطره ها جای می گیرد.
نرگس شهلا مختص این دیار است ، که زیباییش نرگس زارهای فارس را ویژه و یکه تاز کرده است.
نرگس زارهای فارس در کشور و دنیا بی نظیرند اما زبان وصف آن در توان نبوده و بی مهری ها قادر به اجازه بهره وری بهینه از آنها را برای استان فراهم نکرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : استان فارس از 308 هکتار نرگس زار برخوردار است که این مهم مقام نخست تولید گل نرگس در کشور را به آن اختصاص داده است.
محمد مهدی قاسمی بیان کرد: از این میزان 133هکتار نرگس زار دیم و 175هکتار به نرگس زار آبی و باغی است .
وی افزود: از نرگس زارهای استان فارس ، سالانه حدود 168میلیون شاخه گل نرگس برداشت می شود که با توجه به مراقبت های ویژه، پیش بینی می شود امسال این میزان به بیش از 175میلیون شاخه افزایش یابد.
وی ادامه داد: میزان عملکرد گل نرگس در شرایط دیم 10 شاخه در مترمربع است و میزان عملکرد در کشت های آبی و باغی به 100 شاخه در متر مربع می رسد.
بگفته وی ، نرگس زارهای فارس در شهرستان های کازرون، رستم، ممسنی، جهرم، شیراز و اقلید گسترده شده و با تولید ارقام شهلا، پُرپر، هزارپر و شیپوری در کشور یکه تاز هستند.
قاسمی اظهار کرد: نرگس فارس به دلیل ماندگاری، مرغوبیت بالا، زیبایی، طراوت و بوی مطبوع علاوه بر ارسال به سایر استان های کشورمان به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از 330 تن گل نرگس و سایر گل ها از فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و از این طریق در سال 93 معادل شش میلیون دلار برای این استان در آمد ارزی ایجاد شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: نرگس زارهای فارس در نوع خود در کشور کم نظیر است اما در شناساندن آن تلاش چندانی نشده است.
حمید رضا پاکاری ادامه داد: نرگس زارهای استان برای 530 نفر بهره بردار به صورت مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.
وی، سازگاری گل نرگس با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با وجود خشکسالی حاکم بر منطقه، زیبایی، عطر و بوی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن از مهمترین ویژگی این محصول بیان کرد.
بگفته وی ، اگرچه استان فارس مقام برتر تولید گل نرگس در کشور را دارد اما هنوز از زمینه صادرات خوبی برخوردار نیست.
پاکاری بیان کرد: حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار می تواند در صادرات این محصول اثر گذار باشد و ارزش افزوده آن را نصیب تولید کنندگان کند.
او اضافه کرد: جهاد کشاورزی فارس این آمادگی را دارد تا با حمایت از سرمایه گذاران برای تولید این گل در فارس همکاری کند.
وی بیان داشت: از میان گل های شاخه بریده، گل نرگس بومی ایران، بیشترین سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس دارد.
بگفته وی ، در فارس بیش از یک میلیون مترمربع گل نرگس به صورت آبی وجود دارد که میزان عملکرد تولید شاخه ای به ازای هرمتر مربع 100 شاخه است.
وی اضافه کرد: برداشت گل نرگس از اوایل دی ماه تا پایان بهمن ادامه دارد، این مهم می تواند در رونق گردشگری در استان موثر باشد.
فرماندار کازرون گفت: شهرستان کازرون یکی از مناطق عمده تولید گل نرگس است ، نرگس زارهای این منطقه از دیرباز شهرت جهانی داشته و ارقام منحصر بفردی از این گل در این منطقه به عمل می آید.
گرامی افزود: در این شهرستان 140 هکتار مزرعه گل نرگس وجود دارد ، که 20 هکتار آن خودرو بوده و 120 هکتار آن در چند سال اخیر به مجموعه مزارع افزوده شده است.
گرامی اظهار داشت : 110 هکتار از این مزارع در منطقه دادین ، 20 هکتار در بخش جره ، چهار هکتار درمنطقه بلبلک و ده هکتار در دشت برم کوهمره واقع شده است.
بگفته وی ، نرگس زارها توانمندی جذب گردشگر را در خود دارند و باید برای شناساندن و قوت بخشیدن به این امر تلاش کرد.
او اضافه کرد: ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در ایستگاه نرگس زار دادین با بهره گیری از بخش خصوصی در حال اجراست .
فرماندار کازرون ادامه داد: نرگس زارهای کازرون در ماههای دی و بهمن بهترین منطقه گردشگری محسوب می شود که می توان با برنامه ریزیهای قبلی تورهای مسافرتی و گردشگری را به این سمت دعوت کرد.
گرامی خاطر نشان کرد: مزارع نرگس از توانمندیهای بالایی برای توسعه و ایجاد درآمد پایدار برای منطقه برخوردارند که این مهم باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
این مسئول بیان کرد: صادرات گل نرگس زمینه خوبی برای ارزآوری است که متاسفانه تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
بگفته وی ، نرگس کازرون به خاطر مرغوبیت زیاد خواهان زیادی دارد و به شهرهای اصفهان ، تهران، کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
نرگس علاوه بر زیبایی خواص دارویی زیادی دارد ، سردرد ، افسردگی ، زکام ، برخی بیماریهای عفونی را معالجه می کند اما کمتر کسی از خواص آن آگاه است.
این گیاه پیازدار با ارتفاع بین 30 تا 45 سانتی متر و با گل های سه تا هشت تایی در فصل زمستان در یک دوره 45 روزه از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه به گل می نشیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار