تعدادی از کشاورزان شهرستان اسدآباد از عدم پرداخت بیمه محصولات کشاورزی خود در سال جاری گلایه‌مند هستند و عنوان می‌کنند،امسال با توجه به اینکه محصولات زیادی دچار آسیب شد ،اماهیچ‌گونه پولی از بیمه به دست کشاورزان نرسیده است و کشاورزان با مشکلات زیادی دراین شهرستان روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۱۶۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 13 January 2016

آن طور که مشاور اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفتهامسال سرما به 37هزار و 836 هکتار از اراضی همدان خسارت وارد کرده که برآورد آن 187 هزار و 356 تن از محصولات باغی به ارزش سه هزار و 723 میلیارد ریال از بین برده است.

به گزارش تابناک همدان ؛حسین شرفی می افزاید: سرما زدگی همچنین به 133 هزار و 980 هکتار از اراضی زراعی استان به ارزش 550 میلیارد ریال خسارت وارد کرده که بر این اساس 66 هزار و 210 تن از محصولات زراعی استان از بین رفته است.

استان همدان به لحاظ دارا بودن آب و هوای سردسالانه بخشی از محصولات کشاورزی خود را از دست میدهد، براساس آمارهای صندوق بیمه کشاورزی بیشترین خساراتی که سالانه در بخش کشاورزی این استان ایجاد می‌شود، ناشی از تگرگ، سیل، سرمازدگی و خشکسالی است.

بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات غیرمترقبه و غیرقابل کنترل فعالیت‌های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان طی سال‌های اخیر مورد توجه و تاکید قرار گرفته و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز با همین هدف تشکیل شده تا تولیدکنندگان متناسب با حق بیمه پرداختی، از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند، هرچند این صندوق تاکنون نتوانسته رضایت کشاورزان و باغداران بیمه شده را جلب و سایر کشاورزان را به بیمه کردن محصولات خود ترغیب کند.

علی احمدی کشاورز چهل و پنج ساله اسد آبادی با گلایه از خدمات صندوق بیمه کشاورزی می‌گوید: ۲۰سال است که به صورت متوالی زمین های کشاورزی ام را بیمه می‌ کنم، اما چند سالی است که در برآورد خسارت و پرداخت آن از طرف صندوق بیمه کشاورزی مشکلاتی برایم ایجاد شده است.

وی که دارای ۱۵هکتار زمین کشاورزی است و هرساله اقدام به کشت چقندر،گندم ویونجه میکند،ادامه داد: کارشناسان بیمه بعد ازنظارت و کارشناسی، میزان خسارت را تعیین میکنند اما از نظر پرداخت تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

این کشاورز با ابراز ناراحتی از تعلل در پرداخت حق خود میگویدکشت دوباره محصولات کشاوران بستگی به پرداخت حق بیمه و خریداری بذر دارد.

وی صحبت هایش را اینگونه پایان میدهددر برخی مواقع مراجعه دیرهنگام کارشناس باعث شد تا چند ماه دیرتر کشت را شروع کنم و به همین نسبت پروسه کشت و کار در مزرعه‌ام با فصل پاییز و بارندگی‌ها مقارن شد که از این سو هم متضرر شدم.

کشاورزان همدانی باید برای سال آینده محصولات و باغات خود را بیمه کنند در حالی که از نظر مالی با توجه به شرایط اقتصادی کشاورزان در مضیقه هستند.

این شرایط، تمایل کشاورزان به قرار دادن محصولات خود تحت پوشش این صندوق را کاهش می‌دهد که این مساله در آینده موجب سردرگمی و نگرانی کشاورزان در زمان آسیب‌دیدگی محصول میشود.

مواردی همچون پرداخت نشدن بموقع و کامل خسارات، مراجعه و اعلام نظر دیرهنگام کارشناسان برای برآورد خسارت و همچنین نا‌آشنایی بهره‌برداران با نحوه فعالیت و حمایت‌های بیمه، از مهم‌ترین دلایل بی‌رغبتی بهره‌برداران از بیمه کشاورزی در همدان است.کم بودن میزان اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی نیز از دیگر علل این بی‌رغبتی عنوان می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار