دولت یازدهم در کنترل و مهار تورم نزدیک به 50 درصدی که از دولت قبل تحویل گرفته بود خوب عمل کرد و شاهد کاهش تورم به نزدیک 14 درصد بودیم، اما با این وجود رونق اقتصادی هنوز ملموس نبوده و رکود بر بازار حاکم است.
کد خبر: ۱۶۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 26 January 2016

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید چراغ امیدی در سپهر سیاسی کشور روشن شد که می توان سوار بر بال اعتدال بر مشکلات پیش روی سیاسی و اقتصادی کشور فائق آمد.

به گزارش تابناک همدان ؛ در استان همدان نیز همه کنشگران سیاسی از جناح‌های موافق و مخالف دولت خواهان انتصاب استانداری بومی بودند اما رایزنی‌ها به سمتی رفت که از میان چهره‌هایی که مطرح و یا در رسانه‌ها و محافل سیاسی و غیررسمی گمانه زنی می‌شد در نهایت نام محمد ناصر نیکبخت بیرون آمد.

به مطرح شدن نام نیکبخت همه فعالین سیاسی و اقتصادی از این گزینه استقبال کردند و محمد ناصر نیکبخت را فردی مطلوب برای مدیریت ارشد استان همدان دانستند چراکه نیکبخت در دوره معاونت خود در دوره استانداری بهروز مرادی عملکردی موفق داشت و توانسته بود برای احیا و همین طور ایجاد واحدهای تولیدی تلاش کند.

محمد ناصر نیکبخت به عنوان سیزدهمین استاندار استان همدان بعد از انقلاب اسلامی در آئین معارفه خود که با حضور وزیر کشور برگزار شد بر "توسعه استان همدان با همت همگانی تأکید کرد" و اولویت کاری خود را رونق اقتصادی و معیشت مردم براساس گفتمان دولت تدبیر و امید قرار داد.

نیکبخت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی استان اقدامات مختلفی انجام از دسته بندی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل برمبنای میزان بدهی ها و نیاز به سرمایه درگردش از یکی از راهکارهای بود که استاندار در اتمام سال نخست مدیریت خود در ساختمان سبز بلوار بعثت بیان کرد که از 600 واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان 300 واحد احیا شده و به چرخه تولید برگشتند.

اقدام دیگر استاندار همدان که تجربه ان را از زمان معاونت خود در استانداری همدان داشت برگزاری همایش سرمایه گذاری بود که موفق به عقد قرارداد و تفاهم نامه به ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومان شد که بعد از گذشت نزدیک به یکسال برخی از طرح‌ هایی که درآن همایش به مرحله انعقاد قرارداد رسیده بودند به مرحله کلنگ زنی رسیدند.

اقدامات استاندار همدان تاکنون در حوزه اقتصادی با فراز و نشیب‌ هایی همراه بوده است.

احیای پتروشیمی ابن سینا و هگمتانه از برنامه‌هایی است که هنوز به نتیجه نرسیده است چراکه نیکبخت موفق نشد سهامداران بخش خصوصی را برای راه‌ اندازی این دو واحد تولیدی بسیار مهم همراه کند و از این مهم باز ماند.

نکته مهمی که مطرح است بحث ایجاد اشتغال در استان است که نیکبخت همواره در جلسات کارگروه‌های اشتغال و سرمایه گذاری استان، شورای برنامه ریزی و دیگر سخنرانی‌ها "با بیان اینکه در بدو من به همدان 25 هزار نفر از کار بیکار شده بودند، تصریح می کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با احیای واحدهای تولیدی ماهانه بین 700 تا یک هزار نفر در استان شاغل شدند".

سوال این است که اگر در طی دو سال گذشته براساس آمار بیمه تأمین اجتماعی ماهانه 700 تا یک هزار نفر شاغل شده باشند باید با گذشت 24 ماه باید برای 24 هزار نفر اشتغالزایی شده باشد، اما در جامعه همدان این رقم ایجاد اشتغال ملموس نیست.

اگر ایجاد اشتغال واقعی براساس بیمه تأمین اجتماعی باشد باید این آمار شغل جدید را در همدان به صورتی ملموس مشاهده کنیم که در جامعه بازخوردی بیرونی داشته باشد چراکه هر درون دادی یک برون دادی دارد که در جامعه بازخورد آن را می‌توان مشاهده کرد.

به نظرمی رسد آمار بیمه شده جدید که سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌کند درست است اما به این شکل که در دولت‌های گذشته کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی نیروهای خود را بیمه نمی‌کردند اما با روی کار آمدت دولت تدبیر و امید و اعمال نظارت‌های بیشتر کارفرمایان مجبور شدند نیروهای خود را بیمه کنند و در واقع افراد به عنوان بیمه شده جدید محسوب می‌شوند؛ بنابراین شغل جدید ایجاد نشده بلکه بیمه شده جدید داریم و این موضوع را باید با دقت و راستی آزمایی مطرح کرد.

استاندار همدان نیز آمار بیمه شده جدید را ملاک ایجاد اشتغال قرار داده و ای در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان همواره تأکید می‌کند که 300 واحد تولیدی در استان تعطیل است.

آیا آمار بیمه شده جدید را می‌توان ملاک اشتغال زایی دانست؟ یا اینکه واحدهای تولیدی تعطیل شده و نیمه تعطیل ملاک آمار واقعی شاغلان در استان است؟

یکی از حوزه‌هایی که در استان و خصوصا شهر همدان اشتغالزایی می‌کرد بحث ساخت و ساز است که با اتمام پروژه‌های مسکن مهر و رکود در ساخت و ساز عملا بخش قابل توجهی از فعالین در این حوزه بیکار شدند و اگر آمار بیکاری در استان 25 هزار نفری اعلام می‌شود بیشتر در این حوزه می‌گنجد.

اگر گشتی در همدان بزنیم کارگران فصلی که در سه نقطه از شهر همدان تجمع می‌کنند به عدد سه هزار نفر نمی ‌رسند که اگر اشتغال جدیدی ایجاد شده باشد باید این افراد را در محل‌های تجمع مشاهده نکنیم و یا تعداد آنها آنقدر کم شده باشد که اشتغالزایی در همدان قابل لمس باشد.

به هر حال امید است که مدیریت ارشد استان و دیگر مسئولان عضو کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و شورای برنامه ریزی استان در ارائه آمار اشتغال دقت بیشتری داشته باشند و نگاهی نیز به عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیندازند که چقدر در ایجاد اشتغال توفیق داشته است؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
درود، من جوان تحصیل کرده بیکار هستم، از استاندار همدان سوال میکنم برای من که فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران هستم کجا شغل هست؟ باید با مدرک لیسانس برم تو یه مشاور املاک با فردی که سواد خواندن و نوشتن نداره اما پول دارد کار کنم برای ماهی 400 هزار تومان!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
آمار در ایران هیچ وقت صحت نداشته، بهتره شما هم زیاد خود را اذیت نکنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
همدان مگه کار هم پیدا میشه که آقای استاندار زحمت کشیدند و امار اشتغال را دادند، بهتر است استاندار و دیگر مسئولان در شهر همدان و دیگر شهرهای استان گشتی بزنند و از نزدیک با وضعیت مردم آشنا بشوند و بدانند که نمیتوان توی استانداری نشست و برای جوانان مردم نسخه پیچید و پز داد که ماهیانه 1000 نفر رفتن سر کار. لطفا اگه راست میگن اعلام کنند که این تعداد افرادی که شاغل شدند در کدام واحدهای تولیدی مشغول شدند؟
سهند کاشی که تعطیل شد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
سلام، من خیلی وقت هست که به پیدا کردن شغل در همدان نا امید شدم، اگر سرمایه کوچکی داشتم به دیگر استان های صنعتی مهاجرت می کردم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
آقای استاندار آمار شما با واقعیت های بازار کار مطابقت ندارد، همدان در بدترین شرایط به لحاظ اشتغال زایی قرار دارد و اعتیاد بزرگترین تهدید جوانان بیکار شهر است.
سعیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
خیلی خوب است ممنون از زحمات بی وقفه شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار