آلودگی زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا و آرین‌شیمی با بی‌توجهی و انکار مسئولان مازندران به تهدید جدی سلامت و امنیت جان مردم تبدیل شد که از زمان افتتاح آن تاکنون مورد حمایت مسئولان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۷۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 29 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، طرح تعادل صنعت و کشاورزی با مصوبه هیئت وزیران در دولت گذشته تصویب شد تا صنایع در استان‌های گیلان و مازندران تا شعاع 50 کیلومتری شهرها استقرار نیابند.

طرح تعادل صنعت و کشاورزی در همان روزهای ابتدای تصویب در استان مازندران نادیده گرفته شد و مسئولان استان با راه‌اندازی دو کارخانه آلاینده به نام‌های آرین‌سینا و آرین‌شیمی در فاصله 17 کیلومتری از شهرستان ساری چشمان خود را نسبت به اجرای این طرح بستند.

آلودگی زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا و آرین‌شیمی با بی‌توجهی و انکار مسئولان استان به تهدید جدی سلامت و امنیت جان مردم 11 روستای منطقه تبدیل شد که از زمان افتتاح آن تاکنون مورد حمایت مسئولان استانی و کشوری قرار گرفته است.

* فعالیت کارخانه آرین‌سنا و تهدید سلامت مردم

با وجود مخالفت‌های سازمان محیط زیست و پیگیری‌های مردم 11 روستای مجاور در بخش رودپی شمالی و جنوبی به‌دلیل گاز ساتع از فعالیت این کارخانه که بنا به گزارش‌های رسمی سازمان محیط زیست 10 هزار برابر خطرناک‌تر از سم سیانور ارزیابی شده است، فعالیت آن همچنان ادامه دارد.

اسفند سال 92 مردم چندین روستای بخش رودپی شمالی شهرستان ساری مقابل کارخانه آرین‌سینا تجمع و نسبت به فعالیت غیرمجاز این کارخانه اعتراض کردند اما اینگونه اعتراض‌ها و حواشی راه به‌جایی نبرد و کارخانه آرین‌سینا با حمایت مسئولان به فعالیت خود ادامه داد.

* خط و نشان رئیس هیئت مدیره آرین‌سینا برای مردم

پس از گذشت یک ماه از تجمع اعتراضی مردم روستا مقابل کارخانه آرین‌سینا، سعیدی رئیس هیئت مدیره این شرکت اقدام به برگزاری جشن سال‌نو با حضور دختران و زنان بدحجاب تهرانی در دانشگاه پیامبر اعظم (ص) شهرستان ساری کرد و در همان جلسه با اظهاراتی برای معترضان و روستانشینان خط و نشان کشید.

رئیس هیئت مدیره کارخانه آرین‌‌سینا به وجود فشارهای جانبی به این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: ما با وجود فشارهای جانبی همچنان بر فعالیت این شرکت ادامه می‌دهیم.

* تلاش می‌کنیم مردم خسته شوند و از مخالفت دست بکشند

وی در اظهاراتی تأمل‌برانگیز بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا کسانی که فشارهای جانبی به این شرکت را تحمیل می‌کنند، خودشان خسته شوند و دست از مخالفت با این واحد تولیدی بکشند.

بارها گزارش‌های انتقادی از فعالیت غیرمجاز کارخانه آرین‌سینا و آرین‌شیمی توسط رسانه‌های استان منتشر شد اما هر بار مسئولان نسبت به این مسئله سرپوش گذاشتند و با سخنانی تأمل‌برانگیز از این شرکت حمایت همه‌جانبه به‌عمل آوردند.

* حمایت تمام‌قد استاندار مازندران از فعالیت آرین‌سینا

استاندار مازندران نیز چندی پیش در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران در سخنانی آب پاکی را روی دست مخالفان فعالیت کارخانه آرین‌سینا ریخت و از ادامه فعالیت آن تمام‌قد دفاع کرد.

فلاح با مخالفت از انتقال کارخانه آرین‌سینا، گفت: اینکه کارخانه آرین‌سینا از جاده فرح‌آباد برود کاملاً مخالف هستم و لطفاً کسی دیگر این حرف را تکرار نکند.


وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی از سوی این کارخانه در استان انجام و اشتغال ایجاد شد، افزود: نباید سرمایه‌گذار را از منطقه خارج کنیم تا مشکلات دیگری ایجاد شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه باید وضعیت فاضلاب‌ها و پساب‌های شهرک‌های صنعتی پیگیری شود، تصریح کرد: وضعیت بعضی از مشکلات کارخانه آرین‌سینا قابل حل است.

* مخالفت سازمان محیط زیست از احداث کارخانه آرین‌سینا

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه کارخانه آرین‌سینا مشکلات زیست‌محیطی برای منطقه ایجاد کرد، افزود: سازمان محیط زیست از ابتدا مخالف احداث کارخانه آرین‌سینا در جاده فرح‌آباد بود.

ناصر مهردادی هشدار داد: اگر مشکلات زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا برطرف نشود، سلامت مردم منطقه به‌خطر می‌افتد و با وجود این معضل شاهد مشکلات بسیاری می‌شویم.

وی با بیان اینکه در گذشته به‌دنبال جابه‌جایی بودیم، اما در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: با پیگیری‌های مکرر به‌دنبال ساماندهی موارد زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا هستیم و تا انجام آن کوتاهی نمی‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه طرح‌های زیست‌محیطی ما در کارخانه آرین‌سینا انجام نشود اقدامات قانونی انجام می‌دهیم، گفت: اقدامات زیست‌محیطی در این کارخانه باید با نظارت به‌صورت کامل اجرا شود.

* نباید موجب انتقال کارخانه آرین‌سینا شویم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز اظهار کرد: شرکت آرین‌سینا با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی در استان مازندران اشتغال‌زایی کرد و ما نباید موجب انتقال آن شویم.

محمد محمدپور عمران با بیان اینکه شرکت آرین‌سینا در محیط شهرک صنعتی قرار دارد و باید برای پساب‌های این کارخانه چاره علمی اندیشیده شود، افزود: کارخانه آرین‌سینا به هر منطقه دیگری انتقال داده شود همین آلودگی‌ها را دارد اما باید جلوی این آلودگی‌ها را در جای خود گرفت.


کارخانه آرین‌سینا که به زعم مسئولان بزرگ‌ترین کارخانه تولید MDF در کشور به‌شمار می‌رود، باوجود آلودگی‌های فراوان زیست‌محیطی، آسیب‌های جانی و با خسارت‌های غیرقابل جبران موجب خسارت‌های سنگینی به بخش کشاورزی منطقه شده است.

* مسئولان صدای مردم را نشنیده می‌گیرند

کارخانه آرین‌سینا که در بافت مسکونی روستای اسفندان از بخش رودپی شمالی شهرستان ساری واقع شده، به گفته اهالی این روستا علاوه بر گازهای متصاعدشده از این کارخانه، گرد و غبار و پساب‌های جاری به اراضی زراعی صدمه وارد کرده و موجب آلودگی صوتی شده است.

یکی از اهالی روستای اسفندان اظهار کرد: بارها نسبت به فعالیت کارخانه آرین‌سینا و آرین‌شیمی اعتراض کردیم اما مسئولان صدای ما را نشنیده گرفتند و حتی تهدید نیز شدیم.

«ن ـ د» با بیان اینکه مسئولان استان و کشور تمام‌قد از فعالیت شرکت آرین‌سینا و آرین‌شیمی حمایت می‌کنند، افزود: کدام نهاد یا سازمان باید از مردم حمایت کند؟ چرا هیچ‌یک از مسئولان صدای مردم منطقه و کشاورزان را نمی‎شنود.

* نفوذ پساب‌های میکروبی در آب‌های زیرزمینی

وی با اشاره به هوای آلوده و غبارآلود منطقه از فعالیت غیراستاندارد شرکت آرین‌سینا، بیان کرد: پساب‌های میکروبی ناشی از دپوی لاشه درخت‌ها و خاکه‌های آن موجب نفوذ در آب‌های زیرزمینی و آلوده کردن آب‌های کشاورزی و مصرفی روستا شده است.

یکی از اهالی روستای اسفندان با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی فعالیت فاضلاب‌های شرکت آرین‌سینا از طریق پمپاژ وارد اراضی کشاورزی اطراف می‌شد، ادامه داد: عاقبت پسماندها و پساب‌های شرکت آرین‌سینا چه می‌شود و متولیان امر چرا نسبت به این قضیه واکنش نشان نمی‌دهند.


وی با بیان اینکه کانال‌های آب مجاور شرکت آرین‌سینا جای زیست هیچ جانداری نیست و آبزیان در حاشیه این کارخانه تلف می‌شوند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست نسبت به این مسئله هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و فقط سکوت اختیار کرده است.

* اشرافیت مسئولان به فاجعه زیست‌محیطی آرین‌سینا

یکی دیگر از اهالی روستای اسفندان با بیان اینکه مسئولان به فاجعه‌ زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا اشرافیت دارند اما سکوت می‌کنند، افزود: مردم روستا برای ادعاهای خود مستندات محکمه‌پسند دارند و مستندات و نامه‌نگاری‌ها در خصوص آلایندگی این کارخانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه خاکه‌های چوب در بیشتر فصل سال در روستای اسفندان پخش می‌شود و موجب آلودگی شدید شد، گفت: بیشترین بوی بد در فصل تابستان در روستاهای اطراف استشمام می‌شود که بیماری‌های تنفسی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار