گزیده خطبه های نماز جمعه اصفهان؛
تابناک: برائت برای کارهای منفی به کار می رود و برای کارهای مثبت احراز باید انجام شود که تمام بررسی این اصول در حوزه انجام می شود و در واقع چنین کاری کار حوزویان است.
کد خبر: ۱۷۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶ 29 January 2016
به گزارش تابناک اصفهان، خطبه های امروز نماز جمعه اصفهان که به امامت آیت الله طباطبائی نژاد برگزار شد، حول محور وظایف شورای نگهبان و مسئله احراز صلاحیت ها در انتخابات پیش رو بود.

گزیده خطبه های امروز به نقل از خبرگزاری های مهر، ایسنا و فارس:

امام جمعه اصفهان به انتخابات و شورای نگهبان اشاره کرد و ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که آیا فقط شورای نگهبان مختص به ایران است؟ خیر بلکه در تمام دنیا افرادی نظارت بر قانون اساسی را بر عهده دارند و در تمام دنیا یک چنین ارگانی وجود دارد، اما اسامی متفاوت است در ترکیه نهاد عدالت و قانون در جایی دیگر مجلس سنا و در کشوری دیگر مجلس عوام نام دارد.

طباطبایی نژاد تصریح کرد: نقش مهندس ناظر بر روی یک ساختمان فقط اطلاع از غلط یا درست بودن کار نیست بلکه تصحیح مسیر اشتباه و انحراف و حذف مسیرهای نامربوط است اگر مهندس ناظر فقط از غلط ها اطلاع داشته باشد و اقدامی نکند که ساختمان فرو می پاشد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نیز نمی تواند فقط از ورود افراد نامربوط اطلاع داشته باشد بلکه باید از ورود افرادی که بر خلاف قانون و اسلام عملکرده اند جلوگیری کند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: گاهی برخی از افراد اصل برائت را در رد یا عدم احراز صلاحیت ها مطرح می کنند و مدام سوال می کنند چرا رد یا احراز نشده چرا اصل را بر برائت نگذاشته اند این در حالی است که اصلا اصل برائت یک مسئله و موضوع بسیار مهم حوزوی است که در آنجا بحث می شود.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: برائت برای کارهای منفی به کار می رود و برای کارهای مثبت احراز باید انجام شود که تمام بررسی این اصول در حوزه انجام می شود و در واقع چنین کاری کار حوزویان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در ادامه با اشاره به مسئله «برائت»، بیان داشت: برخی می‌گویند «چرا در تأیید صلاحیت‌ها اصل را برائت نمی‌گذارید و می‌گویید صلاحیت افراد برای ما احراز نشد؛ اصل بر برائت است.»

وی تصریح کرد: برائت در کارهای منفی است و در امور مثبت آن عمل باید احراز شود؛ فرض کنید شما دامادی پولدار می‌خواهید باید احراز کنید که او پولدار است نمی‌توان گفت اصل بر برائت است پس او پولدار است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: اما اینکه آیا این فرد دروغگو هست یا نه، در اینجا اصل بر برائت است؛ برائت در آن است که فرد از بچگی آن خصوصیت را نداشته، پس الآن نیز می‌گوییم ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شرط‌های وجودی و شرط‌های عدمی زمانی که بخواهند کاری را به کسی واگذار کنند وجود دارد که در شرط‌های وجودی آن شرط باید احراز شود و در شرط‌های عدمی اصل بر برائت است.

وی با بیان اینکه اگر فردی التزام عملی به اسلام نداشته باشد و وارد مجلس شود این مسئله موجب خیانت به مردم می شود، گفت: آنهایی هم که عدم احراز شده اند، بدین معنا نیست که مشکل دارند.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ فردی حق ندارد در مصاحبه یا نطق‌ها به شورای نگهبان توهین کند، افزود: توهین به شورای نگهبان برای کشور و اسلام خطرناک است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار