52 میلیارد تومان اعتبار کم داریم
کمبود اعتبار 52 میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب مشهد و پیگیری برای انتقال آب از دریای عمان به این شهر مهمترین گفته‌های استاندار خراسان رضوی است.
کد خبر: ۱۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹ 31 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی ، علیرضا رشیدیان در مراسم‌ بهره‌برداری از پست کمپکت 63.20 ناظریه با اشاره به افزایش میزان بارندگی‌ها و نزولات آسمانی در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 اظهار داشت: در این سال شاهد رشد 28 درصدی بارش باران نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بودیم و امیدواریم این میزان بارندگی همچنان ادامه داشته باشد.

وی خواهان اختصاص ردیف ملی آب برای شهر مشهد شد و عنوان کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب مشهد با 52 میلیارد تومان کسری اعتبار نیازمند حمایت هرچه بیشتر از سوی مقامات وزارت نیرو است.

رشیدیان همچنین در ارتباط با بارندگی‌های دوره اخیر عنوان کرد: طبق اعلام دستگاه مربوطه از اول مهرماه سال گذشته شاهد رشد 75 درصدی بارش‌ها و 14 درصدی نسبت به دوره بلندمدت بوده‌ایم که در این راستا مدیریت آب استان کمک دو چندانی به این موضوع می‌کند.

تاریخچه و ضرورت

این گزارش حاکی است، شهرهای زیارتی به دلیل پذیرش زائران بیشمار، مصرف آب زیادی دارند که این میزان مصرف در طول سال به طور مساوی تقسیم نمی شود و ایامی که زائران در اینگونه شهرها حضور بیشتری دارند مصرف آب نیز بالاتر است.

آب شرب شهر مشهد همیشه از منابع داخلی دشت مشهد تأمین می شده است بطوریکه حدود 85 درصد آن توسط چاههای عمیق كه تعدادی از آنها در محدوده شهر و مابقی در خارج محدوده فعلی قرار دارند . تعداد 5 حلقه چاه آهكی در منطقه پائین دست سد كارده نیز جزو چاههای خارج شهر محسوب می شوند.

همچنین علاوه برآن دو سد كارده و طرق و در یکی دو سال اخیر سد دوستی همچنین یك دهنه چشمه آهكی در اندرخ كه زیردست سد كارده می باشد تأمین كننده آب شرب مشهد که آبشان به تصفیه خانه های شماره یك آب شهری منتقل و پس از تصفیه فیزیكی به شبكه توزیع وارد می شده و البته آب سد طرق مدتی در تصفیه خانه شماره 2 تصفیه و به سیستم توزیع آب شهر داده شد و از ظرفیت خالی تصفیه خانه شماره یك نیز برای آب بنام جدید سطحی استفاده گردید.
البته با کم شدن آب سد دوستی ، امروزه عمده آب مشهد همانند استان از ذخایر زیرزمینی تامین می شود و اضافه برداشتها از دشت مشهد به حدی است که این دشت، سالانه با 88 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است و این وضعیت موجب شده تا بر اساس اعلام رسمی مسوولان برخی از مناطق دشت چون غرب این کلانشهر سالانه بیش از یک متر افت داشته باشد بطوری که هم اکنون در برخی از نقاط سطح این دشت طی دهه های اخیر افت 70 متری داشته است.
بنابریان گزارش ، بر اساس آمارها در سال 48 که این دشت عنوان ˈممنوعهˈ را یافت دو هزار حلقه چاه داشت اما اینک بالغ بر هفت هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در آن وجود دارد که شیره جان این دشت را تا قطرات آخر می مکند.

تدبیر کم‌آبی

استاندار خراسان رضوی از پیگیری و اهتمام این استان برای انتقال آب از دریای عمان به مشهد برای تامین پایدار آب این شهر در سال 94 خبر می‌دهد و خواستار اختصاص ردیف ملی آب برای شهر مشهد می‌شود اما پیشتر گویا شرکت آب و فاضلاب مشهد حفاری 40 حلقه چاه جدید در دشت مشهد را به عنوان یکی از اقدامات برای تامین آب مشهد در ایام تابستان انجام داده بود.

همچنین افزون بر پیگیری‌های مدیریت کلان استان در واقع نیاز است تا مدیریت مصرف خود را در بخشهای مختلف بهینه کرده و از اتلاف و اسراف آب پرهیز نماییم که این خود برای مدیریت مقطعی این بحران شاید از ضروریات اما در درازمدت بسیار ارزشمند باشد.

در گذشته کشاورزان در جریان خشکسالیها همزمان با کاهش آب قناتها، چشمه ها و رودخانه ها بطور طبیعی آب کمتری داشتند و زمین کمتری کشت می کردند اما امروز با حفر چاهها آن فرهنگ بسیار ارزشمند، نیکو و کارگشا که بزرگترین دلیل ماندگاری تمدن ایران در این منطقه خشک و نیمه خشک است به دست فراموشی سپرده شده و در بخش شرب و صنعت هم وضعیت به همین منوال می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار