در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخابات انتشار لیست‌های انتخاباتی از سوی گروه‌ها و احزاب مختلف فضای جامعه را بیش از پیش انتخاباتی کرده است.
کد خبر: ۱۸۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 17 February 2016
به گزارش تابناک قم، رهبر معظم انقلاب 19 دی‌ماه امسال در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم قم، تک‌تک نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در شکل‌گیری حرکت و مواضع خانه ملت، دخیل دانستند و فرمودند: به همین علت، مردم همه استان‌ها و شهرها، باید در انتخاب نمایندگان خود، کاملاً دقت کنند و در درستی انتخاب، به اطمینان برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره لیست‌ها تصمیم گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر پیشنهاددهندگان لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آن‌ها درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل‌اعتماد نیستند.

این‌ها بخشی از معیارهای یک انتخاب اصلح هستند که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به آن‌ها اشاره کردند.

به هر حال در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخابات انتشار لیست‌های انتخاباتی از سوی گروه‌ها و احزاب مختلف فضای جامعه را بیش از پیش انتخاباتی می‌کند.

استان قم نیز که دارای 3 کرسی در مجلس شورای اسلامی است از این قاعده مستثنی نیست به طوری که نامزدهای مختلف در قالب چندین لیست مختلف خود را آماده رقابت‌های داغ انتخاباتی می‌کنند.

لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را می‌توان جزء لیست‌های ثابت چند دوره انتخابات مجلس نام برد، لیستی که برخلاف دوره قبل که تنها از دو نامزد حمایت کرد اما امسال علاوه بر لاریجانی و حجت‌الاسلام آشتیانی که در دوره قبل هم در لیست قرار داشتند نام بنایی را هم به لیست اضافه کردند.

البته بنایی دوره قبل نیز در انتخابات حضور داشت که نه‌تنها در انتخابات شکست خورد بلکه نامش نیز برخلاف این دوره در لیست جامعه مدرسین قرار نداشت.

به هر حال شورای هماهنگی اصولگرایان که منتظر اعلام نظر جامعه مدرسین بود، بعد از قطعی شدن لیست جامعه مدرسین دست به کار شد و حجت‌الاسلام آشتیانی، امیرآبادی و حجت‌الاسلام ذوالنور را در لیست خود قرار داد، لیستی که از بین آن آشتیانی در لیست جامعه مدرسین قرار دارد.

لیست جبهه اعتدال که می‌توان از آن به عنوان  لیست اصلاح‌طلبان هم نام برد بیش‌ترین اشتراک را با لیست جامعه مدرسین دارد به طوری که آقایان لاریجانی، بنایی و مفتح اعضای این لیست انتخاباتی را تشکیل می‌دهند.

لیست دیگری که بیش‌ترین اشتراک را با لیست اصولگرایان در قم دارد را می‌توان لیست جمعیت رویش‌های انقلاب نامید که در آن یامین پور،ذوالنور و امیرآبادی حضور دارند که با انصراف یامین پور باید منتظر ماند که ضلع سوم این لیست چه کسی است.

نکته مهمی که در بین لیست‌های انتخاباتی وجود دارد عدم حضور نماینده اصلاح طلب در آن است که با توجه به شرایط قم و عدم مقبولیت اصلاح طلبان در بین مردم چندان هم دور از انتظار نیست.

اما در این میان هرچند که قرار گرفتن نام بنایی در لیست جامعه مدرسین با وجود چهره‌های مطرح اصولگرا همچنان امیرآبادی و حجت‌الاسلام ذوالنور تا حدودی شوک را به جبهه اصولگرا وارد کرد اما در این میان به نظر می‌آید کناره‌گیری حداقل یکی از کاندیداهای مطرح اصولگرا می‌تواند کفه ترازو را به نفع لیست اصولگرایان در برابر اعتدالیون تغییر دهد.

به هر حال در روزهای پایانی انتخابات نظرسنجی‌ها و بررسی طرفداران کاندیدهای اصولگرا می‌تواند میزان شانس هر یک از نامزدها برای ورود به بهارستان را مشخص کند و راه را برای کناره‌گیری احتمالی آن‌ها برای وحدت بیشتر و افزایش رأی آوری کاندیدهای مطرح این جریان سیاسی در قم باز کند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار