برگزاری نخستین جشنواره سراسری خاطره نگاری اشراق؛
جشنواره خاطره نگاری اشراق، با موضوع خاطرات تبلیغی روحانیون بنا دارد خاطرات تبلیغی طلاب و فضلای مبلغ را رصد کرده، تا با ثبت آن ها به شناساندن زیست دینی و تبلیغی طلاب کمک کند، و با ارائه‌ روایتی جذاب از رویدادها و ماجراهایی که در تبلیغ رقم می خورد، زمینه‌ انتقال تجارب تبلیغی را برای نسل‌های دیگر فراهم سازد.
کد خبر: ۱۹۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نخستین جشنواره سراسری خاطره نگاری اشراق در جهت ثبت خاطرات تبلیغی روحانیون برگزار می شود.

به همین منظور نشست خبری این جشنواره، با حضور معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز فرهنگی هنری این دفتر  و دبیر نخستین جشنواره سراسری خاطره نگاری اشراق برگزار شد.

خاطرات تبلیغی مبلغان گنجی ارزشمند است

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باید به نگارش و تدوین خاطرات مبلغان دینی بیش از پیش توجه کرد، زیرا خاطرات مبلغان سراسر تجربه است و گنجی ارزشمند محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد بیان داشت: این جشنواره با هدف تدوین خاطرات تبلیغی مبلغان تشکیل‌شده است زیرا خاطره نگاری تبلیغ، عامل مهمی برای آموزش مبلغان است.

خاطرات تبلیغی مبلغان گنجی ارزشمند/ارسال ۴۱۰ اثر به جشنواره

وی با بیان اینکه خاطره‌نگاری طلاب یک گنج گرانبها به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر خاطرات تبلیغی در قالب جذاب و زیبایی ارائه شود، به افزایش دانش و معارف مبلغان کمک می‌کند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون خاطرات محدودی در قالب روزنوشت تبلیغ منتشرشده، این جشنواره گام مهمی برای نوشتن خاطرات مبلغان است و امید داریم که پیشگام در نوشتن و تدوین خاطرات و داوری آن‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: خاطرات تبلیغ باید سرلوحه کار مبلغان باشد، زیرا شمار محدودی از روزنوشت طلاب در دست است که منتشر شده و همان شمار محدود بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است.

روستاآزاد با بیان اینکه جشنواره خاطره‌نگاری اشراق، گام مهمی برای نوشتن خاطره‌های تبلیغی طلاب به شمار می‌رود، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره خاطره‌نگاری اشراق در تشویق طلاب و مبلغان به سمت و سوی نوشتن خاطرات گام ارزشمندی برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه تدوین خاطرات مبلغان می‌تواند بهره‌های فراوانی را برای مبلغان جوان داشته باشد، گفت: مهارت برطرف کردن اختلافات بین مردم که توسط مبلغان در سفرهای تبلیغی صورت می‌گیرد، یکی از تجاربی است که به وسیله درج خاطرات مبلغان به مخاطب منتقل می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به گذشت بیش از هزار و 400 سال از آغاز تاریخ اسلام بیان کرد: تبلیغ معارف اهل‌بیت (ع) در طول همه این سال‌ها صورت گرفته ولی توجه جدی به آن نشده است.

ارسال ۴۱۰ اثر به جشنواره خاطره نویسی طلاب 

در ادامه رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی از ارسال۴۱۰ اثر در حوزه‌های سفرنامه، رونوشت، خاطرات کوتاه، خاطرات بلند و نیمه بلند به جشنواره خاطره نویسی طلاب خبر داد.

خاطرات تبلیغی مبلغان گنجی ارزشمند/ارسال ۴۱۰ اثر به جشنواره
محمد حسنی اظهار داشت: در قصه و داستان، وجود یک ماجرای خوب باعث تولید یک روایت جذاب و پر کشش از ماجرا یا سرگذشت فردی یا افرادی خواهد شد مخصوصاً اگر قصه به‌گونه‌ای در بستر جذاب و پر کششی از مفاهیم ارائه شود.

وی با بیان اینکه ماجراها خود می‌توانند زمینه روایت‌های جذاب باشند گفت: با توجه به اینکه تجربه، زیست محور است، وقتی فردی اراده کند که برای دین هجرت کند حتماً در طول این سفر اتفاقات بسیار زیادی برای او می‌افتد و می‌توان تمام این رویدادها را در قالب قصه ایجاد کرد.

رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی افزود: این تجربه عظیم و انباشته‌ی بزرگ، گنجینه عظیمی است و نباید آن را از دست دهیم.

وی خاطرنشان کرد: عرصه رمان و فیلم‌نامه می‌تواند از این خروجی که به خاطر خاطره نگاری تبلیغی ایجاد می‌شود بهره‌ی فراوانی ببرد.

حسنی با اشاره به اهمیت خاطره نگاری تبلیغی در عرصه جامعه‌شناسی بیان داشت: کار خاطره نگاری تبلیغی در عرصه جامعه‌شناسی و دین‌شناسی می‌تواند سرمایه‌ی عظیمی باشد و انتقال این تجربه انباشته برای طلاب و مبلغین جوان بسیار می‌تواند سودمند شود و یا گاهی طلاب هم‌سطح می توانند تجاربشان را باهم به اشتراک‌ بگذارند.

وی با بیان اینکه تبلیغ دین یک تجربه مردم‌شناسانه بی‌بدیل است، افزود: چنانچه طلاب تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند منجر به وسعت نظر در امر تبلیغ دین می‌شود.

حسنی بیان کرد: جشنواره سراسری خاطره نگاری تبلیغی اشراق با موضوع خاطرات طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه روز چهارشنبه ۱۲ اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور حجت الاسلام قرائتی و حجت الاسلام صالحی خوانساری در سالن غدیر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۸ اثر برگزیده در جشنواره خاطره نویسی طلاب تجلیل می‌شود، گفت: تنها تجربه موفق در امر خاطره‌نگاری در کشور می‌توان به خاطره نویسی در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد.

رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص آثار ارسال شده به جشنواره اشراق افزود: ۴۱۰ اثر به جشنواره در حوزه‌های سفرنامه، رونوشت، خاطرات کوتاه، خاطرات بلند و نیمه بلند ارسال شده که در مرحله داوری ۱۸ اثر از بخش‌های مختلف برگزیده و شایسته تقدیر شده‌اند.

ایجاد موسسه برای مدیریت بهتر خاطره نویسی طلاب

ابراهیم دیزگاه نیز در نشست خبری جشنواره بیان داشت: طلاب ظرفیت بالایی برای نوشتن خاطرات تبلیغی خود دارند و این امر جز با مشارکت حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی میسر نیست.

خاطرات تبلیغی مبلغان گنجی ارزشمند/ارسال ۴۱۰ اثر به جشنواره

دبیر نخستین جشنواره خاطره نگاری اشراق گفت: طلاب بیشتر خاطره گو هستند تا خاطره‌نویس و باید زمینه‌های این امر محقق شود.

ابراهیم اکبری دیزگاه با اشاره به حضور کمرنگ طلاب داستان‌نویس در این جشنواره گفت: گمان ما بر این بود که جمع زیادی از طلاب داستان‌نویس حوزه علمیه در این امر مشارکت کنند ولی تنها یک خاطره از یکی از طلاب داستان‌نویس توانست به مرحله داوری راه یابد و این امر نشان‌دهنده فاصله زیاد بین داستان و خاطره است.

وی افزود: قبل و پس از انقلاب اسلامی هیچ ارگانی به‌صورت علمی وارد مقوله‌ی خاطره‌نویسی طلاب نشده است و بااینکه این ظرفیت فوق‌العاده وجود داشته و طلاب موفقی به این‌سو رفته‌اند ولی معتقدم ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و یقیناً باید موسسه‌ای برای تمرکز ویژه بر روی این مسئله ایجاد شود.

دبیر جشنواره خاطره نگاری اشراق تأکید کرد: ما از دل این جشنواره به مقوله خاطرات روحانیون از فاجعه منا رسیدیم و یقیناً اگر جشنواره خاطره نگاری اشراق نبود مطمئناً سازمان حج هم به سراغ این قضیه نمی‌رفت.

دیزگاه ضمن درخواست از مسئولین حوزوی برای همکاری در امر ثبت خاطرات تبلیغی طلاب تصریح کرد: ما نیاز داریم که افراد را در حوزه‌های مختلف درگیر کنیم و این کار جز از طریق دفتر تبلیغات اسلامی که پیشگام در عرصه فرهنگ و تبلیغ است میسر نیست.

وی بیان کرد: برای مدیریت بهتر جریان خاطره نویسی طلاب، باید موسسه‌ای در این زمینه ایجاد شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی لطیفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
بنده روحانی هستم و یازده سال در کنار کار سپاه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و ورزشی در کردستان داشته ام و یک کتاب هم چاپ کردم ۰۹۱۸۰۶۱۷۷۱۳
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار