مردم فریدونکنار در این سال‌ها آنقدر از این مسئولان وعده شنیده‌اند که بسیاری از آنها را فراموش کرده‌اند، اگر جهت یادآوری هم شده باشد تبدیل شدن بخش دهفری به شهر آستانه نو، تکمیل پروژه‌های ورزشی مختلف، مشکلات بیمارستان و آبرسانی، کمربندی، بندر، طرح‌های هادی روستایی و غیره بخش کوچکی از این وعده‌های به فراموش شده است.
کد خبر: ۱۹۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 02 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، سلامت و صحت اصلی انتخابات به برگزاری اداری و تشکیلاتی هیئت اجرایی و هیئت نظارت نیست که تنها به یک هفته قبل از انتخابات و روز انتخابات بپردازند، بلکه به مسائل حاشیه‌ای انتخابات که تاثیر اساسی بر انتخابات و سرنوشت حضور برخی کاندیداها دارد، نیز باید توجه جدی شود که اغلب، این حواشی برتر و تاثیرگذارتر از سایر عوامل اصلی است.

* مسائل این روزهای مازندران

از مسائل مهم پساانتخابات در مازندران، شکایات برخی کاندیداهاست. در این دوره، تعبیر "حق‌الناس" از سوی مقام معظم رهبری، اطمینان خاطری به مردم و کاندیداها داد که برای مجریان انتخابات این اعتماد گوهر بی‌نظیری است که نباید به هیچ کسی اجازه خدشه به آن را دهند.

وقتی نهاد انتظامی و امنیتی همچون نیروی انتظامی رسماً اعلام می‌کند که 38 نفر را در مازندران به جرم خرید رأی دستگیر کرده و با تشکیل پرونده آنها را به مراجعه قضایی فرستاده، نکته اول این اعلام، قطعیت وقوع جرم است.

حسن کلهر، کارمند یک شرکت خصوصی، وقوع تخلف و جرم خرید آراء در برخی حوزه‌های انتخابیه مازندران را انکارناپذیر می‌داند و می‌گوید: در دوره گذشته هم این بداخلاقی از سوی برخی کانیداها صورت گرفت و متاسفانه شورای نگهبان با دستگیرشدگان معترف به این جرم برخورد نکرد و نتیجه اقدامات آنها را که موجب محروم شدن برگزیده اصلی مردم از مجلس و راهیابی نابه‌حق فرد دیگری شد، واکنش مناسبی انجلم نداد بدین جهت، در این دوره ملاحظه می‌کنید که تعداد خریداران رأی بیشتر و سطح فعالیت آنها گسترده‌تر شد.

* تنوع تخلفات

یکی از مسئولان اجرایی انتخابات در مازندران، تخلفات انتخاباتی را بسیار متنوع ذکر می‌کند و می‌افزاید: مشکل اصلی بروز و تجری متخلفان در این است که خرید آراء بیش از هر تخلفی به انتخابات و حقوق کاندیداهای شایسته آسیب می‌رساند. در این زمینه تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته و تنها با معرفی فرد متخلف، که مقصر اصلی او نیست بلکه کاندیدایی است که او و دیگران را به خرید رأی ترغیب می‌کند، به دادگاه، از تحت پیگرد قرار دادن مقصر اصلی و رفع اثر از تخلف، که آراء نامشروع است، غفلت می‌شود و حال آن‌که آراء خریداری شده به حساب مقصر اصلی منظور می‌شود و مقصر دست چندم به پرداخت مبلغی محکوم می‌شود. بنابراین ملاحظم می‌کنید که مجازات با جرم ارتکابی هیچ سنخیتی ندارد و مانع از تکرار جرم نمی‌شود.

* تخلفی که دیده نمی‌شود

این مسئول اجرایی که خواست نامش ذکر نشود، تخلف بزرگی که کمتر به چشم می‌آید را زمینه سازی برخی مسئولان صاحب نفوذ از برخی کاندیداها دانست و گفت: مسئولی که بواسطه کار اجرایی برای خود محبوبیتی کسب کرده، با حمایت از کاندیداهایی خاص خیل جمعیت را به سوی آن کاندیداها روانه می‌کند و به تیم‌های خود در فضای رسانه‌ای، اعم از مجازی و حقیقی، ماموریت حمایت و بارگذاری‌های محتوایی را می‌دهد، متخلف ردیف اول می‌باشد که در گرد و غبار انتخابات معمولاً نادیده گرفته می‌شوند.

وی در ادامه افزود: انتخابات هر چه جلوتر می‌رود، پیچیده‌تر می‌شود و برای سالم برگزار کردن آن نیز باید مکانیزم‌ها را حساب‌شده‌تر و به روزتر و پیچیده‌تر کرد. دیگر نمی‌توان با روش‌های قبلی از عهده تخلفات برآمد و انتخاباتی سالم را برگزار کرد.

* مسامحه با متخلفان در مازندران

یکی از سرناظران انتخابات در مازندران، تخلفات این دوره از انتخابات را نسبت به دوره‌های قبل بیشتر دانست و در بیان علت آن گفت: شای اهمیت نقش مجلس در سرنوشت کشور و ملت، باعث شده تا افراد برای دست‌یابی به صندلی مجلس دست به هر کاری و از جمله تخلف‌های گوناگون زده‌اند.

وی برخورد با متخلفان و مسببان اصلی در مازندران را فوق‌العاده ضعیف و توام با چشم‌پوشی ذکر کرد و اظهار داشت: در هر دوره می‌بینیم با متخلفان یا برخورد نمی‌شود ویا برخورد کاملاً ضعیف با آنان صورت می‌گیرد که هیچ تناسبی با تاثیر تخلف آنها بر مجموعه آرا ندارد.

این سرناظر میزان تخلفات در خرید رأی را در این دوره زیاد توصیف کرد و عنوان داشت: به‌خصوص در ساعات پایانی رأی‌گیری، افرادی به صورت گروهی برای رأی دادن مراجعه می‌کردند که از منطقه نبودند و تنها به یک نفر رای می‌دادند و کاملاً آشکار بود که آراء آنان مورد خریداری قرار گرفته است.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار