معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: طرح های خود را برای انتخاب شیرازبه عنوان پایتخت کتاب ایران به تهران ارسال کردیم اما به دلیل تاخیر ایجاد شده در تهران، طرح های ما نادیده گرفته شد.
کد خبر: ۱۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴ 06 April 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا؛احمدرضا نداف افزود:طرح های استان فارس برای انتخاب پایتخت کتاب جزو بهترین طرح های کشور بود اما متاسفانه شورای مربوط در تهران با دو روز تاخیر این طرح ها را برای بررسی ارسال کرد و این امر باعث دیده نشدن طرح های ما در زمینه پایتخت کتاب شد.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس موضوع را پیگیری کرد ولی چون زمان گذشته بود پرداختن به این موضوع امکان پذیر نبود.

نداف ادامه داد: مشکل انتخاب نشدن شیراز به عنوان پایتخت کتاب کشور، شورای انتخاب پایتخت کتاب بود.

این مقام فرهنگی ادامه داد:پایتخت کتاب برای اولین بار در اسفندماه 93 برگزار و اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران مشخص شد که این انتخاب به صورت سالانه انجام می گیرد .

نداف بیان داشت: شهرکتاب استانی را برگزار خواهیم کرد و هر شهری از فارس پتانسیل های مختلف خود را در حوزه کتاب ، کتاب خوانی و نشر را می سنجیم و میزان همکاری و تعامل دستگاه های فرهنگی،صنوف و دستگاه های غیر فرهنگی مد نظر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این برنامه منجر به ارائه طرح برای انتخاب پایتخت کتاب در کشور می شود.

در آیین پایانی نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران که دوم اسفند 93 با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنردوستان در کتابخانه ملی درتهران برگزارشد، لوح افتخار و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران تقدیم شد.

برای شرکت در نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران 64 شهر با 390 طرح شرکت کرده بودند که از میان آنها شهرهای یزد، بوشهر، گنبدکاووس، نیشابور و اهواز به مرحله پایانی راه یافته بودند که با رای نهایی هیات داوران اهواز با عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

طرح پایتخت کتاب ایران برای آماده سازی هر چه بیشتر مراکز استان های کشور در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

با این طرح، مراکز استان های کشور طرح ها و برنامه هایی را برای دریافت امتیاز پایتخت کتاب ایران شدن به دبیرخانه این طرح ارسال کردند که در این رقابت اهواز موفق به کسب این امتیاز شد.

*** سه ماه دوم سال مجوز نشر کتاب به استان فارس داده می شود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس همچنین درباره مجوز نشر کتاب به استان ها گفت: استان های قم، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان می توانند بطور مستقل و بدون نیاز به مجوز وزارتخانه مجوز چاپ و نشر کتاب صادر از هفت سال قبل این مجوز را گرفته اند که در دولت جدید پنج استان دیگر درخواست مجوز داشته و فارس یکی از این استان هاست.

نداف بیان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در بخش نشر و کتاب در استان، فارس در سال های گذشته به دنبال اخذ مجوز برای تسهیل در روند ارایه مجوز کتاب به صورت مستقل در استان بود که اجرایی نشد.

وی گفت:این امر در دولت یازدهم و با تصمیم گیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو هدف تمرکززدایی وگستره فعالیت معاونت فرهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد در استان ها، در کشور اجرایی شد و صلاحیت لازم برای صدور مجوز به پنج استان مشخص شد .

این مقام فرهنگی ادامه داد:یکی از معضلات اجرای این طرح در کشور، ارایه آیین نامه جدید و زیرساخت نرم افزاری برای صدور مجوز کتاب است.

نداف علت نبودن فارس جزو پنج استان اول برای مجوز نشر را نبود علاقه دراستان فارس به این کار و هراس ناشران از افتادن در دام نظر تنگناهای بررسی های کتاب دانست.

***نشر در کل کشور چندان حال مساعدی ندارد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در حوزه نشر باعث کاهش تیراژ می شود گفت: تیراژ سهم عمده ای بر نویسنده ،خواننده و ناشر دارد و متوسط تیراژسال های گذشته بیش از دو هزار تا بوده ولی الان یک هزار و 500 نسخه است.

نداف افزود: هر اتفاقی در حوزه نشر کشور بیفتد در فارس هم جاری و ساری است و بزرگترین مشکل نشر استان ها که فارس هم جزو آنهاست نبود مرکز پخش معتبر در استان هاست.

این مقام فرهنگی گفت: از طرفی کتاب فروشی های استان با نویسندگان و ناشران همکاری خوبی ندارند و بخشی از قفسه های کتاب فروشی خود را به ناشران استانی اختصاص نمی دهند.

نداف بیان داشت:فارس در پایان سال 93 طرحی را به عنوان تشکیل انجمن نویسندگان ، ناشران و کتاب فروشان تهیه کرد که متشکل از هیات هفت نفره است و درحال پیگیری تاسیس این انجمن هستیم تا برای رفع مشکلات،کتابفروشان بخشی از قفسه های خود را به ناشران استان اختصاص دهند.

استان فارس با 25 ناشر پرکار و 135 ناشر دارای پروانه نشر، یک هزار عنوان کتاب را در بخش های مختلف منتشر و چاپ می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار