جای خالی دانشگاه فرش در همدان
همدان یکی از مراکز عمدهٔ قالی‌ بافی ایران محسوب می ‌شود. اهمیت آن از این جهت است که میزان محصولات قالی و قالیچه ‌های تولید شده با قیمت ارزان، از سایر نواحی قالی ‌بافی ایران بیشتر است، به طوری که می ‌توان همدان را مرکز قالیچه‌ های ارزان ‌قیمت نامید.
کد خبر: ۱۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 07 April 2015
  آنچه بیش از هر چیز موجب شناسایی قالی ‌های همدان می ‌شود، وجود ریشه ‌های بلند و پر پشم آن است، به طوری که قالی ‌های همدان سنگین ‌تر از قالی ‌های دیگر مناطق ایران است .

به گزارش تابناک همدان؛ قدمت صنعت قالی ‌بافی در همدان ثابت نشده‌ است ولی قابل استنباط است که با زمستان ‌های سرد و طولانی این منطقه لازم بوده مردم برای پوشش محل نشیمن یا کف اتاق خود یک نوع فرش تهیه کنند. شواهدی وجود دارد که این صنعت در قرن شانزدهم میلادی در  در جزین (همدان) یا در گزین (همدان) همدان وجود داشته، زیرا گفته شده که شاه طهماسب صفوی یک تخته قالی کار در گزین را به برادر خود شاه سلیمان عثمانی (معروف به قانونی) هدیه کرده بنابراین چنین به نظر می ‌رسد که حدود ۴۵۰ سال قبل مردم همدان در این صنعت شهرت داشتند.

تنوع نقوش و طرح‌ های فرش در منطقه به آسانی دلالت بر آن دارد که گستردگی این حرفه قطعاً حاصل سال ‌هایی بسیار پیش تر از این بوده ‌است. وجود قالیبافی پیشرفته ‌ای در برخی روستاهای در گزین از جمله روستای سوزن از سابقه تولید فرش در این منطقه حکایت می‌ کند. هنوز اقدامی برای راه ‌اندازی دانشگاه فرش در همدان نشده است

این اطلاعات خود می تواند بیانگر آن باشد که  هنر قالی بافی در استان همدان از قدمت و تاریخچه ای ارزشمند برخوردار است که می تواند سر آمدی در میان مناطق دیگر باشد.

چند صباحی نیز هست که بر گسترش صنایع دستی از سوی مسئولان استانی و کشوری تأکید فراوانی می شود و آنرا لازم الاجرا می دانند حال این سوال مطرح هست این صنعتی که امرزه می تواند علاوه بر معرفی هنر فرهنگ و آداب و رسوم این سرزمین به استان های دیگر و کشورهای مختلف باشد چرا آن چنان که باید و شاید به آن توجه نمی شود نه قالی بافان از شرایط آن راضی و نه نسل جوان با آن آشناست.

در عصری که انواع مختلف رشته ها و هنرها در دانشگاه ها تدریس می شود هنوز جایی برای هنر فرش بافی در دانشگاه های همدان وجود ندارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به ظرفیت بالای همدان برای ایجاد دانشگاه فرش با سه گرایش در مقطع کارشناسی اظهار کرد: همدان می ‌تواند نیاز استان‌ های غرب کشور به این رشته دانشگاهی را رفع کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه خلأ وجود چنین دانشگاهی در غرب کشور احساس می‌ شود، ابراز داشت: هرچند این خواسته منطقی و معقول، هنوز در استان به مرحله عمل در نیامده است.

علی ‌بابایی با اشاره به اینکه موافقت‌ های اولیه در خصوص ایجاد این دانشگاه گرفته شده است، افزود: برای اجرایی شدن آن نیازمند همت همگانی و مضاعف است.

وی تصریح کرد: استاندار همدان در کار گروه اشتغال از این پیشنهاد استقبال کرد رشته فرش بهترین بستر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: از طریق هنر صنعت فرش به سرعت می ‌توانیم خلأ شغلی و درآمدی را پر کرده و بخشی عمده ‌ای از مشکلات بیکاری را حل کنیم.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که کی این طرحی که استاندار در کار گروه اشتغال با آن موافقت کرده است و مسئولان استانی نیز آنرا وسیله ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی می دانند به سرانجام می رسد؟؟؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار