به بهانه همایش تجلیل از عوامل فیلم ممیرو:
سید رضا محقق که تهیه کنندگی فیلم ممیرو را برعهده داشت در خصوص صحبت های برادرش مبنی بر اینکه موفقیت خود را مدیون وی می داند گفت:
کد خبر: ۲۰۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵ 27 March 2016
اواخر مهر ماه بود که خبری بسیار جالب رسانه های داخلی و بین المللی را تحت تاثیر قرار داد و آن هم خوانندگی به زبان محلی(لری) هادی محقق کارگردان فیلم ممیرو،(اینجا ) پس از دریافت جایزه خود از جشنواره بیستم فیلم پوسان در کره جنوبی،بود.این موضوع باعث شد که رسانه ها بیشتر به کار های محقق توجه نشان دهند و از کار بسیار بزرگ این هنرمند دهدشتی اقدام به خبر رسانی کنند.
خبرنگارسایت تابناک کهگیلویه وبویراحمد،در آستانه همایش تقدیر از دست اندرکاران این فیلم در شهر دهدشت و پس از آگاهی از حضور این کارگردان بزرگ هم استانی در استان به سراغ وی و دیگر برادرش ، سید رضا محقق که اتفاقا در این گفتگو از طرف هادی که کارگردانی فیلم را بر عهده داشت به عنوان عامل اصلی موفقیت معرفی شد ، رفته و گفتگویی با این دو برادر هنرمند انجام داد.
در ابتدای این گفتگو سید هادی محقق از تلاش های بسیار بالای سید رضا محقق گفت و اینکه موفقیت خود را بصورت گسترده ای مدیون به ایشان هست.
با توجه به صحبت های سید هادی محقق ابتدا به گفتگو با سید رضا محقق تهیه کننده فیلم ممیرو پرداختیم.
سید رضا محقق تهیه کننده فیلم ممیرو متولد 1361 دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق است که تهیه کننده فیلم های( سینمایی او خوب سنگ می زند ،ممیرو ،برادران سرزمین من، عاشقی با اعمال شاقه ،مستند نگاهی به آسمان(یالا یالا بارونی)مستند در انتظار یک لبخند، مستند واله ،فیلم سینمایی ساده دل)می باشد.
سید رضا محقق که تهیه کنندگی فیلم ممیرو را برعهده داشت در خصوص صحبت های برادرش مبنی بر اینکه موفقیت خود را مدیون وی می داند گفت:من انجام این کار و حمایت از هادی را وظیفه خود می دانستم و با تمام وجود تلاش می کردم که مشکلات پیش پای هادی را برطرف کنم.
آیا مشارکت در پروژه "ممیرو"را یک سرمایه گذاری مالی می دانستید؟
نه من با توجه به توانایی هایی که در هادی می دیدم و احساس می کردم که باید به وی کمک کنم تمام سعی و تلاش خود را انجام می دادم که مشکلات را جلوی پای وی بردارم و خوشبختانه در این زمینه هم خداوند به ما کمک کرد و توانستیم با همکاری هم این پروژه را به سرانجام برسانیم.
دنبال کسب شهرت نبودید؟
دنبال کسب شهرت هم نبودم چون اگر دنبال کسب شهرت بودم راه آسانتری داشتم.بسیاری از دوستانم کارگردان بودند و می توانستم از آن طریق و بازیگری خیلی راحت به شهرت دست یابم ضمن اینکه این همه سختی و سرمایه گذاری را هم نیاز نداشت.
آیا در این مدتی که در حال تهیه ی ممیرو بودید زندگی شما از لحاظ مالی تحت تاثیر قرار گرفت؟
بله ،ما در زمانی مجبور به فروش خودروی خود یا برخی ضروریات زندگی یا مجبور به قرض گرفتن از این و اون شدیم مثلا استارت کار را با فروش خودرو آغاز کردیم اما چون به این کار و آینده آن اعتماد داشتیم این سختی ها را هم تحمل می کردیم و اجازه ندادیم که لحظه ای پروژه در زمان تولید به تعویق بیافتد.اینکه فکر کنید پولی دستمان باشد و کار را به سرانجام برسانیم نه ،بلکه ذره ،ذره و با مشقت این کار صورت می گرفت.
آیا این پروژه پس از تولید سود مالی هم داشت؟
این فیلم تنها منفعت مالی که داشته جوایزی بود که در جشنواره ها می گرفت مثلا در جشنواره کره سی هزار دلار جایزه به آن تعلق گرفت و یکی دو مورد هم حق پخش خارجی گرفتیم آن هم در حد بیست هزار دلار.اما آن چیزی که مد نظر شماست نه هنوز سود خاصی برای ما نداشته است.البته هنوز فیلم به بخش اکران و فروش سینمای خانگی نرسیده است.
آیا این فیلم توان جذب مخاطب در سینما را دارد؟
این فیلم در بخش هنر وتجربه اکران می شود و مخاطب خاص خود را دارد ولی احساس من بر این است که در مناطق لر نشین با استقبال خوبی روبرو شود.
آیا برای بازیگران هم هزینه بالایی پرداختید؟
نه بازیگران فیلم ممیرو حرفه ای نبودند چونکه ما می خواستیم از بازیگرانی استفاده کنیم که مخاطبان بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند به همین خاطر از نابازیگران استفاده کردیم.
در بقیه فیلم های که کار کردید هم همینطور بود؟
ما در فیلم او خوب سنگ می زند از بازیگران مطرح استفاده می کردیم و به نوعی با ما کنار می آمدند اما در اون فیلم هم آنچه هزینه کردیم را بدست نیاوردیم ولی باز هم کار های بعدی را سرمایه گذاری کردیم.
با این وضعیت شما فقط هزینه می کنید و برگشت سرمایه ای در کار نیست؟
نمی توان گفت که هیچی از سرمایه بر نمی گردد اما آن مقداری که هزینه می کنیم نه
با این وضعیت چه باید کرد؟
به نظر من مسئولین باید حمایت کنند ما برای استان و حتی کشور رتبه های خوبی بدست آوردیم و توانسته ایم به این آب و خاک در حد خود خدمت کنیم منتی هم بر کسی نداریم و با قدرت تمام باز هم خدمت می کنیم اما حمایت مسئولین می تواند دلگرم کننده باشد.
شما به این فکر کنید که میراث فرهنگی چقدر باید هزینه کند برای معرفی فرهنگ استان اما ممیرو با یک حضور در جشنواره بین المللی نام و نشان لر و فرهنگش را بر سر زبان ها انداخت.
صحبت پایانی
از شما و همه رسانه هایی که در این مدت به خوبی خبرهای مربوط به این فیلم را پوشش دادید تشکر می کنم و امیدوارم که این کار ما راهی را به جوانان و علاقمندان عرصه هنر و سینما نمایانده باشد که ما اگر بخواهیم می توانیم.
بخش اول گفتگو با برادران محقق عوامل تولید فیلم "ممیرو"بود که به مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد ارائه شد.
همایش تقدیر از عوامل فیلم ممیرو روز یکشنبه 8 فروردین 95با حضور غلام رضا تاجگردون ودیگر مسئولین استانی و شهرستانی درمجتمع فرهنگی هنری دهدشت برگزار می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار