استاندار یزد با اشاره به خشكسالی دو دهه اخیر در این استان گفت: روند این پدیده برای این خطه تهدیدی بزرگ و جدی بشمار می رود.
کد خبر: ۲۱۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷ 11 April 2016

به گزارش تابناک یزد، سید محمد میرمحمدی درنشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: موضوع آب در دو بخش آشامیدنی و كشاورزی اصلی ترین و مهمترین مسئله این استان است.
وی با اشاره به شفاف سازی اطلاعات بر ارائه آمار درست ، مناسب و دقیق تاكید و اظهار كرد: اگر برنامه ریزی می خواهد انجام شود باید آمار و اطلاعات دقیق باشد، كلی گویایی ها موجب می شود كه نسبت به موضوعات حساسیت نشان ندهیم و به ان زیاد نپردازیم.
استاندار یزد در ادامه با اشاره به سابقه آبیاری كوزه‌ای در استان گفت: این نشان از این است كه در گذشته های دور خشكسالی در این خطه وجود داشته و مردمان این دیار برای حفظ باغات خود از این سیستم استفاده می كردند.
میرمحمدی افزود: در این روش مردم كوزه‌هایی از آب در كنار درختان خود دفن می كردند تا درختان با حداقل آب ممكن به حیات خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینكه این سیستم به صورت مقطعی بوده است گفت: اما اكنون نسبت به گذشته یك امتیاز داریم و آن پیشرفت تكنولوژی و افزایش دسترسی ها برای تامین امكانات است و این یك فرصت برای تهدید كم آبی كه با آن روبرو هستیم.
استاندار یزد در ادامه اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم برای مقابله با بحران ها ضروری خواند و افزود: اگر به جای 500 جلسه، 500 ساعت آموزش داشته باشیم، مطمئنا موثر خواهد بود.
وی اضافه كرد: باید جلسات را خلاصه كنیم آموزش و ترویج واشاعه ان را در دستور كار خود قرار دهیم.
میرمحمدی با اشاره به خشك شدن قنوات استان افزود: وقتی قناتی خشك می شود آن آبادی هم خالی سكنه می شود پس باید در این زمینه برنامه های اندیشیده شود.
استاندار یزد گفت: با فكر ، تدبیر و برنامه و آینده نگری باید مشكل مردم را رفع كنیم.
نخستین دوره خشكسالی شدید در یزد طی 60 سال اخیر بین سالهای 37 تا 54 و حدود 15 سال طول كشید و بعد از آن یك دوره چهار ساله خشكسالی بین سالهای 65 تا 69 و یك دوره سه ساله خشكسالی بین سال های 74 تا 77 نیز به وقوع پیوسته است.
استان یزد سالها است كه با میهمان ناخوانده ای به نام خشكسالی دست و پنجه نرم می كند.
یزد استانی خشك و كویری است كه به جز چند چاه، چشمه و قنات كه آب آنها با سختی استحصال می شود منابع آبی چندانی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار